به‌روزرسانی Merge اتریوم با بهبود ۹۹٫۹۵ درصدی در مصرف انرژی، اواخر شهریور راه‌اندازی می‌شود

دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌روزرسانی موسوم به Merge بلاک چین اتریوم سرانجام ماه سپتامبر از راه خواهد رسید. انتظار می‌رود این آپدیت مصرف انرژی شبکه‌ی این رمزارز را تا ۹۹٫۹۵ درصد کاهش دهد.
تبلیغات

پس از تأخیرهای مکرر، به‌رورسانی بزرگ بلاک چین اتریوم سرانجام تا ماه سپتامبر منتشر خواهد شد. قرار است این آپدیت با نام رسمی Merge به‌طورآزمایشی در ۱۹ سپتامبر ۲۰۲۲ (۲۸ شهریور ۱۴۰۱) منتشر شود. این تاریخ در حساب یکی از توسعه‌دهندگان بنیاد اتریوم به نام تیم بیکو ارسال شده است. بیکو اشاره کرد این جدول زمانی هنوز دقیقاً مشخص نشده است؛ اما دیدن این ارتقا بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. درحال‌حاضر، تاریخ ۱۹ سپتامبر به‌عنوان جدول زمانی آغاز کار این آپدیت تعیین شده است.

توسعه‌دهندگان اتریوم در حال کدنویسی مجدد پروتکل ماینینگ آن و انتقال از سیستم گواه‌ انجام‌ کار (PoW) به‌ مدل کارآمد گواه‌ بر سهام (PoS) هستند. توسعه‌دهندگان این بلاک‌ چین سال گذشته در پستی وبلاگی مدعی شدند که ارتقای Merge می‌تواند مصرف انرژی شبکه‌ی اتریوم را ۹۹٫۹۵ درصد کاهش دهد.

بیکو نیز اشاره کرده است که قبل از انتشار عمومی Merge و آماده‌شدن برای استفاده‌ی تجاری، آزمایش‌های مختلفی روی آن انجام خواهد شد. این آپدیت، تنها چند روز پس از اعمال موفقیت‌آمیز در شبکه‌ی آزمایشی عمومی موسوم به Sepolia انجام می‌شود. درواقع، این آزمون دومین مرحله‌ی آزمایشی اجرای Merge است و توسعه‌دهندگان با این به‌روزرسانی سعی خواهند کرد تا مشکلات احتمالی را شناسایی و آن‌ها را قبل از انتشار نهایی رفع کنند.

الگوریتم PoS در مقابل PoW / اثبات سهام در مقابل اثبات کار

توسعه‌دهندگان اتریوم آزمایش‌های گسترده‌ای روی اصلاحیه‌ها انجام می‌دهند؛ زیرا برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) به‌ ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در این بلاک چین پشتیبانی می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را درمعرض خطر قرار داد. آزمایش نهایی این شبکه نیز چند روز بعد در شبکه‌ی آزمایشی Goerli اجرا خواهد شد.

روشن‌ترشدن جدول زمانی انتشار Merge، روی ارزش توکن اتریوم نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد؛ به‌طوری‌که امروز شاهد افزایش قیمت این رمزارز تا مرز ۱,۵۰۰ دلار بودیم. ادول پاتل، مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Mudrex، در گفت‌وگو با وب‌سایت Gadgets360 خاطرنشان کرد که ارزش هر واحد اتریوم در هفته‌ی گذشته حدود ۱۷ درصد افزایش یافته است و برای اولین‌بار در یک ماه از مرز ۱,۲۵۴ دلار گذشت؛ زیرا راه‌اندازی آپدیت سازگار با محیط‌زیست Merge به مرحله‌ی پایانی خود نزدیک شده است.

پس از انتخاب تصافی ماینرها برای تأیید تراکنش‌های بلاک چین اتریوم، نیاز به دستگاه‌های اختصاصی و منابع انسانی برای افزودن بلاک‌های جدید از بین خواهد رفت. افزون‌براین، استخراج با روش اثبات‌ انجام‌ کار، برای تأیید تراکنش‌ها و افزودن بلاک‌های جدید به بلاک‌ چین به روش اعتبارسنجی رقابتی نیاز دارد. ازاین‌رو، نگه‌داری عملیات استخراج به روش PoW پرهزینه‌تر است؛ زیرا ماشین‌های پیشرفته همیشه باید به منابع برق متصل باشند؛ دستگاه‌هایی که ماینرها از آن‌ها برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

بیت کوین از مدل استخراج PoW استفاده می‌کند و به‌دلیل مصرف زیاد انرژی در فرایند استخراج آن، با انتقادهای فراوانی مواجه شده است. در همین‌ حال، سولانا و پالی‌‌گان، ازجمله بلاک‌چین‌های سازگار با محیط‌زیست مبتنی‌بر گواه‌بر‌سهام (PoS) هستند که محبوبیت آن‌ها هرروز در حال افزایش است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات