دیپ فیک در صنعت فیلم‌سازی؛ بروس ویلیس بازیگر فیلم‌های جان سخت «چهره‌اش را فروخت»

یک‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بروس ویلیس، بازیگر هالیوودی که به اختلال زبان‌پریشی مبتلا شده، می‌گوید حق استفاده از چهره‌ی خود را فروخته است تا فیلمسازان با فناوری دیپ فیک او را زنده نگه دارند.
تبلیغات

گیزمودو می‌نویسد بروس ویلیس، بازیگر سرشناس هالیوود، «چهره‌اش را فروخته است.» ویلیس موافقت کرده که حق استفاده از چهره‌اش را به فروش برساند تا دوقلوی دیجیتالی او با بهره‌گیری از فناوری دیپ‌ فیک (جعل عمیق) ساخته شود. بروس ویلیس مدتی پیش اعلام کرده بود که به دلیل ابتلا به اختلال آفازی (زبان‌پریشی) از دنیای بازیگری خداحافظی می‌کند.

این اولین باری نیست که نسخه‌ی دیجیتالی بازیگران با استفاده از فناوری دیپ فیک ساخته می‌شود، بااین‌حال بروس ویلیس یکی از اولین بازیگرانی است که به‌صورت رسمی حق استفاده از نسخه‌ی دیجیتالی خود را که با هوش مصنوعی ساخته شده است به فروش می‌رساند. منابع مختلف می‌گویند قرارداد ویلیس هرگز به پایان نمی‌رسد و شرکت‌های فیلم‌سازی تا ابد می‌توانند از چهره‌ی او استفاده کنند.

تماشا در یوتیوب | تماشا در آپارات

گفته می‌شود بروس ویلیس برای فروش چهره‌اش با شرکت دیپ‌کیک (Deepcake) وارد همکاری شده. دیپ‌کیک در حوزه‌ی هوش مصنوعی تخصص دارد و با کسب مجوز رسمی دوقلوی دیجیتالی ویلیس را می‌سازد. دیپ‌کیک پس از پایان دوران بازیگری ویلیس، از نسخه‌ی دیجیتالی او در فیلم‌ها استفاده خواهد کرد. اختلال آفازی که بروس ویلیس به آن مبتلا شده، روی توانایی‌های فرد برای برقراری ارتباط تأثیر می‌گذارد.

فناوری در سال‌های اخیر جذابیت دوچندانی به فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها تزریق کرده است. به‌لطف پیشرفت در فناوری،‌ امروزه انیمیشن‌هایی واقع‌گرایانه ساخته می‌شوند و فیلم‌های محبوبی مثل میان‌ستاره‌ایِ کریستوفر نولان، سیا‌ه‌چاله‌ی فضایی را با دقت بسیار بالا به تصویر می‌کشند.

بروس ویلیس در بیانیه‌ای که ازطریق وب‌سایت شرکت دیپ‌کیک منتشر شده است می‌گوید: «این فرصت مناسبی است تا در زمان به عقب برگردم. شبکه‌ی عصبی [استفاده‌شده برای تولید نسخه‌ی دیجیتالی] بر پایه‌ی محتواهای مجموعه‌فیلم‌های جان‌سخت و فیلم عنصر پنجم آموزش داده شد، بنابراین شخصیت مجازی من شبیه تصاویر آن دوران است. به‌لطف ظهور فناوری‌های مدرن می‌توانم با بقیه ارتباط برقرار کنم، کار کنم و در صنعت فیلمسازی حضور داشته باشم، حتی وقتی در قاره‌ی دیگری هستم. این تجربه‌ای کاملاً جدید و جالب برای من است و قدردان تیم‌مان هستم.»

شرکت دیپ‌کیک به درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر پاسخ نداده است. بروس ویلیس سابقه‌ی همکاری با این شرکت را در کارنامه دارد. در سال ۲۰۲۱ به‌لطف هوش مصنوعی،‌ بروس ویلیس در یکی از تبلیغات این شرکت حضور پیدا کرد.

بروس ویلیس تنها بازیگر هالیوود نیست که چنین کاری انجام می‌دهد. جیمز ارل جونز مدتی پیش اعلام کرد که دیگر قصد ندارد در فیلم‌ها و سریال‌های بعدی دنیای استار وارز در نقش دارث ویدر ظاهر شود. او گفت صدای خود را به شرکت Respeecher فروخته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات