کمک بزرگ همه‌گیری کرونا به افزایش درآمد سه‌ماهه اول آلفابت

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های مالی منتشرشده نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا کمک بزرگی به افزایش درآمد شرکت آلفابت کرده است.
تبلیغات

به‌گزارش The Verge‌، سال گذشته در دوران اوج ‌همه‌گیری ویروس کرونا، گوگل یکی از غول‌های دنیای فناوری بود که با کاهش ۲ درصدی درآمد روبه‌رو شد. این اولین‌بار در تاریخ بود که برای این شرکت چنین اتفاقی رخ می‌داد. به‌تازگی گوگل گزارش مالی خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد توانسته است از‌نظر مالی گذشته را جبران کند.

گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ شرکت مادر آلفابت (Alphabet) از میزان درآمد چشمگیر ۵۵٫۳ میلیارد دلاری آن حکایت می‌کند. این رقم تقریبا به‌اندازه سود ۵۶٫۹ میلیارد دلاری این شرکت در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ است. همچنین، شرکت مذکور رکورد جدیدی ثبت کرده و آن داشتن سود ۱۷٫۹ میلیارد دلاری است. درضمن، سود ۳۴ درصدی نیز در‌مقایسه‌با سال گذشته دیده می‌شود؛ البته این مسئله ممکن است به‌علت پیامدهای شیوع ویروس کرونا در مارس ۲۰۲۰ و بسته‌شدن بعضی از بخش‌ها باشد.

در‌این‌میان، به‌نظر می‌رسد Google Cloud، یکی از بخش‌های تجاری مهم آلفابت، هنوز‌هم در حال از‌دست‌دادن سرمایه است. در سه‌ماهه گذشته، فروش Google Cloud اولین‌بار آغاز شد و حاصل آن ضرر چشمگیر ۵٫۶ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ بود. بااین‌حال، نکته مثبت موجود در گزارش مالی جدید کاهش ضرر این بخش آلفابت است؛ زیرا با درآمد بیش از چهارمیلیارد دلار، کمتر از یک‌میلیارد (دقیق‌تر ۹۷۴ میلیون دلار) ضرر کرده است. پیش‌تر، گزارش‌های مالی هر سه‌ماهه نشان‌دهنده ضرر بیش از یک‌میلیارد و درآمد کمتر از چهارمیلیارد دلار بودند؛ در‌نتیجه اکنون پیشرفت نسبتا مناسبی در بخش مذکور شاهد هستیم.

همچنین، اولین‌بار در سال گذشته متوجه شدیم که یوتیوب چقدر درآمد برای گوگل به‌ارمغان می‌آورد. گزارش‌های ۲۰۲۰ نشان‌دهنده تجارتی با سود سالانه ۱۵ میلیارد دلاری بودند. درحالی‌که گوگل موفق نشد به‌اندازه‌ سه‌ماهه چهارم (۶٫۹ میلیارد دلار) در سه‌ماهه بهار (۶ میلیارد دلار) درآمد کسب کند، هنوز‌هم در این بخش رشد درآمدی بیش از چهارمیلیارد دلار را سه‌ماهه اول ۲۰۲۰ مشاهده می‌کنیم.

دو سه‌ماهه ۶ میلیارد دلاری پشت‌سر‌هم برای یوتیوب، نشان می‌دهد تجارتی در‌مقابل گوگل قرار دارد که می‌تواند در سال جاری بیش از ۱۵ میلیون دلار درآمد برای شرکت مذکور به‌ارمغان بیاورد. البته این محاسبه با فرض آن است که مردم پس از دسترسی بیشتر به واکسن کرونا‌ و امکان بازگشت به کارهای پیشینشان به‌صورت فیزیکی، استفاده از یوتیوب و تماشای فیلم در آن را کم نکنند.

بررسی تجارت مربوط به بخش سخت‌افزارهای گوگل کار دشواری است؛ زیرا آلفابت آن را در دسته‌ بزرگی به نام «Google Services» قرار داده است که نه‌تنها یوتیوب و موتور جست‌وجو را شامل می‌شود؛ بلکه بخش‌هایی مانند کل تبلیغات شرکت و مرورگر کروم و درآمد حاصل از نرم‌افزارهای اندرویدی نیز در آن وجود دارند. بااین‌حال، شرکت ذکرشده دسته‌ دیگری به نام «Google other» دارد که از دسته‌های دیگر متمایز است. براساس گزارش‌های مالی منتشر‌شده، این دسته موفق شد در سود سالانه با ۲ میلیارد دلار افزایش، به درآمد ۶٫۴۹ میلیاردی برسد.

در‌این‌میان، بخش «Other Bets» آلفابت که از پروژه‌های آزمایشی مختلف آن مانند شرکت خودران Waymo و شرکت بهداشتی Verily و Google Fiber تشکیل می‌شود، هنوزهم کوچک به‌نظر می‌رسد؛ زیرا تنها ۱۹۸ میلیون دلار درآمد در‌مقابل ضرر عملیاتی ۱٫۱۵ میلیارد دلاری‌اش به‌دست آورده است. در گزارش مالی گوگل، مدیران این شرکت برخی از رشد‌های حاصل در بخش جست‌وجو را به‌طور خاص به بیماری کرونا و پیامدهای همه‌گیری آن نسبت داده‌اند که جست‌وجو برای به‌دست‌آوردن اطلاعات ویروس کرونا و مشاغل محلی را دربر می‌گیرد.

دیدگاه شما همراهان زومیت درباره رشد مالی شرکت آلفابت چیست؟ شرایط پیش‌آمده پس از شیوع ویروس کرونا چقدر به این پیشرفت کمک کرده است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات