در چه قیمت بیت کوینی ساتوشی ناکاموتو ثروتمندترین انسان جهان خواهد شد؟

یک‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر قیمت بیت کوین به ۱۸۲ هزار دلار برسد احتمالا ساتوشی ناکاموتو ثروتمندترین فرد روی زمین خواهد بود.
تبلیغات

تخمین زده شده است که اگر قیمت بیت کوین تقریبا به ۱۸۲ هزار دلار برسد، ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین ثروتمندترین انسان دنیا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: واژه نامه ارز دیجیتال

تا مارس ۲۰۲۱، بنیان‌گذار آمازون جف بیزوس با داشتن ثروت خالص ۱۸۱٫۶ میلیارد دلار ثروتمندترین انسان دنیا است. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا که صاحب ۲۰ درصد این شرکت خودروسازی است، با داشتن ۱۶۳٫۷ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد.

ساتوشی ناکاموتو چقدر بیت کوین دارد؟

ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین، در اکتبر ۲۰۰۸ مقاله‌ی سفید بیت کوین را تحت لیسانس عمومی MIT منتشر کرد.

در ۳ ژانویه ۲۰۰۹، بلوک اول بیت کوین با نام «بلوک جنسیس» استخراج شد. این نقطه‌ی انتشار شبکه‌ی بیت کوین است که جنبش ارزهای دیجیتال و بلاک‌چین را آغاز کرد.

اگرچه مقدار دقیق آن نامعلوم است اما ساتوشی ناکاموتو از ژانویه تا جولای ۲۰۰۹ تقریبا بیش از یک میلیون بیت کوین استخراج کرده است. در قیمت فعلی بیت کوین سرمایه‌ی ساتوشی ناکاموتو تقریبا ۵۴ میلیارد دلار است.

به عبارت دیگر اگر قیمت بیت کوین به ۱۸۲ هزار دلار برسد، ارزش دارای خالص ناکاموتو به حدود ۱۸۲ میلیارد دلار می‌رسد که از ارزش خالص فعلی بیزوس بیشتر است.

در ۲۰۱۰، سرخیو دمیان لرنر که محققی برجسته در حوزه‌ی رمزارز است، مقاله‌ای منتشر کرد و در آن بیت کوین‌های ساتوشی ناکاموتو را تخمین زد.

با تحلیل بلوک‌های اولیه‌ای که ساتوشی استخراج کرده است، لرنر تخمین زد که او دارای ۱ میلیون BTC است. او نوشته است:

تخمین می‌زنم که ساتوشی حدود یک میلیون بیت کوین یا با نرخ فعلی ۱۰۰ میلیون دلار  دارد. مطمئن هستم که افراد زیادی که با دقت منبع داده را بررسی می‌کنند به عدد دقیق خواهند رسید که به این رقم بسیار نزدیک خواهد بود.
نمودار فعالیت ساتوشی

تحلیل لرنر در مورد بلوک‌هایی که ساتوشی استخراج کرده است. منبع: سرخیو لرنر

هر چند که مدل‌های قیمتی زیادی وجود دارد که قیمت بیت کوین را از ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون دلار پیش‌بینی می‌کند، معروف‌ترین مدل، مدل S2F  یا Stock-to-Flow است.

مدل S2F پیش‌بینی می‌کند که تا پایان ۲۰۲۱، قیمت بیت کوین ۱۰۰ هزار دلار و با دیدگاهی محافظه‌کارانه‌تر تا ۲۸۸ هزار دلار برسد. این مدل از فرمولی برمبنای رابطه‌ی ارزش بیت کوین در مقابل موجودی فعلی آن و مقدار بیت کوین‌های تازه استخراج شده که وارد بازار می‌شوند، استفاده می‌کند.

در نوامبر ۲۰۲۰، PlanB سازنده‌ی مدل S2F گفت:

مردم می‌پرسند که آیا هنوز به این مدل باور دارم. برای شفاف‌سازی باید بگویم: هیچ شکی ندارم که مدل SF2X صحیح است و بیت کوین قبل از دسامبر ۲۰۲۱ به ۱۰۰ هزار تا ۲۸۸ هزار دلار خواهد رسید.
نمودار S2F بیت کوین

مدل S2F. منبع: PlanB

اگر طبق مدل S2F قیمت بیت کوین به ۲۸۸ هزار دلار برسد، ثروت ساتوشی حدود ۲۸۸ میلیارد دلار خواهد بود که ساتوشی را بسیار جلوتر از بیزوس و ماسک قرار خواهد داد.

در همین حال تعداد دیگری از پیش‌بینی‌های قیمت بیت کوین در چرخه‌ی بولیش فعلی پا را  فراتر نهاده‌اند. برای مثال بلومبرگ پیشنهاد کرده است که اگر بیت کوین به دارائی ذخیره‌ی «کاهش ریسک» تبدیل شود ارزش آن به بالاتر از ۴۰۰ هزار دلار خواهد رسید.

بااین‌حال حتی امروزه هویت ساتوشی در پرده‌ای از ابهام باقی‌مانده است. متخصصان صنعت می‌گویند که هال فینی، آدام بک و پاول لرو کاندیداهای احتمالی هستند. بعضی دیگر اعتقاد دارند که ساتوشی ممکن است گروهی از افراد باشد.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات