اروپا قانون بازارهای دیجیتال را برای هدف‌ قراردادن اپل و سایر شرکت‌های فناوری تصویب کرد

سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook لباس مشکی درحال فکر کردن
اتحادیه‌ی اروپا قانون خبرساز DMA را تصویب کرد. این قانون شرکت‌های بزرگ فناوری را هدف قرار می‌دهد. احتمالاً اولین پس‌لرزه‌ی قانون مذکور امکان سایدلود اپلیکیشن در iOS و سازگاری iMessage با سایر سرویس‌های پیام‌رسانی خواهد بود.
تبلیغات

رویترز در گزارشی می‌‌نویسد قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا امروز در جلسه‌‌ای مهم با تصویب قوانین جدیدی موافقت کردند که با هدف مهار قدرت بیش‌از‌حد غول‌های صنعت فناوری نظیر گوگل، آمازون، اپل، فیسبوک و مایکروسافت طراحی شده‌اند. بااین‌حال، اجرای قوانین اشاره‌شده به‌دلیل محدود‌بودن منابع نهادهای تنظیم مقررات ممکن است مشکل‌ باشد.

اتحادیه‌ی اروپا افزون‌بر مقرراتی که در قانون بازارهای دیجیتال (DMA) آمده، قانون خدمات دیجیتال (DSA) را نیز تصویب کرده‌ است. به‌موجب قانون خدمات دیجیتال، پلتفرم‌های آنلاین به‌منظور نظارت روی اینترنت برای یافتن محتواهای غیر قانونی باید بیش‌از‌پیش تلاش کنند.

قانون‌گذاران اروپایی می‌گویند نقض قانون بازارهای دیجیتال ممکن است سالانه به جریمه‌ای معادل حداکثر ۱۰ درصد از گردش مالی جهانی شرکت‌های متخلف منتهی شود. جریمه‌ی درنظرگرفته‌شده برای نقض قانون خدمات دیجیتال نیز، ۶ درصد از گردش مالی جهانی سالانه است.

قانون‌گذاران و کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا اوایل سال جاری میلادی بر سر هر دو قانون DMA و DSA به توافقی سیاسی دست پیدا کردند و گفتند که صرفاً برخی از جزئیات به بررسی بیشتر نیاز دارد. دو مجموعه‌ قانون DMA و DSA براساس تحقیقات مارگارت وستاگر، کمیسر رقابت در اتحادیه‌ی اروپا، روی شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری تدوین شده‌اند.

وستاگر کارگروهی برای قانون بازارهای دیجیتال تشکیل داده است که انتظار می‌رود ۸۰ مقام رسمی به عضویت آن درآیند. منتقدان مارگارت وستاگر می‌گویند عضویت این تعداد از مقام‌ها در کارگروه قانون بازارهای دیجیتال کافی نیست. آندریاس شواب، از قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا که مسئله را ازطریق پارلمان اروپا رهبری کرد، خواستار تشکیل کارگروه بزرگ‌تری برای مقابله با منابع مالی هنگفت شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری شده است.

سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان در اروپا نیز نگرانی مشابهی درباره‌ی شرکت‌های حوزه‌ی فناوری مطرح کرده است. معاون مدیرکل این سازمان می‌گوید:

هفته‌ی گذشته، به‌همراه سایر گروه‌های جامعه‌ی مدنی زنگ‌خطر را به‌صدا درآوردیم تا اعلام کنیم که اگر کمیسیون اروپا متخصصان موردنیاز برای نظارت روی فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ فناوری را استخدام نکند، قانون بازارهای دیجیتال ممکن است کارایی‌اش را به‌دلیل اجرای غیرمؤثر از دست بدهد.

قانون بازارهای دیجیتال در تلاش است روش کسب‌و‌کار شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری را تغییر دهد. یکی از پیش‌نیازهای مهم این است که شرکت‌های حوزه‌ی فناوری باید سرویس‌های پیام‌رسان خود را با‌هم سازگار و دسترسی به داده‌ها را برای کاربران تجاری امکان‌پذیر کنند. کاربران تجاری خواهند توانست محصولات و سرویس‌های رقیب را روی پلتفرم‌های شرکت‌های فناوری تبلیغ کنند و در خارج از این پلتفرم‌ها با مشتریان احتمالی خود به‌توافق برسند.

اتحادیه‌ی اروپا می‌گوید شرکت‌ها اجازه ندارند به‌منظور کاهش توجه کاربران به سرویس‌های رقیب مزایایی اختصاصی دراختیار سرویس‌های خود قرار دهند. شرکت‌ها موظف‌اند حذف اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده روی دستگاه‌ها را نیز امکان‌پذیر کنند. این دو بخش از قانون بازارهای دیجیتال اپل و گوگل را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

قانون خدمات دیجیتال از تبلیغات هدفمند متمرکز بر کودکان یا تبلیغات هدفمند وابسته به داده‌های حساس نظیر مذهب، جنسیت، نژاد و عقاید سیاسی جلوگیری می‌کند. روش الگوی تاریک کاربران را گمراه می‌کند تا اطلاعات خصوصی خودشان را به‌صورت آنلاین دراختیار شرکت‌ها قرار دهند نیز ممنوع می‌شود.

به‌گزارش 9to5Mac، قانون بازارهای دیجیتال اساساً اپل را در سه زمینه هدف قرار می‌دهد. نخست اپل به فراهم‌سازی امکان استفاده از سیستم پرداخت متفرقه برای توسعه‌دهندگان مجبور می‌شود. در‌حال‌حاضر، این شرکت توسعه‌دهندگان را به استفاده از سیستم پرداخت اپ استور مجبور می‌کند؛ اما در ماه‌های اخیر تغییراتی در سیاست‌هایش اعمال کرده است. به‌گفته‌ی اپل، توسعه‌دهندگان در کره‌جنوبی اکنون می‌توانند از سیستم پرداخت اختصاصی استفاده کنند. البته اپل محدودیت‌هایی در نظر گرفته است تا توسعه‌دهندگان را به استفاده از سیستم پرداخت اپ استور ترغیب کند.

خطر بزرگ‌تر تصویب قانون بازارهای دیجیتال برای اپل این است که احتمالاً شرکت کوپرتینویی باید اجازه‌ی انتشار سایر فروشگاه‌های آنلاین اپلیکیشن را در iOS صادر کند. اپل نیز ممکن است به فراهم‌سازی امکان بارگیری جانبی (سایدلود) اپلیکیشن‌ها مجبور شود. در‌حال‌حاضر، اپلیکیشن‌ها را ازطریق اپ استور می‌توان دانلود کرد؛ اما احتمالاً در آینده نصب مستقیم اپلیکیشن روی آیفون امکان‌پذیر می‌شود.

زمینه‌ی مهم دیگر به iMessage ارتباط دارد. سرویس iMessage یکی از عوامل تأثیرگذار در فروش آیفون‌های اپل محسوب می‌شود. به‌موجب قانون بازارهای دیجیتال، احتمالاً اپل مجبور خواهد شد سرویس پیام‌رسانی پیش‌فرض آیفون را با سرویس پیام‌رسانی شرکت‌های دیگر هماهنگ کند. ساده‌ترین راه برای اپل به‌منظور سازگاری با قانون بازارهای دیجیتال، آغاز پشتیبانی از پروتکل RCS است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات