ظاهراً اپل و سایر شرکت‌های بزرگ فناوری از معدنچیان غیرقانونی برزیل طلا خریده‌اند

سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش منابع خبری برزیل، اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون در سال‌های گذشته از معدنچیان غیرقانونی این کشور طلا خریده‌اند.
تبلیغات

منابع طبیعی مثل طلا و مس نقشی اساسی در فرایند تولید محصولات الکترونیکی ایفا می‌کنند. ازآن‌‌جاکه این منابع بسیار ارزشمندند، شرکت‌های استخراج معدن غیرقانونی بسیاری در سرتاسر جهان به استخراج این نوع فلزها روی آورده‌اند. اکنون به‌نظر می‌رسد اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون طلاهایی که به‌طور‌غیرقانونی در برزیل استخراج شده‌اند، برای استفاده در محصولات خود خریداری کرده‌اند.

روزنامه‌ی محلی برزیلی Repórter Brasil اعلام کرد اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون طلاهایی خریده‌اند که به‌طور‌غیرقانونی از زمین‌های بومی واقع در جنگل‌های آمازون برزیل استخراج‌ شده‌اند. طلاهای خریده‌شده در درجه‌ی اول برای تولید گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای اپل و مایکروسافت و سرورهای گوگل و آمازون استفاده شده‌اند.

طبق اسناد فاش‌شده در گزارش روزنامه‌ی Repórter Brasil، گوگل، اپل، مایکروسافت و آمازون بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ از پالایشگاه‌های چیمت (Chimet) و مرسام (Marsam) برزیل طلا خریده‌اند. پلیس فدرال برزیل به‌دلیل استخراج غیرقانونی منابع طبیعی و چندین اتهام مربوط به آسیب‌های زیست‌محیطی، از این دو پالایشگاه بازرسی کرده است.

اگرچه استخراج منابع طبیعی در زمین‌های بومی برزیل ممنوع است، چندین شرکت غیرقانونی وجود دارند که این منابع را استخراج می‌کنند و به شرکت‌های دیگر در سرتاسر جهان می‌فروشند. این در حالی است که استخراج موادمعدنی به تخریب جنگل‌های آمازون و آلودگی رودخانه‌های این ناحیه به جیوه منجر می‌شود.

منابع استخراج غیرقانونی طلا برزیل

استخراج غیرقانونی منابع طبیعی در برزیل به تأمین مالی جرایم سازمان‌یافته نیز کمک می‌کند. در سال‌های اخیر، تعداد حمله‌های مسلحانه به مردم بومی برزیل افزایش درخورتوجهی یافته است؛ زیرا فعالیت شرکت‌های معدن در این منطقه گسترش پیدا کرده است.

هر شرکتی که در بورس اوراق بهادار ایالات متحده فهرست شده است، وظیفه دارد تأمین‌کنندگان منابع طبیعی خود را گزارش دهد. بااین‌حال، اگرچه چیمت و مرسام در برزیل بازرسی شده‌اند، درحال‌حاضر این معادن گواهی‌های لازم برای فعالیت خود را از ایالات متحده و اروپا دریافت کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ فناوری استدلال می‌کنند موادی را خریده‌اند که به‌طور‌قانونی استخراج شده‌ است؛ اما به‌نظر می‌رسد این شرکت‌ها تمایلی به شفافیت بیشتر دراین‌زمینه ندارند.

گزارشگر برزیل از اپل، گوگل، مایکروسافت و آمازون خواست تا نظرش را درباره‌ی این‌ موضوع بیان کنند. دراین‌میان، فقط اپل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر از مرسام طلا نمی‌خرد؛ اما همچنان جزئیاتی از چیمت ارائه نداد.

اپل می‌گوید که استانداردهای زیادی برای تأمین‌کنندگان خود در نظر گرفته است. غول فناوری مستقر در کوپرتینو سندی برای کمیسیون بورس و ارواق بهادار ایالات متحده ارسال و در آن اعلام کرده است که باری محافظت از محیط‌زیست و زندگی افرادی که تحت‌تأثیر زنجیره‌ی تأمین این شرکت قرار دارند، تلاش می‌کند. این شرکت در بخشی از توضیحاتش گفت:

اپل برای محافظت از محیط‌زیست و رفاه میلیون‌ها نفری تلاش می‌کند که در ارتباط با زنجیره‌‌ی تأمین‌کنندگان این شرکت قرار دارند. ما متعهد هستیم که پیشرفت‌های خود را به‌طور‌مداوم ارزیابی کنیم و در کارهایمان بهترین تجربه‌ها را کسب و از آن‌ها استفاده کنیم.

اپل همه‌ی اقداماتی که در فرایند تولید محصولات خود برای حفظ محیط‌زیست انجام می‌دهد، در بخشی از وب‌سایت رسمی خود ارائه کرده است. دولت ایالات متحده نیز از اظهارنظر درباره‌ی این گزارش خودداری کرد. این در حالی است که انجمن بازار شمش لندن می‌گوید از فرایند تحقیقات در حال انجام در برزیل آگاهی دارد و مشغول بررسی گواهی شرکت‌های استخراج معدن در این کشور است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات