طبق نظرسنجی واشنگتن‌پست، کاربران به گوگل و آمازون بیشتر از اپل در حفاظت از داده‌های شخصی‌شان اعتماد دارند

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
در نظرسنجی‌ای که از بیش‌ از ۱۰۰۰ کاربر اینترنت در آمریکا انجام شد، کاربران در زمینه‌ی حفاظت از داده‌های شخصی‌ به گوگل و آمازون بیشتر از اپل اعتماد دارند.
تبلیغات

طبق نتایج نظرسنجی‌ای که واشنگتن‌پست منتشر کرده است، نگرانی بیشتر افراد بابت داده‌هایی که از آنان در‌اختیار شرکت‌های بزرگ قرار دارد، در شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون به اپل کمتر است. فیسبوک و تیک‌تاک و اینستاگرام نیز در این نظر‌سنجی در زمره‌ی شرکت‌هایی قرار گرفته‌اند که عموم مردم اصلا به آن‌ها اعتماد ندارند.

در این نظرسنجی، از بیش‌ از ۱۰۰۰ کاربر اینترنت در ایالات متحده‌ی آمریکا پرسیده شد که چقدر به شرکت‌های خاصی مانند فیسبوک، تیک‌تاک، اینستاگرام، واتساپ، یوتیوب، گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون از‌نظر مدیریت مسئولانه بر داده‌های کاربران و فعالیت و سوابق مرور آن‌ها اعتماد دارند. از شرکت‌کنندگان خواسته شده بود که میزان اعتماد خود را با معیارهای کیفی «بسیار زیاد»، «نسبتا زیاد»، «نسبتا کم» و «هیچ مقدار» مشخص کنند. افزون‌براین، کاربران می‌توانستند پاسخ دهند که در یک مورد خاص نظری ندارند.

۱۸ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که به اپل «بسیار زیاد» اعتماد دارند که بیشتر از رأی ۱۴ درصدی گوگل و آمازون است. باوجوداین‌‌، ۳۹ درصد کاربران «نسبتا زیاد» به آمازون و ۳۴ درصد نیز «نسبتا زیاد» به گوگل و تنها ۲۶ درصد از شرکت‌کنندگان به اپل «نسبتا زیاد» اعتماد دارند.

نظرسنجی میزان اعتماد کاربران به شرکت های بزرگ

ناگفته نماند که این وب‌سایت دو پاسخ اول، یعنی «بسیار زیاد» و «نسبتا زیاد» را به‌عنوان پاسخ مثبت و «نسبتا کم» و «هیچ مقدار» را به‌عنوان پاسخ منفی تلقی کرده است. ازاین‌رو در ارزیابی نهایی، پاسخ‌های مثبت و منفی ملاک قرار داده شده است.

بیشتر کاربران در زمینه‌ی داده‌های شخصی‌شان به فیسبوک هیچ اعتمادی ندارند

با درنظرگرفتن پاسخ‌های مثبت، اپل امتیاز ۴۴ درصد را به‌دست می‌آورد؛ اما پس از آمازون با ۵۳ درصد و گوگل با ۴۸ درصد، در رتبه‌ی سوم قرار می‌گیرد. پس از اپل، مایکروسافت و یوتیوب و فیسبوک با ۴۳ و ۳۵ و ۲۰ درصد به‌ترتیب در رده‌های چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند. اینستاگرام و واتساپ و تیک‌تاک نیز با ۱۹ و ۱۵ و ۱۲ درصد در جایگاه‌های هفتم و هشتم و نهم ایستادند.

حریم خصوصی مهم است - اپل

همچنین، با بررسی پاسخ‌های منفی درمی‌یابیم که فیسبوک با ۷۲ درصد بدترین شرکت در حفاظت از داده‌های شخصی از نگاه کاربران است و پس‌ازآن، تیک‌تاک، اینستاگرام، واتساپ و یوتیوب (به‌طور مشترک)، گوگل، مایکروسافت و اپل و آمازون (به‌طور مشترک) با ۶۳، ۶۰، ۵۳، ۴۷، ۴۲ و ۴۰ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بیش‌از ۷۰ درصد کاربران رویکردی منفی به تبلیغات هدفمند دارند

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان تبلیغات آنلاین هدفمند را آزاردهنده و ۷۴ درصد آن‌ها را تهاجمی خوانده‌اند و فقط ۲۷ درصد چنین تبلیغاتی را مفید دانسته‌اند. همچنین، ۶۲ درصد از کاربران iOS از ویژگی App Tracking Transparency اپل برای در‌امان‌ماندن از ردیابی هنگام مرور وب‌سایت‌ها و استفاده از برنامه‌ها استفاده می‌کنند.

امکان ردیابی کاربران به شرکت‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا براساس فعالیت‌های کاربران در وب و اپلیکیشن‌ها،‌ با جمع‌آوری داده‌های مرور تبلیغات هدفمند برای آنان به‌نمایش درآید؛ کاری که نمی‌توانند درصورت مسدودبودن ردیابی موفق به انجام آن شوند.

باوجوداین‌، ۳۸ درصد از کاربران iOS امکان ردیابی را به اپلیکیشن‌ها داده‌اند؛ زیرا به‌عقیده‌ی آنان، امکان ردیابی باعث می‌شود که راحت‌تر بتوانند محصول یا خدمات مدنظر خود را از‌طریق تبلیغات هدفمند پیدا کنند؛ اما آیا این ویژگی واقعا کاری انجام می‌دهد؟ اریک سوفرت، یکی از متخصصان استراتژی‌های بازاریابی، گفته است:

هر کاربری که امکان ردیابی‌شدن را غیرفعال کند، از نظر سطح داده‌های جمع‌آوری‌شده با بقیه تفاوتی نمی‌کند؛ چراکه در گذشته از او داده جمع‌آوری شده است. درواقع، اپل با ارائه‌کردن این قابلیت کاربران را آگاه نکرده است؛ بلکه خودش نیز در رفتارهایی که سزاوار سرزنش می‌داند، شریک است.

فایننشال‌تایمز می‌گوید که داده‌های کاربران آیفون به‌جای اینکه از روی شناسه‌های تبلیغاتی هر شخص جمع‌آوری شوند که برای ارسال تبلیغات هدفمند استفاده می‌شود، به‌صورت انبوه و از روی برخی رفتار‌های خاص کاربران جمع‌آوری می‌شود. شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی فیسبوک، در‌این‌باره می‌گوید که این شرکت در تلاش است تا زیرساخت تبلیغاتش را با استفاده از داده‌های انبوه یا ناشناس بازسازی کند.

نظرسنجی کاربران درمورد ردیابی صحبت های آنان توسط گجت های هوشمند

در پایان، وقتی از شرکت‌کنندگان پرسیده شد چقدر فکر می‌کنند که گوشی‌ها یا سایر گجت‌های هوشمند به‌ روش‌هایی صحبت‌ها و گفت‌وگو‌های اطراف را بررسی کنند که با آن موافق نیستند، ۷۲ درصد به «بسیاری از مواقع» و «تا حدودی» و ۲۸ درصد به «به‌ندرت» و «هرگز» رأی دادند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات