محققان چینی می‌گویند مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان ساخته‌اند

پنج‌شنبه ۲ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
دانشمندان چینی موفق شده‌اند مدل‌ هوش مصنوعی‌ای را با ۱۷۴ تریلیون پارامتر آموزش دهند که از آن به‌عنوان اولین مدل هوش مصنوعی در سطح مغز انسان یاد می‌شود.
تبلیغات

به‌گزارش SCMP، دانشمندان چینی با استفاده از جدیدترین ابرکامپیوتر‌‌ مجهز به تراشه‌های Sunway، مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان ساخته‌اند. محققان مدعی شده‌اند که این مدل هوش مصنوعی با استفاده از ۱۷۴ تریلیون پارامتر، می‌تواند در موارد مختلفی مثل وسایل نقلیه‌ی خودران و تحقیقات علمی به‌کار برده شود.

به‌گزارش TomsHardware، سیستم استفاده‌‌شده برای این مدل هوش مصنوعی Sunway OceanLight است که گاه با نام OceanLite نیز شناخته می‌شود. این سیستم برپایه‌ی ۹۶ هزار گره پردازشی کار می‌کند و از تراشه‌های ترکیبی ۳۹۰ هسته‌ای SW39010 Sunway بهره می‌برد که درمجموع تقریباً ۴۰ میلیون هسته دارند.

این ماشین به‌عنوان یکی از اولین ابرکامپیوتر‌های مقیاس اگزا در جهان معرفی شد، اما آمار مربوط عملکرد این ابرکامپیوتر در حالت FP64 در آن زمان رد شد؛ زیرا دانشمندان دقت محاسباتی را کاهش دادند که ماشین هنگام اجرای فرامین پردازشی برای دریافت جایزه‌ی گوردون‌بل انجام می‌داد. گفتنی است این جایزه به‌عنوان جایزه‌ی نوبل ابرکامپیوتر نیز شناخته می‌شود.

تیم چینی محققان مرکز ملی تحقیقات مهندسی و فناوری کامپیوترهای موازی (NRCPC) مدل هوش مصنوعی خود را bagualu — alchemist's pot نامیده‌اند؛ زیرا شامل حدود ۱۷۴ تریلیون پارامتر است که با تعداد سیناپس‌های مغز انسان برابری می‌کند. اکنون ادعا شده است که عملکرد واقعی OceanLight معادل ۵٫۳ اگزافلاپس (ExaFLOPS) است؛ درحالی‌که قبلاً اعلام شده بود قدرت عملکرد این سیستم به ۴٫۴ اگزافلاپس می‌رسد و این موضوع بار‌دیگر نشان می‌دهد ارقام ارائه‌شده‌ی NRCPC درباره‌ی قدرت این ابرکامپیوتر دقیق نیستد.

حتی اگر قدرت OceanLight از آنچه اعلام شده بود، کمتر باشد، ایجاد مدل هوش مصنوعی با ۱۷۴ تریلیون پارامتر کار بسیار سنگینی محسوب می‌شود. دانشمندان NRCPC به South China Morning Post گفته‌اند که برای دستیابی به عملکرد متناسب با مدل هوش مصنوعی در مقیاس مغز انسان، باید بهینه‌سازی‌های درون‌گره‌ای مخصوصی روی سخت‌افزار انجام و از استراتژی‌های موازی ترکیبی در مقیاسی بی‌سابقه نیز بهره گرفته شود. با‌‌توجه‌‌‌به اینکه OceanLight از ۹۶ هزار گره پردازشی و نزدیک به ۴۰ میلیون موتور پردازشی استفاده می‌کند، بهینه‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار برای چنین سیستمی کار بسیار بزرگی است.

خبر ساخت مدل هوش مصنوعی نزدیک به مغز انسان چند هفته پس‌از‌آن اعلام شد که آزمایشگاه ملی Oak Ridge رسماً اولین ابرکامپیوتر‌ جهان را با سطح عملکرد ۱٫۱۰۲ اگزافلاپس در حالت FP64 در بنچمارک Linpack رونمایی کرد. ناگفته نماند NRCPC به‌طور رسمی نتایج عملکرد OceanLight را در فهرست ۵۰۰ ابرکامپیوتر برتر منتشر نکرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات