صفحه‌نمایش جدید QD-OLED سامسونگ می‌تواند به روشنایی ۱۰۰۰ نیت برای بهبود HDR برسد

یک‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گواهی SGS تأیید می‌کند که صفحه‌نمایش‌های جدید سامسونگ می‌توانند به روشنایی ۱۰۰۰ نیت برسند و بیش از ۹۰ درصد گاموت رنگی BT.2020 را به‌نمایش بگذارند.
تبلیغات

به‌نقل از theverge، سامسونگ‌دیسپلی اعلام کرد که مشخصات اصلی تلویزیون‌های QD-OLED جدیدش را شرکت صدور گواهینامه‌ی SGS فاش کرده است. طبق گفته‌ی شرکت SGS، پنل‌های جدید می‌توانند به روشنایی ۱۰۰۰ نیت برسند و می‌توانند بیش از ۹۰ درصد گاموت رنگی BT.2020 را به‌نمایش بگذارند که هر دو نشان‌دهنده‌ی پیشرفت‌های چشمگیری درمقایسه‌با تلویزیون‌های OLED کنونی در بازار هستند که با عنوان WOLED شناخته می‌شوند.

این ارقام مطابق با ارقامی است که چندی‌ پیش کانال یوتیوب LinusTechTips (LTT) با حمایت سامسونگ‌دیسپلی پخش کرد. نکته‌ی مهم این است که مشخصات یاد‌شده‌ی نسبتاً چشمگیر را اکنون شرکت صدور گواهینامه مستقل تأیید کرده است.

ویدئو LinusTechTip مشخصات QD-OLED را با G1 OLED ال‌جی مقایسه می‌کند که به‌عنوان پرچم‌دار سال ۲۰۲۱ از پنل OLED Evo بهره‌مند بود. براساس گزارش LTT، صفحه‌نمایش QD-OLED سامسونگ تقریباً ۲۰۰ نیت روشنایی تمام‌صفحه را دریافت کرده است که در پچی ۱۰ درصدی به ۱۰۰۰ نیت و در قسمت ۳ درصدی صفحه‌نمایش به ۱۵۰۰ نیت می‌رسد. درمقابل، بررسی وب‌سایت آرتینگس (Rtings) از ال‌جی G1 نشان می‌دهد که حداکثر روشنایی ۱۶۷ نیت در روشنایی تمام‌صفحه، ۸۲۷ نیت در پنجره‌ای ۱۰ درصدی و ۸۴۶ نیت در پنجره‌ای ۲ درصد است.

پنل‌های QD-OLED جدید نیز در‌مقایسه‌با G1 طیف رنگی بسیار گسترده‌ای دارند. درحالی‌که طبق گزارش‌های SGS، پنل جدید سامسونگ می‌تواند بیش از ۹۰ درصد از فضای رنگی BT.2020 و ۱۲۰ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را نمایش دهد، آرتینگس گزارش می‌دهد که G1 فقط می‌تواند حدود سه‌چهارم فضای BT.2020 و حدود ۱۰۰ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را نمایش دهد.

نکته‌ی مهم این است که به‌نظر می‌رسد پنل جدید سامسونگ دیسپلی بدون به‌خطرانداختن مزایای موجود نمایشگرهای OLED به این هدف می‌رسد. این‌ها شامل رنگ‌های مشکی خالص می‌شوند که بدون اینکه به زوایای دید عالی در‌‌مقایسه‌‌با تلویزیون‌های LCD معمولی اشاره کنیم، در آن هیچ نوری ساطع نمی‌شود. درواقع، SGS می‌گوید که زاویه‌ی دید QD-OLED‌های سامسونگ‌دیسپلی حتی بهتر از OLED‌های موجود است و ۸۰ درصد روشنایی را هنگام مشاهده از زاویه‌ی ۶۰ درجه در‌‌مقایسه‌‌با ۵۳ درصد برای OLED معمولی حفظ می‌کند.

گفتنی است تمام این مقایسه‌ها با پرچم‌دار ۲۰۲۱ ال‌جی انجام شده که قرار است در سال ۲۰۲۲ با عرضه‌ی سری جدیدی از تلویزیون‌های OLED جایگزین شود. ال‌جی دیسپلی نسل جدیدی از پنل‌های OLED خود دارد که OLED EX نامیده می‌شود و سطح روشنایی آن تا ۳۰ درصد افزایش می‌یابد. حالا باید دید که آیا این قابلیت‌ها و ویژگی‌ها برای رقابت با پنل‌های جدید سامسونگ کافی است یا خیر.

هنوز باید منتظر بمانیم تا تلویزیون‌ها از هر دو پنل وارد بازار شوند تا بتوانیم کاملاً از این ارقام مطمئن شویم؛ اما به‌نظر می‌رسد مجموعه‌ای از نتایج چشمگیر به جدید‌ترین فناوری صفحه‌نمایش سامسونگ مربوط باشد و شرکت زیرمجموعه‌اش، سامسونگ‌دیسپلی، پنل‌هایی را برای شرکت‌های مختلف تولید می‌کند. بنابراین، پنل‌های مذکور فقط تلویزیون‌های خود سامسونگ را شامل نمی‌شوند.

هنوز این سؤال باقی می‌ماند که دقیقاً چه‌ زمانی پنل‌های جدید سامسونگ‌دیسپلی واقعاً فروخته می‌شوند؟ جالب اینجا است که سامسونگ در اولین تلویزیون خود از پنل QD-OLED استفاده نمی‌‌کند؛ بلکه سونی در مدل Bravia XR A95K از پنل QD-OLED سامسونگ‌دیسپلی بهره خواهد برد. دراین‌میان، الین‌ور (Alienware) نیز مانیتور کامپیوتر QD-OLED را در دست ساخت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات