۵ کتاب که الهام‌بخش ساتیا نادلا در سال ۲۰۲۱ بودند

شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
خواندن کتاب برای ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اهمیت زیادی دارد، او کتاب زیاد می‌خرد و کتاب زیاد می‌خواند. در ادامه پنج کتابی که در سال ۲۰۲۱ الهام‌بخش این مدیر موفق بوده‌اند را معرفی می‌کنیم.
تبلیغات

ساتیا نادلا، سومین مدیرعامل مایکروسافت بعد از بیل گیتس و استیو بالمر است، او در ابتدا مدیریت بخش محصولات Enterprise و سرویس‌های ابری مایکروسافت را بر عهده داشت و سپس در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) به سمت مدیرعاملی در این شرکت منصوب شد.

او در دوران مدیریت خود، مایکروسافت را از موقعیتی نه‌چندان مناسب به یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های جهان تبدیل کرد. کسانی که ساتیا نادلا را می‌شناسند یا با او همکاری داشته‌اند، از اهمیت کتاب‌ و کتاب‌خوانی برای او خبر دارند.

در ادامه، صحبت‌های او در مورد اهمیت کتاب در نگاهش به تکنولوژی و آینده را می‌خوانیم و با پنج کتابی که در سال ۲۰۲۱ الهام‌بخش رویکردش در رهبری و مدیریت مایکروسافت بود‌ه‌اند آشنا می‌شویم:

در یک بعدازظهر آرام آخر هفته، نگاهی به دفتر خاطرات مادرم انداختم؛ این دفتر خاطرات یادآور حضور او و اهمیتش در زندگی من است. مادرم پروفسور زبان سانسکریت بود و در کنار تمام چالش‌های روزمره زندگی‌اش، تفکرات عمیقی در مورد تفاوت دیدگاه فیلسوف‌های شرقی و غربی با سانسکریت باستان داشت.

هنگام خواندن دفتر خاطراتش، او به نقل قولی از سورن کیرکگارد، فیلسوفی دانمارکی اشاره کرده بود که توجه من را به خود جلب کرد:

هدف غایی تفکر، رسیدن به حضور ذهن و آگاهی است.

ما در دورانی متفاوت از تمام دوران‌های تاریخ بشر زندگی می‌کنیم؛ باید از گذشته درس بگیریم، خود را برای ساخت آینده‌ای الهام‌بخش آماده کنیم و در زمان مناسب اقداات لازم را انجام دهیم.؛ این همان دیدگاه و بینشی‌ است که با خواندن کتاب به دست آوردم.

پنج کتابی که در ادامه معرفی می‌کنم، کتاب‌هایی هستند که خواندنشان در سال گذشته، تأثیر زیادی در نوع تفکر و دید فعلی من به رهبری، فناوری و آینده داشته‌ است.

فیلسوف دل: زندگی بی‌قرار سورن کیرکگارد

نوشته کلیر کارلایل

Philosopher of the Heart: The Restless Life of Søren Kierkegaard, Clare Carlisle

خواندن بیوگرافی سورن کیرکگارد به قلم کلیر کارلایل، من را به یاد دفتر خاطرات مادرم می‌اندازد.

تفکر شاعرانه کیرکگارد در این کتاب کاملا ملموس است و نوشته‌های او تجربه‌های انسانی، به‌ویژه عشق و رنج را بررسی می‌کند. کیرکگارد پدر اگزیستانسیالیسم شناخته می‌شود و در ادامه تفکرات سقراط در مورد اخلاقیات، معتقد است که زندگی خطی نیست:

اغلب در زندگی به خاطرات گذشته رجوع می‌کنیم و با امیدها، ترس‌ها و برنامه‌ریزی به نبرد آینده می‌رویم.

این دیدگاه، بینشی روشنگرانه برای درک مفهوم رهبری است. به عقیده کیرکگارد روشنگری، ایجاد انگیزه و هدایت تیم به سمت موفقیت، قابلیت‌های هستند که برای یک مدیر موفق ارزشمند خواهند بود.

یوتوپیا یا فراموشی: چشم اندازی برای بشریت

نوشته ریچارد باکمینستر فولر

Utopia or Oblivion: The Prospects for Humanity, R. Buckminster Fuller

فولر به آینده‌نگری بزرگ مشهور بود و به او پدربزرگ آینده می‌گفتند. او فردی موفق و از برجسته‌ترین معماران جهان بود که کتاب‌های زیادی دربارهٔ علوم، فلسفه و شعر نوشته‌ است.

نوه فولر در مقدمه کتاب یوتوپیا یا فراموشی او را به عنوان فردی معرفی می‌کند که در همه لحظات زندگی‌ خود به بشریت و تبدیل دنیا به مکانی بهتر برای زندگی فکر می‌کرده است. ایده‌های فولر بر مشکلاتی مانند درگیری‌های جهانی و تغییرات آب و هوایی جهانی تمرکز داشتند؛ امروزه این ایده‌ها بیش از قبل اهمیت پیدا کرده‌ و انقلابی در دنیای طراحی به وجود آورده‌اند.

فولر معتقد بود که منابع فیزیکی جهان برای بشریت کافی است و با طراحی و برنامه‌ریزی درست همه مردم می‌توانند از قابلیت‌های اقتصادی و فناوری برخوردار شوند.

یوتوپیا یا فراموشی در سال ۱۹۶۹ (۱۳۴۸) منتشر شده است و توضیحی کاملاً منطقی درباره آینده جمعی بشریت ارائه می‌کند.

مسئله توازن: یادگیری ماشینی و ارزش‌های انسانی

نوشته برایان کریستین

The Alignment Problem: Machine Learning and Human Values, Brian Christian

هوش مصنوعی مهم‌ترین اولویت در حوزه فناوری محسوب می‌شود و استفاده از آن برای توانمندسازی بشر، از موضوعات مورد علاقه من است.

برای مثال، Seeing AI مایکروسافت اپلیکیشنی است که دنیای بصری را برای افراد نابینا یا کم‌ بینا به تجربه‌ای شنیداری تبدیل می‌کند یا Immersive Reader، ابزاری است که با فراهم کردن امکان حذف تبلیغات و تغییر نوع فونت و رنگ پس‌زمینه برای کمک به بهبود خواندن و نوشتن به کار می‌رود.

کریستسن در کتاب مسئله توازن درباره خطرات ناشی از یادگیری بدون نظارت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هشدار داده ‌است.

با پیشرفت علم، دادگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس برای دقت بیشتر در انجام کارها و قدرت پیش‌بینی به مدل‌های یادگیری ماشینی مبتنی بر داده تکیه می‌کنند، اما طبق تجربه در صورت نبود نظارت، امکان سوگیری بسیاری از این ربات‌های هوش مصنوعی وجود دارد.

کریستین در کتاب قبلی خود به نام الگوریتم‌هایی برای زندگی تصمیمات انسانی را با علوم کامپیوتری توضیح می‌دهد. او در کتاب جدیدش چگونگی آموزش هنجارها و ارزش‌های انسانی با ملاحظات اخلاقی را به مدل‌های ماشینی بررسی می‌کند.

کتاب مسئله توازن به سه بخش تقسیم شده است:

  • بررسی تضاد سیستم‌های امروزی با خواسته بشری
  • ایجاد انگیزه برای یادگیری تقویتی مبتنی بر ارزش
  • بررسی ایده‌های مورد علاقه کریستین برای همسویی سیستم‌های پیچیده مستقل با هنجارها و ارزش‌های متفاوت.

در ادامه کتاب به مسئله‌ نحوه و محتوای آموزش به ماشین‌ها پرداخته می‌شود.

تفاوت: تنوع چگونه گروه‌ها، شرکت‌ها، مدارس و جوامع بهتری ایجاد می‌کند

نوشته اسکات ای پیج

The Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies, Scott E. Page

زمانی که من مدیرعامل مایکروسافت شدم، پایبندی به اهداف و فرهنگ سازمانی مهم‌ترین رکن برای ساختن آینده مایکروسافت بود. مأموریت ما توانمندسازی افراد و سازمان‌ها برای دستیابی به اهداف بیشتر است؛ برای موفقیت در این مأموریت، ارائه تعریف مناسبی از مدل کسب‌و‌کار جهانی و داشتن درک بهتری از اولویت تنوع اهمیت دارد.

پیج در کتاب تفاوت به کمک بررسی تفاوت دیدگاه، طبقه‌بندی و درک افراد، تعریف واضحی از کاربرد تنوع در بهبود جهان ارائه می‌کند.

من در جایگاه مدیری که دائما مطالعه می‌کند، معتقدم که کتاب‌ها با ارائه دیدگاه‌های متنوع، اکتشافات، تفسیرها و مدل‌های پیش‌بینی ابزاری مناسب برای بهترین نتیجه‌گیری‌ها هستند.

مجموعه کتاب‌های اسکات ای پیج در مورد تنوع و پیچیدگی، ابزاری مهم برای تحلیل مدل‌های تجاری و جامعه محسوب می‌شوند.

قدرت تخریب خلاق

نوشته فیلیپ آگیون، سلین آنتونین و سایمون بونل

Power of Creative Destruction, Philippe Aghion, Celine Antonin, and Simon Bunel

نویسندگان این اثر، سه محقق اقتصادی فرانسوی هستند که معتقدند که مشکلات اجتماعی-اقتصادی مانند نابرابری و مشکلات رفاهی، سلامتی با حذف سرمایه‌داری برطرف نمی‌شوند.

این سه، راه غلبه بر این مشکلات را ابداع سرمایه‌داری مناسب‌تری به کمک تخریب خلاق معرفی می‌کنند.

تخریب خلاق در واقع مفهومی در اقتصاد است که اولین بار توسط اقتصاددان اتریشی، جوزف شومپیتر به عنوان تئوری برای توضیح نوآوری اقتصادی و چرخه کسب‌وکار مطرح شد.

این مفهوم توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان با محاسبه ثروت کشورها، تولید ناخالص داخلی، ضرایب جینی و بهره‌وری آن‌ها طوفانی خلاقانه به راه انداخت که با نابودی اقتصاد قدیمی، جهش روند صنعتی و اقتصاد جدید و بهبودیافته‌ای ایجاد کند.

نوآوری به انگیزه‌ و پشتیبانی نیاز دارد و وظیفه ما است که مهارت‌های لازم برای پیشرفت در اقتصاد در حال تغییر را به افراد آموزش داده و فرصت مناسب برای استفاده از این مهارت‌ها را برای آن‌ها فراهم کنیم.

تخریب خلاق مفهومی فلسفی اما کاربردی از درگیری دائمی بین فناوری قدیمی و جدید یا قانون‌گذار و شورشگر در زندگی روزمره همه ما است.

شما تجربه خواندن کدام یک از این کتاب‌ها را داشته‌اید؟ دیدگاه ساتیا نادلا را در مورد این کتاب‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات