اخبار زنده ؛ شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
مطالعه 12 دقیقه
امروز شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، سالگرد اعطای حق اختراع باتری سلول خشک به دانشمند آلمانی، دکتر کارل گاسنر است.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز پنج‌شنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۳:۱۰

حملهٔ سایبری باعث توقف فعالیت یکی از بزرگ‌ترین خطوط انتقال سوخت ایالات متحده شد

مقام‌های بلندپایهٔ شرکت کلونیل پاپلاین در پاسخ به رسانه‌ها توضیح دادند که برای مهار حملات سایبری مجبور به توقف فعالیت بخش بزرگی از خطوط انتقال سوخت شدند. شرکت کلونیل پاپلاین وظیفهٔ انتقال ۴۵ درصد از سوخت مورد نیاز در بخش شرقی ایالات متحده را به عهده دارد. میزان انتقالی سوخت این شرکت، روزانه ۲/۵ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود.

منبع

۲۲:۵۸

تماشای لحظه‌ای موقعیت راکت لانگ مارچ ۵ در مدار زمین

راکت در حال سقوط چینی با سرعتی بیش از ۷ کیلومتر بر ثانیه در حال سقوط است و تخمین زده می‌شود که در هر ۹۰ دقیقه یک بار به دور زمین می‌چرخد. در ویدئوی لایو استریم یوتیوب می‌توانید موقعیت راکت لانگ مارچ ۵ را تماشا کنید.

مقاله مرتبط: جهان در انتظار دانستن محل سقوط موشک چینی

۲۲:۵۲

مدل جدیدی از سری ردمی کی شیائومی با پردازندهٔ دایمنسیتی ۱۱۰۰ معرفی می‌شود

احتمال معرفی مدل جدیدی از سری ردمی کی در حالی مطرح شده است که نسخهٔ گیمینگ ردمی کی ۴۰ توانست رکورد ۱۰۰ هزار فروش در تنها یک دقیقه پس از آغاز عرضه در چین را بشکند. گفته می‌شود مدل مدنظر امکان دارد نسخهٔ تضعیف‌شده‌ای از ردمی کی ۴۰ گیمینگ باشد.

منبع

۲۱:۴۶

صدای هلیکوپتر مریخی Ingenuity را بشنوید

ناسا به‌تازگی فایل صوتی از صدای سطح مریخ و هلیکوپتر انجنیویتی منتشر کرده است. این صدا که توسط مریخ‌نورد پرسویرنس ضبط شده، مربوط که چهارمین پرواز آزمایشی هلیکوپتر مریخی ناسا در سطح سیاره‌ی سرخ است.

برای شنیدن واضح‌تر صدا بهتر است از هدفون استفاده کنید.

NASA · Listen to NASA’s Ingenuity Mars Helicopter in Flight

منبع

۱۹:۰۷

🕹#قیمت_کنسول‌ های بازی - ۱۸ اردیبهشت ماه📎برای مشاهده مشخصات فنی، قیمت روز، تصاویر رسمی و بحث و گفت‌وگو پیرامون گجت‌های مختلف به بخش محصولات زومیت به آدرس زیر مراجعه کنید. 👇‌📎/product/list/gaming-console/ pic.twitter.com/Zd0yM9Ucgp— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 8, 2021

۱۸:۴۳

انتشار بدافزار XcodeGhost در اپ استور ۱۲۸ میلیون کاربر iOS را تحت تأثیر قرار داده است

در سال ۲۰۱۵، انتشار یک کپی اصلاح‌شده از نرم‌افزار Xcode در سطح وب، مسئول تزریق بدافزار به چندین برنامه‌ی آیفون و آیپد بود که متعاقبا در فروشگاه نرم‌افزاری اپل بارگذاری شدند. اکنون، به لطف پرونده‌ها و ایمیل‌های منتشرشده در دادگاه اپل و اپیک گیمز، مشخص شده است که بیش از ۱۲۸ میلیون کاربر iOS تحت تأثیر بدافزار XcodeGhost قرار گرفته‌اند.

دیل بَگوِل در ایمیلی تأیید کرده است که ۱۲۸ میلیون مشتری بیش از ۲۵۰۰ برنامه آلوده به بدافزار ناشی از نسخه جعلی Xcode را بارگیری کرده‌اند و در مجموع، این ۲۵۰۰ برنامه آلوده بیش از ۲۰۳ میلیون بار در اپ استور بارگیری شده است. بَگوِل در آن زمان مدیر تجربه مشتری آیتونز بود. یکی دیگر از کارفرمایان اپل گفته است که چین ۵۵ درصد از مشتریان و ۶۶ درصد از بارگیری‌ها را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق ایمیل‌های داخلی اپل، حدود ۱۸ میلیون کاربر نیز در ایالات متحده متضرر شده‌اند.

منبع

۱۷:۳۵

گره‌های تیره‌رنگ مرموز درتصاویر مریخ ممکن است مربوط به آتشفشان‌های فعال این سیاره باشد.

تصویری از رگه‌های سیاه‌رنگ مریخ

اگرچه باور کلی جامعه‌ی علمی تاکنون بر این بوده که مریخ از لحاظ فعالیت آتشفشانی سیارهای خاموش است، وجود انباشتی از مواد تیره‌رنگ در یکی از تصاویر جدید مریخ، برخی دانشمندان را به این فکر انداخته که شاید سیاره‌ی سرخ همچنان میزبان آتشفشان فعالی باشد که طی ۵۰ هزار سال گذشته حداقل یک بار فوران کرده است. وجود آتشفشان فعال در مریخ از این لحاظ بااهمیت است که امکان یافتن حیات باکتریایی در این سیاره را افزایش میدهد.

منبع

۱۷:۰۵

آمار مرگ و میر کرونا با واکسینه کردن سالمندان ۷۰ درصد کاهش می‌یابد

به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، با واکسینه کردن افراد بالای ۶۰ سال در کشور، آمار مرگ و میر ۷۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. 

منبع

۱۶:۵۰

حفرهٔ امنیتی در مودم‌های کوالکام به هکرها اجازهٔ ضبط مکالمات کاربران را می‌دهد

طبق گزارشی که شرکت فعال در حوزهٔ امنیت به نام «Checkpoint research» منتشر کرده است، هکرها با استفاده از حفرهٔ امنیتی می‌توانند علاوه بر ضبط مکالمات، به پیامک‌های ارسالی دسترسی داشته باشند و حتی قفل سیم‌کارت را نیز برای دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده توسط اپراتورها باز کنند. تاکنون کوالکام اقدامات مختلفی برای برطرف ساختن حفرهٔ امنیتی انجام داده است؛ اما انتظار می‌رود گوگل در آپدیت ماه ژوئن واکنش رسمی نشان داده و با انتشار پچ امنیتی، حفرهٔ امنیتی موجود مودم‌های کوالکام را برطرف سازد.

منبع

۱۶:۴۵

آیا می‌دانستید صداهای اعلان مختلف آیفون هنگام شارژ به چه معنا است؟

  • یک تون یا لرزش: شارژ با سرعت استاندارد
  •  دو تون یا لرزش: شارژ سریع
  •  سه تون یا لرزش: شارژ در حالت محدود شده با USB

منبع

۱۶:۰۶

خبر فوری

شناسایی ۱۳۵۷۶ بیمار جدید کووید-۱۹ و فوت ۲۸۳ نفر در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته

فهرست اولویت‌های کرونایی

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۵۷۶ بیمار جدید کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که مجموع بیماران کرونا را به دو میلیون و ۶۴۰ هزار و ۶۷۰ نفر میرساند. همچنین ۲۸۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۷۴۵۲۴ نفر رسید. 

منبع

۱۵:۲۷

مایکروسافت در آپدیت «Sun Valley» با آیکون‌های دوران ویندوز ۹۵ خداحافظی می‌کند

آیکون های جدید ویندوز ۱۰ سان ولی در برابر آیکون های قدیمی

آپدیت ظاهری بعدی ویندوز با نام «سان ولی» بالاخره آیکون‌های قدیمی به‌جامانده از دوران ویندوز ۹۵ را به‌روز می‌کند. براساس اطلاعاتی که توسط سایت Windows Latest فاش شده، بیشتر آیکون‌های جدید شباهت بسیار زیادی به آیکون‌های قدیمی دارند. نکته‌ی جالبی که از بررسی فایل C:\Windows\System32\Shell32.dll به دست آمده این است که حتی آیکون‌های بسیار قدیمی که امروزه تقریبا کاربردی ندارند (مانند آیکون‌های فلاپی دیسک) نیز با ظاهری مدرن به‌روز شده‌اند. کاربران ویندوز ۱۰ با آپدیت 21H2 که اکتبر امسال (مهر-آبان) از راه می‌رسد، این آیکون‌های جدید را دریافت می‌کنند.

متن کامل خبر: مایکروسافت در آپدیت «Sun Valley» با آیکون‌های دوران ویندوز ۹۵ خداحافظی می‌کند

منبع

۱۴:۵۱

منجمان تصویر واضحی از موشک سرگردان چینی ثبت کردند

تصویری از موشک سرگردان چینی در فضا

منجمان پروژه‌ی تلسکوپ مجازی (Virtual Telescope Project) موفق شدند تصویر واضحی از بقایای موشک سرگردان لانگ مارچ چین در مدار زمین ثبت کنند. ثبت تصویر از سوژه‌ای با چنین ابعاد کوچکی که با سرعت نسبتا بالایی در مدارهای پایینی زمین در گردش است، کار بسیار دشواری محسوب می‌شود. تصویر ثبت شده حاصل نوردهی ۰٫۵ ثانیه‌ای و استفاده از یک بازوی روباتیک است که با سرعت ۰.۳ درجه بر ثانیه سوژه را دنبال می‌کرد. بقایای موشک چینی بالاخره امروز وارد اتمسفر زمین می‌شود.

مقاله مرتبط: جهان در انتظار دانستن محل سقوط موشک چینی

منبع

۱۴:۲۸

سایت بحث‌برانگیز LiveLeak پس از ۱۵ سال به فعالیت خود پایان داد

سایت لایو لیک که در سال ۲۰۰۶ تأسیس شده بود، درطول فعالیت ۱۵ ساله‌ی خود بارها به‌دلیل میزبانی از محتوای خشن و بحث‌برانگیز (مانند ویدیوهای سربریدن اعضای داعش) سرخط اخبار رسانه‌های مختلف را به‌خود اختصاص داده بود. اگرچه لایولیک بیشتر به ویدیوهای خشنی شناخته می‌شد که امکان انتشار آن‌ها در دیگر سرویس‌های اشتراک ویدئو مانند یوتیوب وجود نداشت، اما هدف اصلی آن نشان دادن صحنه‌های واقعی از جنگ و ترویج فرهنگ شهروند خبرنگاری عنوان می‌شد. هِیدن هویت، بنیان‌گذار لایولیک، خبر بسته شدن سایت را ازطریق توییتر اعلام کرد و هم‌زمان از پروژه‌ی جدید خود با نام ItemFix رونمایی کرد. آیتم فیکس نیز مانند سایت قبلی هیدن قابلیت آپلود و ویرایش ویدئو دراختیار کاربران قرار خواهد داد، با این تفاوت که این بار در تأیید محتوای ویدیویی برای انتشار سخت‌گیری بیشتری صورت خواهد گرفت.

If you want to know what's happened to LiveLeak please check this link. Cheers.https://www.itemfix.com/ll— Hayden Hewitt (@HaydenHewitt) May 5, 2021

متن کامل خبر: لایولیک، وب‌سایت جنجالی اشتراک‌گذاری ویدئو، پس از ۱۵ سال بسته شد

منبع

۱۳:۱۸

آپدیت جدید درایور AMD باعث خرابی در برخی از رایانه‌های شخصی می‌شود

کاربران گزارش داده‌اند که پس از نصب درایور با مشکل عدم راه‌اندازی کامل ویندوز ۱۰ مواجه شده‌اند. گفته می‌شود مشکل پیش‌آمده، بیشتر در رایانه‌های شخصی رخ داده که از مادربرد سری Aorus شرکت گیگابایت با تراشهٔ X570 استفاده می‌کنند.

منبع

۱۲:۲۸

بانک مرکزی: معامله و خرید فروش رمزارزها غیر مجاز است

بانک مرکزی بار دیگر اعلام کرد براساس مصوبه هیات دولت، رمزارزهای استخراجی در داخل کشور تنها برای پرداخت‌های ارزی بابت واردات می‌توانند استفاده شوند و از این رو، معامله‌ی دیگر رمزارزها و خرید و فروش آن‌ها مجاز نیست. بانک مرکزی همچنین هشدار داد تمام مخاطرات و ریسک‌های انجام تبادل هر نوع رمزارز صرفا بر عهده متعاملین است.

منبع

۱۱:۵۶

تعداد شهرهای قرمز به ۴۶ مورد کاهش یافت

طبق رنگ‌بندی ۱۸ اردیبهشت‌ماه، تعداد شهرهای قرمز از ۱۰۲ به ۴۶ مورد کاهش یافت. همچنین ۲۶۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۳۹ شهرستان در وضعیت زرد هستند. هم‌اکنون هیچ شهر آبی در کشور وجود ندارد.

نقشه کرونای ایران

منبع

۱۱:۵۳

مایکروسافت از لوگوی جدید آژور رونمایی کرد

لوگوی جدید مایکروسافت آژور

ردموندی‌ها از لوگوی جدید سرویس ابری خود رونمایی کردند. لوگوی جدید Microsoft Azure با سبک طراحی جدید مایکروسافت با نام «فلوئنت» طراحی شده است. می‌توانید در سایت مایکروسافت درباره‌ی فلسفه‌ی طراحی Fluent بیشتر بخوانید.

مقاله مرتبط: مایکروسافت آژور چیست و چه قابلیت‌هایی دارد

منبع

۱۱:۵۰

سازمان بهداشت جهانی واکسن کرونا سینوفارم ساخت چین را تأیید کرد

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه ایمنی کیفیت و تأثیر واکسن سینوفارم ساخت چین را برای استفاده اضطراری تأیید کرد. به‌گفته‌ی این سازمان، واکسن سینوفارم دسترسی کشورها برای ایمن کردن مردم و کادر درمان خود را تسریع می‌کند.

منبع

۱۱:۴۹

سری شیائومی می پد ۵ در ماه جولای معرفی می‌شود

برخی از منابع خبر می‌دهند که سری می پد ۵ شیائومی شامل سه مدل خواهد بود. یکی از این مدل‌ها که می پد ۵ پرو نام خواهد داشت از مشخصاتی مانند صفحه‌نمایشی با رزولوشن 2K، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و تراشهٔ دایمنسیتی ۱۲۰۰ استفاده می‌کند. مدل استاندارد سری با تراشهٔ اسنپدراگون ۸۷۰ عرضه می‌شود.

متن کامل خبر: شیائومی می پد 5 احتمالا در ماه جولای معرفی خواهد شد

منبع

۱۱:۳۶

مدل بازطراحی‌شده‌ی پلی استیشن ۵ همراه‌با تغییرات بزرگ در سال ۲۰۲۲ معرفی می‌شود

در صورت صحت گزارش‌ها، سونی برای مدل بازطراحی‌شده‌ی پلی استیشن ۵ از تراشه‌ی جدیدی از AMD استفاده خواهد کرد. گفته می‌شود بیشترین تغییرات از نظر سخت‌افزاری خواهد بود تا توان پردازشی پلی استیشن ۵ افزایش یابد؛ اما امکان تغییر در طراحی ظاهری کنسول نیز وجود دارد.

مدل بازطراحی شده ps5

تصویر کانسپت تزئینی است

منبع

۱۰:۲۷

انگلیس سن تزریق واکسن آسترازنکا را به افراد بالای ۴۰ سال افزایش داد

با تداوم نگرانی‌ها درباره عوارض ناشی از تزریق واکسن آسترازنکا و تشکیل لخته خون، کمیته ناظر بر واکسیناسیون انگلیس برای بار دوم، سن دریافت این واکسن را از افراد بالای ۳۰ به ۴۰سال افزایش داد.

متن کامل خبر: مدل بازطراحی‌شدهٔ پلی استیشن 5 احتمالا با تغییرات اساسی در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد

منبع

۹:۵۹

بورس ایران صندوق‌های مبتنی بر رمزارز راه‌اندازی می‌کند

به‌گفته‌ی مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس، این سازمان سازوکار راه‌اندازی هج فاندها و صندوق‌های مبتنی بر رمزارزها را در دستور کار دارد.

منبع

۹:۴۸

واتساپ دسترسی کاربرانی که با «شرایط و سیاست‌های جدید» موافقت نکنند محدود می‌کند

واتساپ به‌تازگی اعلام کرده است کاربرانی که شرایط و سیاست‌های جدید (terms and policy) اپلیکیشن را قبول نکنند، دسترسی محدودتری به قابلیت‌های این پیام‌رسان خواهند داشت.

هم‌اکنون هنگام بازکردن اپ، نوتیفیکشنی برای کاربرانی که شرایط جدید را قبول نکرده‌اند به‌نمایش درمی‌آید و درصورتی‌که کاربر به‌مدت چند هفته این شرایط را قبول نکند، نوتیفیکشن دائمی و کارایی اپ محدود خواهد شد. در این حالت کاربران امکان دسترسی به لیست چت‌های خود را نخواهند داشت، اما همچنان می‌توانند از طریق بنر نوتیفیکیشن پیام‌های خود را مشاهده کنند و به آن‌ها پاسخ دهند. پس از گذشت چند هفته، کاربر دیگر هیچ پیام و تماسی دریافت نخواهد کرد.

متن کامل خبر: واتساپ دسترسی کاربرانی که با «شرایط و سیاست‌های جدید» موافقت نکنند محدود می‌کند

منبع

۹:۳۹

خبر فوری

طرح ترافیک تا پایان ماه رمضان اجرا نخواهد شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از عدم اجرای طرح ترافیک تا پایان ماه مبارک رمضان یعنی تا ۲۵ اردیبهشت خبر داد.

منبع

۹:۳۱

آنر تب X7 مجهز به باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری و قیمت مقرون‌به‌صرفه معرفی شد.

امروز آنر در اقدامی غیر منتظره از تبلت پایین‌رده خود با مشخصاتی همچون نمایشگر LCD، دوربین ۵ مگاپیکسلی و باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری رونمایی کرد. جدیدترین تبلت شرکت چینی به تراشه‌ی Helio P22T مجهز شده است و دارای رابط کاربری Magic UI 4.0 مبتنی بر اندروید ۱۰ و ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. با‌این‌حال، تبلت مذکور از یک اسلات کارت microSD نیز برای افزایش فضای ذخیره‌سازی تا ۵۱۲ گیگابایت پشتیبانی می‌کند.

متن کامل خبر : آنر تب X7 مجهز به باتری ۵۱۰۰ میلی‌آمپری و قیمت مقرون‌به‌صرفه معرفی شد.

منبع

۹:۰۰

اوپو پشتیبانی نرم‌افزاری از سری Find X3 را به سه سال افزایش می‌دهد

نمای جلو اوپو فایند ایکس 3 پرو / Oppo Find X3 Pro با نمای پشت در دو رنگ

اخیرا سازنده‌های گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی پشتیبانی نرم‌افزاری مناسبی برای محصولاتشان ارائه می‌دهند. حال در جدیدترین مورد، اوپو تأیید کرده است که سری Find X3 تا سه سال پشتیبانی نرم‌افزاری را دریافت خواهد کرد. تا این زمان، اوپو به‌طور کلی دو سال به‌روزرسانی نرم‌افزار را ارائه می‌داد؛ اما اکنون گوشی‌هایی مانند Find X3 Pro، یک‌سال دیگر نیز به‌روزرسانی امنیتی دریافت می‌کنند تا مجموع پشتیبانی اوپو به سه سال برسد.

گزارش‌های جدید همچنین حاکی از آن است که اوپو به‌دنبال گسترش پشتیبانی نرم‌افزار به چهار سال است. ناگفته نماند تمامی گوشی‌های سری X3 برای حداقل دو به‌روزرسانی نسخه اندروید قابل اجرا هستند؛ بنابراین، انتظار می‌رود که آن‌ها به‌روزرسانی اندروید ۱۲ و شاید اندروید ۱۳ را دریافت کنند.

منبع

۸:۱۳

اپل استلا لو را به‌عنوان معاون ارتباطات شرکتی به استخدام خود در آورده است

روز گذشته، اپل تأیید کرد که مدیر اسبق سیسکو، اِستلا لو (Stella Low) را به‌عنوان معاون جدید ارتباطات شرکتی در سراسر جهان استخدام کرده است. لو در سمَت جدیدش مستقیما به تیم کوک، مدیرعامل اپل گزارش خواهد داد. گفتنی است وی نقشی را بر عهده خواهد گرفت که از اکتبر ۲۰۱۹ و در زمان خروج مدیر روابط عمومی قبلی، استیو داولینگ، بدون مدیر باقی مانده است.

به‌طور کلی، لو یک فرد با تجربه در صنعت فناوری محسوب می‌شود. وی پیش از این رئیس ارتباطات در غول شبکه سیسکو بود و پیش از آن، به‌عنوان معاون ارشد ارتباطات در یونیسیس و دل خدمت می‌کرد.

متن کامل خبر: اپل استلا لو را به‌عنوان معاون ارتباطات شرکتی به استخدام خود در آورده است

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۸ می ۲۰۲۱

  • اعطای حق اختراع نخستین باتری سلول خشک: در ۸ می سال ۱۸۸۶، حق اختراع نخستین باتری پیل خشک به دانشمند آلمانی، دکتر کارل گاسنر، اعطا شد. باتری وی شباهت زیادی به باتری‌های کربنی امروزی با کاربرد عمومی دارد و به‌نوعی می‌توان آن را الهام بخش صنعت ساخت باتری دانست.
  • واگذاری تایوان به ژاپن: در سال ۱۸۹۵، چین براساس پیمان شیمونوسکی، حق حاکمیت بر تایوان را به ژاپن واگذار کرد.  
  • تسلیم آخرین سنگرهای آلمان نازی: چنین روزی در سال ۱۹۴۵، پس از سال‌ها جنگ و میلیون‌ها کشته، فرمانده آلمانی، ویلهلم کایتل، آخرین تسلیم بدون قیدوشرط آلمان را در ویرانه‌های برلین امضاء کرد.
  • ریشه‌کن شدن بیماری آبله: سازمان بهداشت جهانی در ۸ می سال ۱۹۸۰ اعلام کرد که بیماری آبله ریشه‌کن شده است.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات