کاهش مشترکان نتفلیکس برای اولین‌بار در ۱۰ سال گذشته

چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نتفلیکس عواملی چون جنگ روسیه با اوکراین و افزایش رقابت را عامل کاهش مشترکان جدید می‌داند.
تبلیغات

گزارش سه‌ماهه‌ی ابتدایی ۲۰۲۲ نتفلیکس از کاهش ۲۰۰ هزار نفری تعداد مشترکان این سرویس استریم آنلاین فیلم و سریال حکایت می‌کند. نکته‌ی نگران‌کننده اینکه برای اولین‌بار در دهه‌ی گذشته، نتفلیکس چنین اتفاقی را تجربه می‌کند و به نظر می‌رسد که در نیمه‌ی دوم سال جاری روند رو به کاهش مشترکان به ۲ میلیون نفر برسد! البته با وجود ۲۲۲ میلیون مشترک، نتفلیکس همچنان بزرگ‌ترین سرویس استریم آنلاین فیلم و سریال در جهان به‌شمار می‌رود.

کاهش شمار مشترکان در حالی اتفاق می‌افتد که نتفلیکس افزایش ۲٫۵ میلیون نفری مشترکان را در سه‌ماهه‌ی ابتدایی سال پیش‌بینی کرده بود. تحلیلگران نیز با‌‌‌توجه‌‌به رشد ۴ میلیون نفری مشترکان در مدت مشابه سال گذشته، انتظار افزایش ۲٫۷ میلیون نفری را داشتند.

کاهش ۲۰۰ هزار نفری مشترکان نتفلیکس باعث شده است تا مجموع مشترکان از ۲۲۱٫۸ میلیون نفر در سه‌ماهه‌ی پیشین، به ۲۲۱٫۶ میلیون نفر برسد. غول استریم جهان تخمین می‌زند که تنها در ایالات متحده و کانادا بیش از ۳۰ میلیون نفر حساب نتفلیکس خود را با هم‌خانه یا خانواده‌ی خود به‌اشتراک گذاشته‌اند. این عدد در جهان به ۱۰۰ میلیون نفر می‌رسد.

تعداد مشترکان نتفلیکس از ابتدای سال ۲۰۱۳ تا آخر ۲۰۲۱

تعداد مشترکان نتفلیکس از سه‌ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۳ تا سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱

نتفلیکس دلیل کاهش تعداد مشترکان را عوامل مختلفی عنوان می‌کند. از اصلی‌ترین دلایل می‌توان به تعلیق سرویس در روسیه به‌دنبال جنگ این کشور با اوکراین و از دست‌دادن بیش از ۷۰۰ هزار مشترک دانست. از‌این‌رو، نتفلیکس اعلام می‌کند که بدون درنظرگرفتن این فاکتور، ۵۰۰ هزار مشترک جدید به سرویس افزوده شده‌اند. درادامه‌ی گزارش این شرکت آمده است که جنگ روسیه و اکراین می‌تواند تأثیر بیشتری بر کاهش روند رو‌به‌رشد مشترکان بگذارد؛ به‌طوری‌که در ماه مارس در اروپای‌ مرکزی و شرقی کاهش رشد مشترکان را تجربه کرده است:

کووید و شرایط قرنطینه باعث شد تعداد مشترکان سرویس ما در سال ۲۰۲۰ افزایش چشمگیری پیدا کند؛ موضوعی که به‌عقیده‌ی ما سبب شده است تا در سال ۲۰۲۱ با کاهش روند روبه‌رشد مواجه شویم.

غول استریم جهان درادامه دلایلی چون به‌اشتراک‌گذاری رمزعبور، فضای رقابتی ایجادشده، ویروس کووید و حتی تورم را عاملی برای عملکرد ضعیف خود در جذب مشترکان جدید می‌داند. پیش‌تر، نتفلیکس از شروع آزمایشی طرحی خبر داده بود که سبب می‌شد کاربرانی که سرویس خود را با افراد خارج از خانه به‌اشتراک می‌گذارند، هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند. این موضوع به‌وضوح می‌تواند تأثیر زیادی روی قیمت سرویس‌های اشتراکی بگذارد.

نتفلیکس در ژانویه‌ی سال جاری برای اولین‌بار در ۲ سال گذشته قیمت سرویس‌های خود را افزایش داد و به‌دنبال این اتفاق ۶۰۰ هزار نفر از مشتریان در ایالات متحده و کانادا از تمدید اشتراک خود صرف‌نظر کردند. این شرکت کاهش چشمگیر مخاطبان در آمریکا و کانادا را پیش‌بینی‌شده می‌داند و اعتقاد دارد که افزایش قیمت ناشی از تورم بوده و کاهش مشتریان نیز طبق انتظاراتشان پیش رفته است.

افزایش قیمت سرویس یکی از دلایل تمدیدنشدن اشتراک مشتریان بوده است

همان‌طورکه گفتیم، نتفلیکس یکی از دلایل کاهش مشترکان را افزایش رقابت می‌داند. درواقع، درحال‌حاضر تعداد رقیبان این شرکت در عرصه‌ی استریم فیلم و سریال بیشتر از همیشه است.

هرکدام از شرکت‌ها نیز به‌نحوی در حال جذب مخاطب هستند؛ از قیمت ارزان‌تر گرفته تا محتواهای جذاب و... . برای مثال، می‌توان به نسخه‌ی ارزان‌تر سرویس دیزنی پلاس اشاره کرد که طبق اعلام پیشین دیزنی، تبلیغات خواهد داشت و تا آخر سال جاری نیز اجرایی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات