CyberDog، سگ رباتیک شیائومی، با ظاهری جذاب و قیمتی مناسب معرفی شد

سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
شیائومی در رویداد امروزش ربات چهارپای جذاب و آینده‌نگرانه‌ای معرفی کرد. این ربات CyberDog نام دارد و قیمتش درحدود ۱،۵۴۰ دلار است.
تبلیغات

شیائومی امروز رویدادی ویژه‌ای برگزار و در آن، ربات چهارپایی به نام CyberDog را رونمایی کرد. به‌گفته شیائومی، این ربات ماشینی آزمایشی و متن‌باز است که امکانات پیش‌بینی‌نشده‌ای دارد. CyberDog از فرم چهارپا در صنعت رباتیک استفاده می‌کنند. نمونه بارز این ترند Spot است که شرکت آمریکایی بوستون دینامیکس (Boston Dynamics) ساخته است و کارایی زیادی دارد.

ربات مذکور سال گذشته با قیمت ۷۴،۵۰۰ دلار عرضه شد و ازجمله کاربردهایش می‌توان به بررسی معادن خطرناک و کمک به پزشکان برای ارتباط از راه دور با بیماران اشاره کرد. گفتنی است Spot را نیروی انتظامی و ارتش نیز آزمایش کرده؛ اما همان‌طور‌که ادعا می‌شود، به‌عنوان سلاح استفاده نشده است.

ربات چهارپای شیائومی

به‌گزارش خبرگزاری ورج، هنوز مشخص نیست شیائومی چه هدفی برای CyberDog در نظر گرفته است. در بیانیه‌ای مطبوعاتی، این شرکت بر متن‌بازبودن طراحی دستگاه تأکید کرد و گفت در ابتدا، تنها ۱۰۰۰ دستگاه برای طرفداران شیائومی و مهندسان و علاقه‌مندان به رباتیک عرضه می‌شود. این شرکت می‌گوید امیدوار است اولین کاربران CyberDog در توسعه آن کوشا باشند و قابلیت‌های ربات‌های چهارپا را تقویت کنند. قیمت ۱۰۰۰ نسخه اول، تنها ۹،۹۹۹ یوان (تقریبا ۱،۵۴۰ دلار) خواهد بود؛ هرچند مشخص نیست مدل‌های بعدی چنین قیمتی خواهند داشت یا خیر.

در بیانیه مطبوعاتی مذکور آمده است که طبیعت CyberDog مانند حیوان خانگی است و از توانایی‌های آن می‌توان به پاسخ به دستورهای صوتی و پیروی از صاحب خود اشاره کرد که آن را بیش‌ازپیش شبیه به سگی واقعی تبدیل می‌کند.

با نگاهی به تصاویر CyberDog مشخص می‌شود شیائومی قصد ندارد این دستگاه را به‌عنوان رقیبی برای Aibo، ربات سگ سونی، معرفی کند. درحالی‌که Aibo کوچک و بامزه است، CyberDog براق و آینده‌نگرانه و حتی کمی تهدیدآمیز به‌نظر می‌رسد.

رندرهای این دستگاه شبیه به شخصیت اصلی فیلم‌های علمی‌تخیلی است که از پله‌ها به‌سرعت بالا می‌رود و یکی از تهدیدهای اصلی‌ برای دیگران محسوب می‌شود که باید به هر طریقی از آن دوری کنند. همچنین نمی‌توان این مسئله را نیز فراموش کرد که CyberDog شباهت زیادی به ربات Metalhead سریال علمی‌تخیلی Black Mirror دارد.

سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog
سگ رباتیک شیائومی CyberDog

شیائومی می‌گوید این ربات سه‌کیلوگرمی به‌اندازه‌ای چابک است که می‌تواند پشتک بزند و با سرعتی برابر ۳٫۲ متر‌بر‌ثانیه حرکت کند. CyberDog از پلتفرم هوش مصنوعی Jetson Xavier انویدیا پشتیبانی می‌کند و به مجموعه‌ای از دوربین‌ها و حسگرها مجهز شده است؛ ازجمله حسگرهای لمسی، ماژول GPS، لنز چشم‌ماهی اولتراواید و دوربین RealSense D450 اینتل برای تشخیص عمق. این اجزا به ربات کمک می‌کند نیمه‌مستقل حرکت کند.

سگ رباتیک شیائومی CyberDog

شیائومی می‌گوید:

CyberDog می‌تواند اطرافش را در لحظه تجزیه‌و‌تحلیل، نقشه‌های مختلف ایجاد، مقصدش را ترسیم و از برخورد با موانع جلوگیری کند. همراه با حسگر ردیابی وضعیت بدن و تشخیص چهره، CyberDog می‌تواند صاحبش را دنبال کند و نیز مراقب برخورد با موانع باشد. این ربات حتی به دستورهای صوتی پاسخ می‌دهد و آن را با استفاده از اپلیکیشن می‌توان کنترل کرد.

ربات جذاب شیائومی از سه درگاه USB-C و یک درگاه HDMI برخوردار است که طبق گفته این شرکت، می‌توان سخت‌افزارش را شخصی‌سازی کرد. این غول فناوری چینی پیشنهاد می‌کند برای داشتن بهترین تجربه، بهتر است حسگرهای لایدار و دوربین‌های پانوراما و نورافکن‌های مخصوص به این ربات اضافه شوند.

بوستون دینامیکس فرمت چهارپا را برای ربات‌ها رواج داد و درحال‌حاضر، شرکت‌های سراسر جهان در حال بررسی موقعیت‌های مختلفی هستند که می‌توان از این نوع محصولات آینده‌نگرانه استفاده کرد. قیمت نمونه‌های جدیدی که در این دسته قرار می‌گیرند، در حال کاهش است و این امر می‌تواند نشانه‌ای برای پیشرفت در این زمینه باشد؛ زیرا افراد بیشتری می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

اوایل سال جاری، شرکت چینی رباتیک Unitree رباتی چهارپا عرضه کرد که ۲،۷۰۰ دلار قیمت داشت؛ ولی حالا CyberDog شیائومی حتی با قیمت ارزان‌تری فروخته می‌شود. بدیهی است قابلیت این ربات‌ها یکسان نیست؛ اما دسترسی گسترده به این فناوری می‌تواند نشان دهد چنین دستگاه‌هایی ارزش تلاش این شرکت‌‎ها را دارند یا برای پیشرفت سریع‌تر باید سراغ نوع دیگری از ربات‌ها رفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات