از iMac G3 تا کتانی؛ محصولات قدیمی اپل که اکنون می‌توانند هزاران دلار قیمت داشته باشند

دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در این مقاله بعضی از محصولات قدیمی اپل مانند iMac G3،‌ آیفون نسل اول و حتی کتانی کارمندان این شرکت که اکنون می‌توانند با قیمت بالایی به فروش برسند، بررسی می‌شود.
تبلیغات

محصولات اپل به ارزان بودن معروف نیستند، اما ارزش خود را به خوبی حفظ می‌کنند. اگر شما یا خانواده‌تان چندین دهه است که محصولات اپل را می‌خرید، شاید جالب باشد بدانید برخی از دستگاه‌های کلاسیک این شرکت حتی می‌توانند با قیمت صدها هزار دلار به فروش برسند.

در این مقاله چند دستگاه کلاسیک اپل که حالا ممکن است بیشتر از همیشه قیمت داشته باشند، معرفی می‌‎کنیم. اگر در نهایت محصولی را از قلم انداختیم لطفاً در بخش نظرات نام، اطلاعات و قیمت فعلی آن را با ما در میان بگذارید.

آی‌پاد نسل اول (قیمت حدودی: ۲۰ هزار دلار)

آی‌پاد نسل اول اپل به همراه هنزفری

هنگامی که اولین نسل آی‌پاد در سال ۲۰۰۱ وارد قفسه‌های فروشگاه‌ها شد، نحوه‌ی گوش دادن به موسیقی و نگاه ما به فناوری به‌طور کلی تغییر کرد. آی‌پاد برای مدت نسبتاً زیادی میان طرفداران خود باقی ماند اما در نهایت تولید آن توسط شرکت سازنده متوقف شد. همین امر باعث شد قیمت آی‌پادهای قدیمی به‌شدت افزایش یابد.

اگر شما کلکسیونر هستید، باید بدانید که آی‌پادهای نسل اول مهر‌و‌موم‌شده کارخانه‌ای می‌توانند با قیمتی بیش از ۲۰ هزار دلار به فروش برسند.

آیپاد نسل دوم و سوم (قیمت حدود: ۲۰ هزار دلار)

آیپاد نسل سوم در رنگ های مختلف

به نظر می‌رسد نه‌تنها آیپاد اصلی، بلکه دو نسل بعدی آن نیز برای بعضی خریداران جذاب است. به‌عنوان مثال، آیپاد نسل دوم که در بسته‌بندی آکبند قرار داشته با قیمت حدود ۲۰ هزار دلار به فروش می‌رود. نسل سوم را نیز می‌توان با قیمت حدود هزار دلار به فروش رساند.

آی‌مک G3 (قیمت حدودی: ۳۰۰ دلار)

آی‌مک G3 از نمای کناری با کیبورد و ماوس

آی‌مک تاریخچه‌ی طولانی دارد و همان‌طورکه می‌دانید داستان آن با G3 آغاز می‌شود. این محصول برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ عرضه شد و به سرعت قلب بسیاری از مردم را تسخیر کرد. در زمانی که شنیدن واژه‌ی «کامپیوتر» بلافاصله تصاویری از دسکتاپ‌های بزرگ و بژ رنگ را در ذهن مخاطب به تصویر می‌کشید، iMac G3 شکلی منحصر‌به‌فرد داشت و در ۱۳ رنگ مختلف عرضه می‌شد.

اگرچه iMac G3 در آن زمان به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد، اما فناوری به سرعت در حال حرکت است و بسیاری از مردم در نهایت آی‌مک‌های قدیمی خود را کنار گذاشتند. بااین‌حال، موج اخیر نوستالژی برای محصولات کلاسیک اپل، ارزش این رایانه‌های کوچک را بالا می‌برد. iMac G3 به‌طور معمول با قیمت ۳۰۰ دلار یا بیشتر در سایت‌ها به فروش می‌رسد و انتظار می‌رود قیمت آن بیشتر نیز شود.

مکینتاش اپل (قیمت حدودی: ۵۰۰ دلار)

مکینتاش اپل از روبه رو

مکینتاش اصلی که در سال ۱۹۸۴ عرضه شد، یکی از مهم‌ترین محصولات اپل بود. بدون اولین مکینتاش، هیچ مک‌بوک، آی‌مک و مک او‌اسی تولید نمی‌شد.

اپل سعی کرد هنگام توسعه‌ی مکینتاش، همان اشتباهاتی را که در ساخت Apple Lisa مرتکب شده بود، تکرار نکند. در مقایسه با لیسا، مکینتاش جمع‌وجورتر، استفاده از آسان‌تر و شاید مهم‌تر از همه ارزان‌تر بود. این ویژگی‌ها باعث موفقیت بزرگ مکینتاش شد و به همین دلیل است که رایانه‌های مدرن اپل هنوز «مک» نامیده می‌شوند.

هنوز هم مکینتاش طرفداران سرسخت خود را دارد و اگر صاحب یکی از این کامپیوترهای قدیمی باشید می‌توانید آن را با قیمت مناسبی به فروش برسانید. یک Apple Macintosh 128k که شرایط خوبی داشته باشد، ۵۰۰ دلار یا بیشتر فروخته می‌شود.

آی‌بوک G3 (قیمت حدودی: ۲۵۰۰ دلار)

نمای کنار آی‌بوک G3 اپل به رنگ آبی

همان‌طورکه آی‌مک موجب پیشرفت کامپیوترها شد، iBook نیز دنیای لپ‌تاپ‌ها را متحول کرد. iBook G3 که در سال ۱۹۹۹ عرضه شد، دارای بدنه‌ای پلاستیکی بود. زبان طراحی آن به‌گونه‌ای است که گویی فریاد می‌زند به اوایل ۲۰۰۰ تعلق دارد.

نمی‌توان گفت iBook G3 زیبا است اما افرادی هستند که از داشتن چنین محصول نوستالژیکی در کلکسیون خود لذت می‌برند.

می‌توانید تعداد زیادی iBook G3 را در سایت‌های خرید آنلاین مشاهده کنید که با قیمت چند صد دلار به فروش می‌رسند. این در حالی است که مدل‌هایی با رنگ‌های خاص قیمت بیشتری دارند.

ساعت مچی اپل (قیمت حدودی: ۴۲۵ دلار)

ساعت مچی قدیمی اپل درون باکس

قبل از اپل واچ، این محصول وجود داشت که مانند دیگر ساعت‌های مچی معمولی فقط زمان را نشان می‌داد. بااین‌حال، با بند چرمی و استایل قدیمی، می‌تواند توجه افراد زیادی را به خود جلب کند. درحال‌حاضر محصول مذکور با قیمت ۴۲۵ دلار به فروش می‌رسد.

پیکسل باشگاه مک میکی (قیمت حدودی: ۵ هزار دلار)

پیکسل باشگاه مک میکی

شاید عجیب ترین مورد در این لیست، پیکسل Mickey's Mac Club باشد که برای کاربران مکینتاش در استودیو والت دیزنی در اوایل دهه ۹۰ ساخته شده بود.

تولید این پیکسل‌ها تقریباً بلافاصله متوقف شد زیرا دیزنی از این همکاری راضی به نظر نمی‌رسید. عبارت «Mickey's Mac Club» به «The Mac Club» تغییر یافت و همین مسئله باعث شد این پیکسل به محصولی نادر تبدیل شود. پیکسل باشگاه مک میکی با قیمت ۵ هزار دلار در سایت‌های فروش آنلاین دیده شده است.

مکینتاش سالگرد ۲۰ سالگی (قیمت حدودی ۲۲۰۰ دلار)

مکینتاش سالگرد ۲۰ سالگی همراه با کیبورد

برای جشن شکوهمندانه تولد ۲۰ سالگی مکینتاش، اپل نسخه‌ای محدود را با نام Twentieth Anniversary Macintosh یا به اختصار (TAM) معرفی کرد. این محصول در زمان عرضه قیمتی برابر با ۷۴۹۹ دلار داشت.

مکینتاش سالگرد ۲۰ سالگی نه پردازنده پرسرعت و نه کارت شبکه‌ای داشت؛ حتی سرعت CD-ROM آن نیز به‌شدت پایین بود. این ویژگی‌ها در کنار قیمت بالای آن باعث شد که اپل یکی از شکست‌های دیگر خود را با این محصولش تجربه کند.

اما اگر این دستگاه در گوشه‌ای از خانه‌ی شما خاک می‌خورد، شاید جالب باشد که بدانید می‌توان آن را با قیمت حدود ۲۲۰۰ دلار به فروش رساند.

کتانی اپل (قیمت حدودی ۱۵ هزار دلار)

یک جفت کتانی اپل

این کتانی‌های شیک بخشی از خط تولید متوقف‌شده‌ی پوشاکی است که در دهه‌ی ۹۰ برای کارمندان اپل تولید شد. به عبارت دیگر، این کفش‌ها هرگز برای فروش عمومی دردسترس نبودند و درحال‌حاضر فقط چند جفت از آن وجود دارد. یکی از جفت‌ها اخیراً به قیمت ۱۵ هزار دلار در وب‌سایت Heritage Auctions برای فروش قرار گرفته بود.

آیفون اصلی (قیمت حدودی: ۲۰ هزار دلار)

آیفون نسل اول از نمای روبه رو، پشت و کنار

آیفون اصلی که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد، با ترکیب پخش‌کننده موسیقی، مرورگر وب و تلفن در یک دستگاه، دنیا را تغییر داد. قیمت این محصول در سال‌های اولیه حدود ۵۰۰ دلار بود، اما اگر حالا بخواهید به آن دسترسی داشته باشید باید مبلغ بسیار بیشتری هزینه کنید.

آیفون نسل اول که بسته‌بندی آن باز نشده می‌تواند تا ۲۰ هزار دلار نیز قیمت داشته باشد؛ اما اگر می‌خواهید آیفون اصلی را در دست بگیرید و ۲۰ هزار دلار اضافی ندارید، نگران نباشید زیرا به‌راحتی می‌توانید مدل‌های کارکرده زیر ۱۰۰ دلار را نیز پیدا کنید.

اپل لیسا (قیمت حدودی: ۳۶ هزار دلار)

اپل لیسا محصول قدیمی اپل در کنار لوازم جانبی

بعضی محصولات اپل به موفقیت زیادی دست پیدا نکردند و Apple Lisa نمونه‌ی بارز آن است. این دستگاه در سال ۱۹۸۳ عرضه شد و پس از مدت کوتاهی جایگاه خود در پروژه‌های شکست‌خورده‌ی اپل را پیدا کرد.

در زمانی که برای کار با کامپیوتر به دانش اولیه‌ی کدنویسی نیاز داشتید، Apple Lisa یکی از اولین رایانه‌های شخصی بود که با ماوس و رابط کاربری گرافیکی عرضه شد. از این رو می‌توان آن را شاهکاری بزرگ در دنیای فناوری دانست اما قیمت بالای ۹۹۹۵ دلاری باعث شد اکثر مردم نتوانند آن را خریداری کنند.

درست است که لیسا یکی از شکست‌های تجاری اپل محصول می‌شود اما این مسئله تنها به جذابیت آن برای بعضی افراد می‌افزاید. ازآنجاکه دستگاه مذکور فروش خوبی نداشت، شرکت سازنده تعداد زیادی از آن را تولید نکرد و به همین دلیل Apple Lisa به محصولی بسیار کمیاب و کلکسیونی تبدیل شد.

براساس اطلاعات منتشرشده توسط Live Auctioneers، یک دستگاه اپل لیسا در سال ۲۰۱۳ در حراجی به قیمت ۳۶۳۵۶ دلار فروخته شده است.

اپل ۱ (قیمت حدودی: ۹۰۰ هزار دلار)

اپل 1 محصول قدیمی

وقتی صحبت از محصولات قدیمی اپل می‌شود، Apple 1 بهترین گزینه است زیرا چیزی بیش از دستگاهی با فناوری قدیمی محسوب می‌شود و می‌توان آن را تکه‌ای از تاریخ دانست.

اولین دسته از کامپیوترهای Apple 1 در واقع توسط خود استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل، مونتاژ شدند. این محصول هرگز قیمت پایینی نداشت و در سال ۱۹۷۶ با قیمت ۶۶۶٫۶۶ دلار به فروش می‌رسید.

در ۲۰۱۴، یکی از اولین مدل‌های Apple 1 در حراجی Bonhams به قیمت ۹۰۵ هزار دلار فروخته شد. تنها ۲۰۰ عدد از این محصول تولید شده و اگر یکی از آن‌ها را دارید می‌تواند با قیمت بالایی در سایت‌های خارجی به فروش برسد.

در نهایت فراموش نکنید که سالم بودن دستگاه و در صورت ممکن آکبند بودن بسته‌بندی آن می‌تواند تأثیر زیادی در قیمت بگذارد. درواقع، این دو ویژگی هستند که میان دستگاه قدیمی گران‌قیمت و ارزان‌قیمت تفاوت ایجاد می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات