کارمندان سابق تسلا از این شرکت به‌دلیل نقض قوانین فدرال در اخراج دسته‌جمعی شکایت کردند

سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
بیش از ۵۰۰ نفر از کارمندان سابق تسلا به‌دلیل نقض قوانین فدرال در اخراج دسته‌جمعی، شکایتی علیه این شرکت مطرح کرده‌اند.
تبلیغات

رویترز گزارش داده است دو کارمند سابق کارخانه‌ی اسپارکس تسلا در نوادا به‌دلیل اخراج دسته‌جمعی غیرقانونی از این خودروساز شکایت کرده‌اند. این کارمندان ادعا می‌کنند بیش از ۵۰۰ کارگر کارخانه‌ی اسپارکس برخلاف قوانین فدرال و بدون اطلاع قبلی ۶۰ روزه اخراج شده‌اند. در این شکایت آمده است: «تسلا به‌سادگی به کارمندان اطلاع داده است که فسخ قرارداد کاری آن‌ها فوراً اجرایی خواهد شد.»

به‌گزارش انگجت، قانون WARN ایالات متحده‌ی آمریکا شرکت‌ها را ملزم می‌کند در شرایط خاص قبل از هرگونه اخراج دسته‌جمعی، اخطاری ۶۰ روزه ارائه دهند. هدف از این قانون آن است که کارکنان زمان کافی برای یافتن شغل جدید یا آموزش مجدد را داشته باشند. جان لینچ، یکی از کارمندان شاکی، گفت در ۱۰ ژوئن، به او اطلاع داده شد که قرارداد کاری وی فوراً فسخ شده است.

شائون لیس ریوردان، وکیل دادگستری و نماینده‌ی کارگران سابق تسلا در این شکایت، به بلومبرگ گفت: «تسلا با بی‌توجهی آشکار به قانون WARN، برخی کارمندان خود را به‌طور دسته‌جمعی اخراج و فقط یک هفته حقوق پایه‌ی کار را به برخی از این افراد پیشنهاد کرده است.» ریوردان در حال آماده‌سازی اقدامی اضطراری علیه تسلا است تا از تلاش این شرکت برای اخراج کارکنان در ازای پرداخت یک هفته دستمزد جلوگیری کند.

ایلان ماسک پس از انتشار خبرهای مربوط به این شکایت در ایمیلی به CNBC گفت که تسلا تعداد کارکنان خود را ۱۰ درصد کاهش و هم‌زمان نیروی کار ساعتی خود را افزایش می‌دهد. او گفت کارمندان حقوق‌بگیر حدود دوسوم کل کارکنان تسلا را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین، اخراج دسته‌جمعی اخیر این شرکت فقط ۳٫۵ درصد از کارکنان را تحت‌تأثیر قرار داده است. ماسک افزود: «فکر می‌کنم تا یک سال آینده، تعداد کارمندان حقوق‌بگیر و ساعتی ما بیشتر خواهد شد.»

ماسک اوایل ماه جاری برنامه‌هایی برای کاهش ۱۰ درصدی نیروی کار به مدیران تسلا ارائه کرد و گفت که او احساس خیلی بدی از این تصمیم‌گیری دارد. اکنون به‌نظر می‌رسد فرایند اخراج‌های این خودرساز در حال انجام است. این اقدام باعث بیکاری هزاران کارگر تسلا در سراسر ایالات متحده‌ی آمریکا شده و ازنظر اقتصادی تأثیرات شدیدی بر زندگی بسیاری از این افراد گذاشته است.

بااین‌حال، ماسک به CNBC گفت که شکایت مطرح‌شده علیه تسلا مبهم نیست. او افزود:

این شکایت دعوی حقوقی کوچکی است و پیامدهای جزئی به‌همراه خواهد داشت. هرآنچه به تسلا مربوط می‌شود، حاشیه‌های بسیاری را به‌دنبال دارد، خواه تصادف ساده‌ی دوچرخه باشد یا موضوعات بسیار جدی‌تر.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات