چگونه پاندمی کرونا باعث بهبود شرایط تولیدکنندگان محتوا شد؟

یک‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
همه‌گیری کرونا باعث شد شرکت‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی بیش‌ازپیش به تولیدکنندگان محتوا توجه و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
تبلیغات

صنعت چندمیلیارددلاری استریم‌های بازی، ولاگرهای زیبایی، تولیدکنندگان پادکست، اینفلوئنسرهای ورزشی، نویسندگان خبرنامه و سایر ستاره‌های رسانه‌های اجتماعی که «اقتصاد تولیدکننده» را تشکیل می‌دهند، مدت‌ها قبل از سال ۲۰۲۱ شروع شد. بااین‌حال، در سال ۲۰۲۱ پلتفرم‌های بیشتری درمقایسه‌با گذشته پول و منابع را به‌سمت تولیدکنندگان محتوای مستقل سرازیر کردند.

به‌گزارش انگجت، سال ۲۰۲۱ شرکت‌هایی که قبلا علاقه‌ی چندانی به جذب «اینفلوئنسرها» یا ایجاد روابط با تولیدکنندگان محتوا نشان نمی‌دادند، شروع به سرمایه‌گذاری در ساخت ابزارهای کسب درآمد برای آ‌ن‌ها کردند. حتی شرکت‌های دوست‌دار تولیدکنندگان به‌طور چشمگیری سرمایه‌گذاری‌های خود را با وجوه و ابزارهای جدید افزایش دادند.

توییتر که قبلا تنها یک ویژگی کسب درآمد داشت، تصمیم گرفت کل پلتفرم خود را حول محور تولیدکنندگان محتوا تغییر دهد. توسعه‌دهندگان این شبکه‌ی اجتماعی قابلیت Super Follows را خلق کردند تا کاربران بتوانند محیطی بسازند که برای ورود به آن به خرید اشتراک نیاز است. البته این پایان ماجرا نبود؛ زیرا گزینه‌های دیگری مانند Ticketed Spaces نیز به توییتر اضافه شدند که هرکدام به نحوی امکانات جدیدی را درمقابل تولیدکنندگان محتوا قرار می‌دادند. شرکت مذکور حتی ساخت پلتفرمی برای خبرنامه را آغاز کرد.

تولیدکننده محتوا

اسنپ‌​​چت که زمانی از ایده‌ی همکاری با اینفلوئنسرها دوری می‌کرد، به‌تازگی گفته است که بیش از ۲۵۰ میلیون دلار برای ویژگی Spotlight خود به تولیدکنندگان اختصاص داده است؛ ویژگی‌ای که در پایان سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. حتی برخی از بزرگ‌ترین ستاره‌های شبکه‌ی اجتماعی مذکور برنامه‌های اختصاصی خود را در Snapchat Discover دارند.

تمام این تغییرات باعث شد فیسبوک نیز به اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا علاقه‌مند شود؛ همان کسانی که مدت‌ها بود به‌دنبال امکانات بیشتری در این پلتفرم بودند. مارک زاکربرگ بارها سازندگان را به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی شرکت معرفی کرده و گفته بود قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ یک‌میلیارد دلار در بخش ابزارها برای آن‌ها سرمایه‌گذاری کند. از آن زمان، فیسبوک و اینستاگرام‌ تعداد زیادی به‌روزرسانی‌ متمرکز بر سازندگان و ویژگی‌های مرتبط با کسب درآمد را معرفی کرده‌اند.

پلتفرم‌هایی که به‌طور سنتی با اینفلوئنسرها مرتبط نبودند، پول‌های خود را به‌سمت تولیدکنندگان و ویژگی‌های کسب درآمد آن‌ها سرازیر کردند. پینترست صندوق پانصدهزاردلاری برای سازندگان راه‌اندازی کرد و اولین ابزار کسب درآمد خود را ساخت. حتی لینکدین اعلام کرد ۲۵ میلیون دلار سرمایه برای این کار کنار گذاشته است. کلاب‌هاوس قابلیت Tipping را اضافه کرد. در همین حال، تامبلر سرویس اشتراک برای وبلاگ‌نویسان خود را توسعه داد.

حتی یوتیوب، قوی‌ترین پلتفرم برای درآمدزایی، «رشد اقتصاد تولیدکنندگان محتوا» را به‌عنوان اولویت اصلی خود در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد. شرکت مذکور سرمایه صدمیلیون‌دلاری را فقط برای Shorts، ویژگی مشابه تیک‌تاک، در نظر گرفته است. خود تیک‌تاک نیز ویژگی‌های جدید کسب درآمد را به اپلیکیشن خود اضافه می‌کند.

تولیدکننده محتوا

با وجود این‌‌همه پول و سرمایه، جای تعجب نیست که تعداد تولیدکنندگان محتوا افزایش یابد. گزارشی از شرکت Stripe که وظیفه‌ی پرداخت‌ ده‌ها پلتفرم اینفلوئنسری را برعهده دارد، نشان می‌دهد تعداد تولیدکنندگان سال ۲۰۲۱ در‌مقایسه‌با سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۸ درصد افزایش یافته است. به‌گفته‌ی شرکت مذکور، این آمار فقط بخشی از کل اکوسیستم است. این شرکت نوشت:

اگر رشد تصاعدی اخیر اقتصاد سازندگان ادامه یابد، این پنجاه پلتفرم می‌توانند در مدت پنج سال از بیش از ۱۵٫۵ میلیون تولیدکننده‌ی محتوا پشتیبانی کنند.

این رشد فقط به پلتفرم‌های اصلی محدود نمی‌شود. طبق گزارش The Information، تعداد استارتاپ‌هایی که به تولیدکنندگان محتوا و نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهند، افزایش یافته و بیش از ۳٫۷ میلیارد دلار بودجه به‌سمت «استارتاپ‌های متمرکز بر تولیدکنندگان» سرازیر شده است.

یکی از محرک‌های اصلی افزایش فعالیت در این حوزه و افزایش تمرکز شرکت‌های بزرگ روی آن، همه‌گیری ویروس کرونا بود. پیش از بیماری مذکور نیز تولیدکنندگان در حال کسب درآمد بودند؛ اما می‌توان گفت کرونا فرایند پیشرفت را سریع‌تر کرد. اوایل سال جاری لی جین، بنیان‌گذار Atelier Ventures، شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر که در اقتصاد تولیدکنندگان سرمایه‌گذاری می‌کند، در مصاحبه‌ای گفت:

فکر می‌کنم همه‌گیری کرونا در جلوراندن اقتصاد تولیدکننده در دو بُعد «ضرورت» و «انتخاب» نقش اساسی دارد. «ضرورت» بدین‌معنا است که بسیاری از مردم مجبور شدند جایگزینی برای کار آفلاین خود پیدا کنند؛ به‌همین‌دلیل، برای ادامه‌ی زندگی به پلتفرم‌های آنلاین روی آوردند. همچنین در طول همه‌گیری کرونا، هنگامی که به‌اجبار در خانه‌های خود گیر کرده بودیم، زمان آزاد زیادی داشتیم. فکر می‌کنم خیلی‌ها این زمان را صرف تولید محتوا کردند. این یعنی افراد «انتخاب» کردند چنین کاری را انجام دهند.

به‌نظر می‌رسد پاندمی کرونا باعث شد مردم شیوه‌ی تفکر درباره‌ی کاری که انجام می‌دادند، تغییر دهند. سال گذشته، شرکت‌ها با کاهش نیروی کار مواجه شدند و مشکلات متعددی سر راه آن‌ها قرار گرفت. همین شرایط باعث می‌شود درک دلیل اینکه چرا برخی، به‌ویژه جوانان، ممکن است بخواهند مسیری متفاوت در پیش بگیرند، سخت نباشد. زاکربرگ تغییرات پیش‌آمده را این‌گونه توصیف می‌کند:

افراد می‌توانند با استفاده از خلاقیت و کارهایی که دوست دارند انجام دهند، به‌جای کارهایی که به انجامشان مجبور هستند، امرار معاش کنند. تولیدکنندگان محتوا برای کارشان شایسته «پاداش» هستند.

همان‌طورکه جین و دیگران اشاره کردند، پلتفرم‌های اصلی به‌طور ناگهانی عاشق تولیدکنندگان نشده‌اند و قرار نیست تنها به این دلیل که از خلاقیت آن‌ها لذت می‌برند، سرمایه‌شان را دراختیار این افراد قرار دهند. مطمئن باشید شرکت‌های بزرگ پیش از همه‌چیز سود خود را در نظر می‌گیرند. دلیل حمایت آن‌ها از تولیدکنندگان این واقعیت است که در‌نهایت اقتصاد نیز به‌نفع آن‌ها خواهد بود.

تولیدکننده محتوا

تولیدکنندگان محتوا تعامل بسیاری در پلتفرم‌های انتخابی خود ایجاد می‌کنند. اگر بزرگ‌ترین ستاره‌های یک اپلیکیشن آن را ترک کنند، می‌توانند تعداد کثیری از کاربران را نیز با خود ببرند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به فیسبوک کمک کنند درآمدی فراتر از تبلیغات داشته باشد.

زاکربرگ متعهد شده است تا سال ۲۰۲۳ از درآمد آن‌ها چیزی کم نکند؛ اما حتی پورسانتی نسبتا کوچک نیز در‌نهایت می‌تواند به مبلغ درخورتوجهی برسد. توییتر نیز می‌تواند بخشی از درآمد اشتراک‌های Super Follow خریده‌شده را به‌عنوان پورسانت برای خود کنار بگذارد؛ البته هنوز تا روزی که از قابلیت مذکور افراد بسیاری در سراسر جهان استفاده کنند، زمان باقی مانده است.

همچنین، تولیدکنندگان محتوا برای جذب کاربران جدید و جذاب نگه‌داشتن پلتفرم‌های فعلی، عناصر بسیار مهمی تلقی می‌شوند. برای مثال، این افراد می‌توانند با هدف جلوگیری از «تهدید جدی کاهش کاربران نوجوان فیسبوک» قدم بردارند یا حداقل آن را خنثی کنند. اسنپ‌چت Spotlight را به‌عنوان منبعی مهم برای رشد معرفی کرده و حتی لینکدین گفته است تولیدکنندگان می‌توانند به کاربران کمک کنند در کاری که انجام می‌دهند، بهتر شوند.

بااین‌همه، نباید گفته‌های جین درباره‌ی تولیدکنندگان و شرکت‌های بزرگ را فراموش کرد. به‌اعتقاد او، پلتفرم‌های بزرگ شبکه‌های اجتماعی هستند که درنهایت از تولیدکنندگان محتوا سود می‌برند. وی گفت:

هیچ‌ کاری از روی نوع‌دوستی انجام نمی‌شود و درنهایت تولیدکنندگان باعث تقویت شرکت‌ها و سودآوری بیشتر آن‌ها خواهند شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات