چت‌بات مبتنی‌بر هوش مصنوعی جدید متا می‌تواند «توهم» را تجربه کند

چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
متا می‌گوید چت‌بات جدید این شرکت موسوم به BlenderBot 3 می‌تواند حس «توهم» را تجربه کند.
تبلیغات

متا یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در حوزه‌ی تحقیقات مرتبط با هوش مصنوعی است. شما می‌توانید همین‌حالا با برقراری مکالمه با هوش مصنوعی جدید متا، نتایج تلاش‌های آن را آزمایش کنید. BlenderBot 3 رکورد بیشترین پارامترهای هوش مصنوعی (۱۷۵ میلیارد پارامتر) را به‌ثبت رساند. این ویژگی باعث می‌شود چت‌بات جدید متا تقریباً بتواند درباره‌ی هرچیزی گفت‌وگو کند؛ اما به‌گفته‌ی این شرکت، فعلاً نمی‌توان از صحت کامل گفته‌های این هوش مصنوعی اطمینان داشت؛ زیرا ظاهراً می‌تواند «توهم» داشته باشد.

به‌نوشته‌ی ExtremeTech، نام ربات هوش مصنوعی جدید متا برگرفته از رویکردی است که مهندسان این شرکت برای ساخت آن استفاده کرده‌اند. این تیم پس از سال‌ها تحقیق درزمینه‌ی هوش مصنوعی مکالمه، متقاعد شده است نمونه‌هایی که چندین مهارت مکالمه را ترکیب می‌کنند، عملکرد بهتری از نمونه‌هایی دارند که در هرلحظه از یک مهارت برای گفت‌وگو بهره می‌برند. قرار است Blender Bot 3 گام بزرگی به‌سوی هوش مصنوعی باشد که می‌تواند زمینه را درک کند و در زمینه‌های مختلف با انسان‌ها وارد گفت‌وگو شود. البته این بدان‌معنا نیست که ربات متا همیشه به‌طورکامل با شما با صداقت رفتار می‌کند.

متا قبل از ارائه‌ی نسخه‌ی نمایشی Blender Bot 3 که فقط برای کاربران ایالات متحده دردسترس قرار گرفته است، هشدار می‌دهد که انسان‌ها نباید آن را خیلی جدی بگیرند. این برنامه برای ادغام حافظه‌ی خود با اطلاعات استخراج‌شده از اینترنت طراحی شده است؛ اما همچنین امکان دارد چیزهایی بگوید که نادرست یا توهین‌آمیز هستند. این موضوع یادآور فاجعه‌ی هوش مصنوعی مایکروسافت موسوم به Tay در سال ۲۰۱۶ است؛ چت‌باتی که پس از چند روز تعامل با انسان‌ها در توییتر، به یکی از منابع مدافع نازی‌ها تبدیل شد.

Blender Bot 3 از فیلترهایی بهره می‌برد که باید پاسخ‌های تهاجمی را تاحدود ۹۰ درصد کاهش دهد؛ اما متا اذعان می‌کند که این چت‌بات ممکن است توهم داشته باشد. طبق اعلام این شرکت، هوش مصنوعی جدید آن اساساً به حقایق کاملاً غیرواقعی متقاعد می‌شود و حتی می‌تواند فراموش کند که یک ربات است. در آزمایش‌های انجام‌شده، طولی نکشید که این ربات متقاعد شد که یک انسان است. این هوش مصنوعی حتی ادعا کرد اهل تگزاس است و داستان‌هایی درباره‌ی مادرش تعریف کرده و درحالی‌که ساعت واقعی ۳:۳۰ دقیقه عصر را نشان می‌داد، اصرار می‌کرد که آن لحظه ساعت ۵ عصر است که این توهمی واقعی محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی جدید متا با وجود توهماتش، بسیار واقعی به‌نظر می‌رسد. این چت‌بات از بسیاری از افرادی که احتمالاً با آن‌ها ملاقات کرده‌اید، محاوره‌ای و برون‌گراتر است. در همین حال، گوگل تلاش می‌کند چت‌بات‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی LaMDA خود را که اولین‌بار سال ۲۰۲۱ معرفی شد، به نمونه‌های واقعی‌تر تبدیل کند. LaMDA برای درک گفت‌وگو با مدل پارامتری کوچک‌تر از هوش مصنوعی متا (۱۳۷ میلیارد پارامتر) آموزش‌دیده است. عملکرد این هوش مصنوعی به‌گونه‌ای بود که حتی یکی از مهندسان گوگل ادعا کرد به خودآگاهی رسیده است؛ ادعایی که بعداً گوگل آن را رد کرد و البته به اخراج شدن مهندس این شرکت منجر شد. بااین‌حال، ازنظر شما آیا روزی فراخواهد رسید که ماشین‌ها بتوانند خواب گوسفند برقی ببینند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات