دادگاه عمومی اروپا جریمه سنگین کوالکام به‌دلیل پرداخت رشوه به اپل را لغو کرد

چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
دادگاه عمومی اروپا در حکمی جریمه‌ی یک‌میلیارد‌دلاری کوالکام را لغو کرده است. پیش‌تر، کمیسیون اروپا گفته بود کوالکام به‌دلیل پرداخت رشوه به اپل و تضعیف رقبا باید جریمه پرداخت کند.
تبلیغات

رویترز در گزارشی می‌نویسد کوالکام، تراشه‌ساز بزرگ آمریکایی، امروز در پرونده‌ای با محوریت جریمه‌ی ۹۹۷ میلیون یورویی (۱٫۰۵ میلیارد دلاری) سربلند بیرون آمد. این پرونده را چهار سال پیش نهادهای تنظیم مقررات اتحادیه‌ی اروپا علیه شرکت مذکور تنظیم کرده بودند. این دستاورد مهمی برای کوالکام و شکستی واضح برای مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی، محسوب می‌شود. وستاگر مدت‌ها است که به فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری سخت‌گیری می‌کند.

کمیسیون اروپا در سال ۲۰۱۸ پس از انجام تحقیقات گفت کوالکام در بازه‌ی بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ میلیاردها دلار به اپل پرداخت کرده است تا شرکت کوپرتینویی صرفاً از تراشه‌های کوالکام در تمامی آیفون‌ها و آیپدهای خود استفاده کند. کمیسیون اروپا اعلام کرد این اقدام کوالکام باعث شده است رقابت تضعیف شود و شرکت‌هایی مثل اینتل شانس کار با اپل را نداشته باشند.

جریمه‌ی یک‌میلیارد‌دلاری کوالکام، تنها یک نمونه از چند جریمه‌ای است که مارگارت وستاگر به شرکت‌های بزرگ تحمیل کرده است. وستاگر قبلاً جریمه‌هایی برای گوگل و بانک‌ها و حتی تولیدکنندگان کامیون در نظر گرفته و مدعیِ‌ رفتار ضدرقابتی آن‌ها شده است. کمیسیون اروپا اکنون روی فعالیت‌های اپل و آمازون و فیسبوک نیز تحقیق می‌کند تا در‌صورت نیاز این شرکت‌ها را جریمه کند.

دادگاه عمومی، دومین بازوی پرقدرت اروپا در مباحث حقوقی، امروز یافته‌های اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی کوالکام و اپل را تکذیب و انتقاداتی به نهاد مجری قوانین رقابتی در اروپا به‌خاطر نحوه‌ی مدیریت این پرونده وارد کرد. قاضی دادگاه اعلام کرد بی‌نظمی‌های اداری روی حق دفاع کوالکام اثر گذاشته و تحلیل رفتارهای ادعاشده علیه این شرکت را غیرمعتبر کرده است.

به‌گفته‌ی قاضی دادگاه، کمسیون اروپا تحلیلی برای اثبات یافته‌هایش ارائه نداده و ثابت نکرده است که مبالغ پرداختی کوالکام به اپل باعث کاهش انگیزه‌ی تولیدکننده‌ی آیفون برای همکاری با رقبای کوالکام به‌منظور تأمین مودم LTE آیپد در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ شده است. نهاد مجری قوانین رقابتی در اتحادیه‌ی اروپا در صورت موافق‌نبودن با نظر قاضی دادگاه می‌تواند ازطریق دیوان دادگستری اتحادیه‌ی اروپا (اولین بازوی پرقدرت در مباحث حقوقی) درخواست تجدیدنظر بدهد.

کمیسیون اروپا می‌گوید که به‌دقت حکم پرونده و بندهای آن را بررسی و درباره‌ی اقدامات بعدی‌اش تصمیم‌گیری می‌کند. کوالکام فعلاً به درخواست رسانه‌ی رویترز برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر پاسخ نداده است. یکی از تحلیلگران شرکت حقوقی White & Case به رویترز می‌گوید حکم دادگاه به‌طور غیرمستقیم به کمیسیون اروپا اعلام می‌کند در‌زمینه‌ی هزینه‌ی جریمه‌ها بسیار محتاطانه عمل کند. همین موضوع باعث می‌شود کمیسیون اروپا برای آغاز تحقیقات مشابه بسیار مردد باشد؛ مگر اینکه بتواند به مدارک بسیار دقیق دست پیدا کند.

این دومین شکست بزرگ برای مارگارت وستاگر است. در اوایل سال جاری میلادی، دادگاه جریمه‌ی ۱٫۰۶ میلیارد یورویی علیه اینتل را لغو کرد؛ جریمه‌ای که ۱۲ سال پیش با ادعای تضعیف AMD به آن حکم داده شده بود. در ماه‌های آینده، دادگاه دیگری نیز برگزار می‌شود که اهمیت زیادی برای وستاگر دارد. گوگل علیه جریمه‌ی ۴٫۳۴ میلیارد یورویی درخواست تجدیدنظر داده است و دادگاه عمومی اروپا روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور) نتیجه را اعلام می‌کند. کمیسیون اروپا می‌گوید گوگل ازطریق اندروید تلاش کرده است رقبایش را تضعیف کند و جریمه‌ی ۴٫۳۴ میلیارد یورویی به همین ماجرا مربوط است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات