بریتانیا رسماً تحقیقات علیه گوگل و اپل را به‌دلیل تسلط بر بازار مرورگرهای موبایلی آغاز کرد

چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بریتانیا اعلام کرد در راستای ادامه‌ی اقدامات ضدانحصار علیه شرکت‌های بزرگ فناوری قصد دارد تحقیقات جدیدی را درمورد تسلط اپل و گوگل در بازار مرورگرهای گوشی‌های هوشمند و با تمرکز ویژه روی بازی‌های موبایلی آغاز کند.
تبلیغات

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) اعلام کرد وضعیت مرورگر گوشی‌های هوشمند را بررسی خواهد کرد. اقدام مذکور پس از این‌که تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان وب و ارائه‌دهندگان خدمات بازی ابری در ژوئن ۲۰۲۲ شکایت‌هایی را درمورد تسلط گوگل و اپل بر بازار مرورگرهای موبایل مطرح کردند انجام می‌شود. مضمون این شکایت‌ها مسلط بودن دو شرکت مذکور در این بازار است که نوآوری را کاهش و هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

سارا کاردل رئیس موقت CMA می‌گوید:

بسیاری از کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان وب در بریتانیا به ما می‌گویند به‌دلیل محدودیت‌های تعیین‌شده ازطرف اپل و گوگل، با مشکلاتی مواجه شده‌اند. بااعمال سیاست‌های جدید بازارهای دیجیتال، احتمالاً به این مسائل نیز رسیدگی خواهد شد. دراین میان، از اختیارات خود برای مقابله با مشکلات استفاده خواهیم کرد. تصمیم داریم بررسی کنیم آیا نگرانی‌هایی که ازطرف توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها مطرح شده‌اند، موجه هستند یا خیر و اگر پاسخ به این سؤال مثبت باشد، اقداماتی را برای بهبود رقابت و نوآوری در این حوزه‌ها انجام خواهیم داد.

متن فوق اعلامیه‌ای واضح است که یکی از جنبه‌های آن، تحقیق درمورد بازی‌های ابری خواهد بود. هنوز کاملاً مشخص نیست چرا این تحقیقات به‌عنوان بخشی از بررسی بازار مرورگرهای موبایلی انجام خواهد شد، زیرا درحال‌حاضر محدودیت در بخش بازی‌های مبتنی‌بر مرورگر سافاری اپل وجود ندارد.

اپل بازی‌های ابری را ازطریق اپ‌استور ممنوع کرده است، مگر این‌که هر بازی منتشر شده، برنامه‌ی مخصوص به‌خود را برای بررسی محتوا داشته باشد. برنامه‌های کتابخانه‌ی مرکزی می‌توانند همه‌ی فهرست‌های فردی را جمع‌آوری کنند، اما ارسال صدها یا هزاران بازی به‌صورت جداگانه، مطمئناً برای شرکت‌های سازنده‌ی بازی ایدئال نیست.

یکی دیگر از عوامل ذکرشده در تحقیق جدید CMA، سرمایه‌گذاری پایین در فناوری مرورگرهای موبایلی است که باعث افزایش هزینه‌های توسعه‌دهندگان می‌شود، به‌طوری‌که آن‌ها باید برای رفع مشکلات خود، برنامه‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند را توسعه دهند. در ظاهر، به‌نظر می‌رسد این مورد با جنبه‌ی بازی‌های موبایلی تحقیق، در تناقض است.

CMA علاوبر بازی‌های موبایل درحال بررسی سایر عوامل نامشخص دیگر در بازار مرورگرهای گوشی‌های هوشمند است. این نهاد در بیانیه‌ی خود گفت:

درنهایت محدودیت‌های مرورگرهای وب موبایلی اپل و گوگل، انتخاب را محدود می‌کنند و امکان دارد ارائه‌ی برنامه‌های نوآورانه‌ی جدید ازطرف توسعه‌دهندگان بریتانیایی دشوارتر شود. درهمان زمان، اپل و گوگل استدلال کرده‌اند که برای محافظت از کاربران، باید محدودیت‌هایی را درنظر بگیرند.

برخی شرکت‌های بزرگ از تحقیقات جدید CMA حمایت کرده‌اند که ازجمله می‌توان به موزیلا، مایکروسافت، متا، Electronic Frontier Foundation، داک‌داک‌گو و Vodaphone اشاره کرد. گوگل و اپل اما، همچنان از مواضع خود حمایت کردند که بیشتر روی امنیت و سایر مسائل مرتبط به‌راحتی کاربر تکیه داشتند.

قوانین بریتانیا نشان می‌دهد که بررسی بازار باید درمدت ۱۸ ماه تکمیل شود، و CMA انگستان نیز قدرت اعمال جریمه و غیره را برای مشاغلی که با قوانین آن مطابقت نداشته باشند، دراختیار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات