قانون بازارهای دیجیتال احتمالاً تا پایان ماه مارس در اتحادیه اروپا تصویب می‌شود

یک‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
افرادی ناشناس گفته‌اند اتحادیه‌ی اروپا در تلاش است تا پایان ماه جاری میلادی قانون بازارهای دیجیتال را تصویب کند و در مسیر مهار قدرت شرکت‌های بزرگی نظیر اپل قدم بردارد.
تبلیغات

کمیسیون اروپا، بازوی فعال اتحادیه‌ی اروپا در حوزه‌ی رقابت و رفتارهای انحصارگرایانه، در تلاش است تا پایان ماه جاری میلادی به توافقی فوری با قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا به‌منظور مهار قدرت شرکت‌های بزرگی نظیر اپل، آمازون و متا دست پیدا کند.

به‌نوشته‌ی رسانه‌ی اپل اینسایدر و به‌نقل از مارگارت وستاگر که نخستین‌بار لایحه‌ی بازارهای دیجیتال را ارائه داد، پیشرفت خوبی در مذاکرات حاصل شده و کمیسیون اروپا برنامه دارد تا پایان مارس ۲۰۲۲ (۱۱ فروردین ۱۴۰۱) به «توافقی سیاسی» دست پیدا کند. وستاگر حین برگزاری جلسه‌ی استماع در پارلمان اروپا اضافه کرد که اگر چنین هدفی عملی شود، تبدیل‌شدن لایحه‌ی اشاره‌شده به قانون با سرعت نور انجام می‌گیرد.

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال در تلاش است رقابت را در اتحادیه‌ی اروپا تقویت کند و از رفتارهای انحصارگرایانه‌ی شرکت‌های بزرگ صنعت فناوری جلوگیری کند. این لایحه در سال ۲۰۲۰ به‌همراه لایحه‌ی سرویس‌های دیجیتالی معرفی شد. هر دو لایحه‌ در‌صورت تبدیل‌شدن به قانون و ورود به مرحله‌ی عملیاتی، مجازات شدیدی را متوجه شرکت‌های ناقض قوانین می‌کنند.

اپل پیش‌تر به‌شدت با تصویب این قانون مخالفت کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد مفاد موجود در لایحه‌ی بازارهای دیجیتال ممکن است امنیت و حریم خصوصی گوشی‌های آیفون و دیگر پلتفرم‌ها را تهدید کند. قانون‌گذاران اتحادیه‌ی اروپا نیز پیش‌تر گفته‌ بودند که احتمال دارد تا پایان ژوئن ۲۰۲۲ (۹ تیر ۱۴۰۱) بر سر تصویب قانون جدید به توافق برسند.

لایحه‌ی بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا شباهت‌های زیادی به لایحه‌ی دیگری دارد که در کمیته‌ی قضایی مجلس سنای ایالات متحده تصویب شده است و با نام «لایحه‌ی بازارهای آزاد» شناخته می‌شود.

لایحه‌ی بازارهای آزاد که احتمالاً به‌زودی به مجلس سنا می‌رسد، اپل را به فراهم‌کردن امکان بارگیری جانبی اپلیکیشن‌ها روی iOS مجبور می‌کند.

ناگفته نماند لایحه‌ی بازارهای دیجیتال در پی ایجاد محیطی رقابت‌پسند است. در یکی از بخش‌های این لایحه، آمده است که شرکت‌هایی مثل اپل و گوگل باید به کاربران اجازه دهند اپلیکیشن‌های ازپیش‌نصب‌شده روی دستگاه را حذف کنند. همچنین، این شرکت‌ها باید شفافیت بیشتری درزمینه‌ی معیارهای تبلیغاتی از خود نشان دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات