دادگاه کلمبیا فروش و واردات آیفون و آيپد 5G را به‌دلیل نقض پتنت‌های اریکسون ممنوع کرد

یک‌شنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دادگاه کلمبیا پس از تشخیص این‌ که آیفون و آیپد‌های مجهز به 5G اپل، حق اختراع متعلق به اریکسون را نقض می‌کنند، فروش و واردات این محصولات را ممنوع کرد.
تبلیغات

پس از افزایش تنش‌ها میان اپل و اریکسون بر سر نقض حق اختراع، دادگاه کلمبیا به نفع اریکسون رأی صادر کرد. دعوی حقوقی این دوشرکت بر سر حق ثبت اختراعات 5G متعلق به اریکسون بود که ادعا می‌شد اپل آن‌ها را نقض کرده است.

دادگاه کلمبیا در آوریل اعلام کرد سخت‌افزار 5G اپل، حقوق مربوط به ۱۳ پتنت با شناسه‌ی NC2019/0003681 را در این کشور نقض می‌کند. طبق گفته‌ی این دادگاه این حق اختراع که با استانداردهای مهم 5G ارتباط دارد در سال ۲۰۱۹ به اریکسون اعطا شده است و تا دسامبر ۲۰۳۷ معتبر خواهد بود.

اریکسون پس از نقض ماه آوریل وثیقه‌ای به‌ارزش ۵۰ هزار دلار ارائه داد و سپس دادگاه در ۶ جولای دستور دادرسی مقدماتی را صادر کرد و اپل کلمبیا را که درواقع یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مستقر در کوپرتینو در این کشور است، تحت تأثیر قرار داد.

براساس این دستور، واردات، فروش، تبلیغات یا تجاری‌سازی هر محصولی که حق اختراع اریکسون را نقض می‌کند، برای اپل ممنوع است که این یعنی دستور دادگاه شامل همه‌ی آیفون‌ها و آیپد‌های 5G می‌شود. اپل همچنین باید به خرده‌فروشان، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، رسانه‌های جمعی و سایر شرکت‌ها اعلام کند تا از رعایت این قوانین اطمینان حاصل کنند.

دادگاه کلمبیا همچنین به ادراه‌ی گمرک این کشور دستور داده است تا از واردات سخت‌افزارهایی که پتنت‌های 5G اریکسون را نقض می‌کنند، جلوگیری کند.

اپل به این حکم اعتراض کرده اما مانعی غیرعادی در روند رسیدگی وجود دارد. قاضی رونالد نیل اوروزکو گومز می‌گوید اپل نمی‌تواند با ایجاد مانع یا محدود کردن اجرای حکم اولیه ازطریق یک کشور خارجی، به‌دنبال لغو این دستور باشد.

حکم دادگاه، که اصطلاحاً «حکم ضد شکایت» نامیده می‌شود، صدور حکم علیه اریکسون را برای اپل دشوار می‌کند زیرا این امر خلاف تصمیم‌گیری دادگاه‌ است.

اپل به‌جای تلاش برای مبارزه با دستور دادگاه کلمبیا، درعوض تلاش می‌کند در منطقه‌ی شرقی تگزاس، برای این پرونده درخواست خسارت کند. اپل در درخواست اضطراری به دادگاه اعلام کرد که حکم اولیه، به اریکسون اجازه می‌دهد با اعمال فشار اقتصادی و لجستیکی، غول فناوری مستقر در کوپرتینو را به پرداخت مطالبات حق امتیاز این شرکت وادار کند. این درخواست از قاضی اصلی رادنی اس گیلستراپ می‌خواهد تصمیم بگیرد که اریکسون باید «هرگونه جریمه، کارمزد و هزینه‌ای را که اپل درنتیجه‌ی دستور کلمبیا متحمل می‌شود، جبران کند.

منطق پشت این اقدام این است که اپل با این درخواست، به‌دنبال صدور حکم ضد شکایت نیست، بلکه درعوض یک ادعای خسارت ضدشکایتی ارائه داده است که ازنظر فنی محدودیت‌های دادگاه کلمبیا را برطرف می‌کند.

فعالیت کلمبیا، جدیدترین مورد از پرونده‌های قضایی است که در سراسر جهان در مورد پتنت‌ها رخ می‌دهد. ازجمله این فعالیت‌ها می‌توان به شکایت در بریتانیا، فعالیت کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده، حمله‌ی اریکسون به یک توزیع‌کننده‌ی برزیلی و انبوهی از دعاوی اروپایی دیگر اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات