خط‌و‌نشان مدیرعامل کوالکام برای پردازنده M2 اپل: «می‌خواهیم رهبر بازار CPU باشیم»

چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل کوالکام می‌گوید این شرکت با بهره‌گیری از دانش متخصصان پیشین اپل قصد دارد تراشه‌هایی بسازد که حرف اول را در بازار کامپیوتر بزنند؛ حتی قدرتمندتر از M2.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، اپل ثابت کرده است پردازنده‌هایی که در آیفون‌ها استفاده می‌شوند، از قابلیت‌های لازم برای تأمین قدرت موردنیاز پردازش‌های دنیای تبلت و کامپیوترهای شخصی را نیز برخوردارند. این شرکت در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان، نسل جدید تراشه‌های اختصاصی خانواده‌ی مک را معرفی و ادعاهای بزرگی درباره‌ی آن مطرح کرد. مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی نسل جدید نخستین لپ‌تاپ‌هایی هستند که به پردازنده‌ی پرقدرت M2 مجهز می‌شوند.

استفاده از تراشه‌های موبایلی در کامپیوتر ایده‌ای است که کوالکام علاقه‌ی زیادی به آن دارد. کوالکام از مدتی پیش کار روی نسل جدیدی از پردازنده‌ها را برای لپ‌تاپ‌های قدرتمند آغاز کرده است که احتمالاً می‌توانند قواعد بازی را دستخوش تغییر کنند.

کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، در مصاحبه‌ی جدیدی با سی‌نت از برنامه‌های بزرگ شرکتش خبر داده است: «قصد داریم درزمینه‌ی قدرت پردازشی CPU در دنیای کامپیوترهای شخصی رهبر بازار باشیم.» در سریع‌ترین حالت ممکن، این پردازنده‌های پرسرعت در پایان سال ۲۰۲۳ دردسترس قرار می‌گیرند؛ بنابراین، هنوز فاصله‌ی زیادی تا عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های کوالکام داریم.

کوالکام که بیشتر به‌دلیل تولید پردازنده‌ برای گوشی‌های پرچم‌داری مثل گلکسی S22 شناخته می‌شود، از سال‌ها پیش پردازنده‌هایی در قالب خانواده‌ی Snapdragon برای لپ‌‌تاپ تولید می‌کند. ورود کوالکام به این حوزه به دوران پیش از معرفی پردازنده‌های سری Apple M برمی‌گردد. برای نمونه سرفیس پرو ایکس مایکروسافت تقریباً یک سال پیش از اولین کامپیوترهای M1 روانه‌ی بازار شد.

اپل توانسته است پردازنده‌های قدرتمندتری از کوالکام تولید کند؛ اما کوالکام به‌لطف خرید Nuvia، برنامه‌های بزرگی در سر می‌پروراند. Nuvia متخصص تولید پردازنده‌های پرقدرت برپایه‌ی معماری محبوب ARM است.

امروزه، پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ARM در همه‌ی محصولات یافت می‌شوند؛ از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها گرفته تا خودروها و حتی دیتاسنترها. پردازنده‌هایی که اپل در قالب خانواده‌ی A و M تولید می‌کند، نیز مبتنی‌بر معماری ARM هستند.

مدیرعامل کوالکام می‌گوید پردازنده‌های Nuvia تفاوت‌هایی عمده با پردازنده‌های سری Snapdragon دارند و در تلاش خواهند بود قدرت فراوانی برای پردازش‌های CPU و پردازش‌های GPU و تسک‌های مبتنی‌بر پردازش عصبی برای هوش مصنوعی تأمین کنند. کریستیانو آمون می‌گوید از اپل برای تسریع روند توسعه‌ی اپلیکیشن‌های سازگار با معماری ARM سپاسگزار است و مایکروسافت نیز در همین مسیر قدم برمی‌دارد.

آمون به دنیاگیری ویروس کرونا و آثار این اتفاق روی نیاز مردم از لپ‌تاپ اشاره کرده است. به‌گفته‌ی آمون، به‌دلیل دنیاگیری ویروس کرونا دورکاری افزایش یافت و نیاز به لپ‌تاپ‌های همیشه‌متصل مجهز به وب‌کم باکیفیت بیشتر شد.

همچنین، مهم است که لپ‌تاپ‌ها در زمانی سریع روشن شوند و پردازش‌های کاربر را انجام دهند. آمون معتقد است که تصاحب Nuvia به کوالکام کمک می‌‌کند تا در این زمینه‌ها دستِ بالاتر را داشته باشد.

استارتاپ Nuvia سال گذشته به کوالکام فروخته شد؛ استارتاپی که آن را متخصصان تراشه‌ی شرکت‌های گوگل و آرم و اپل بنیان‌گذاری کرده‌اند. این یعنی کوالکام قصد دارد به‌کمک کارکنان پیشین اپل، تراشه‌ای برای شکست‌دادن M2 و دیگر پردازنده‌های شرکت کوپرتینویی بسازد.

نسل اول پردازنده‌های خانواده‌ی M به‌دلیل ارائه‌ی قدرت زیاد و مصرف انرژی اندک بارها تحسین تحلیلگران را برانگیخت. اپل این روند را در پردازنده‌ی M2 نیز ادامه داده است و قطعاً تا پایان سال ۲۰۲۳ مدل‌های قدرتمندتری نیز می‌سازد. کوالکام برای عملی‌کردن وعده‌اش کار سختی در پیش دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات