براساس داده‌ها، بلاک‌چین‌های رقیب اتریوم هنوز خیلی عقب هستند

شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
منتقدان می‌گویند کارمزد گس درخوتوجه اتریوم موجب فرار پروژه‌ها به بلاک‌چین‌های رقیب می‌شود؛ اما داده‌های به‌دست‌آمده از بلاک‌چین چیز دیگری بیان می‌کند.
تبلیغات

اتر (ETH) همچنان دومین رمزارز بزرگ باقی مانده است و طبق آرایه‌هایی از معیارهای استفاده از شبکه، بر صنعت قراردادهای هوشمند تسلط دارد. اگرچه شبکه در زیر ترافیک زیاد غرق و باعث شده است متوسط کارمزدها از ۱۰ دلار بیشتر شود، اثر شبکه‌ ناشی از تعداد کاربران و توسعه‌دهندگان زیاد آن به‌نظر می‌رسد برای حفظ جایگاه دومین ارز دیجیتال از نظر ارزش بازار کافی باشد. بااین‌حال برخی از معیارهای بلاک‌چین در حال نشان‌دادن تغییر در برتری اتریوم هستند که این سؤال قدیمی را دوباره زنده می‌کند: آیا «قاتل اتریوم» این شبکه‌ی برتر را از جایگاهش برکنار می‌کند؟

بلوک‌چین‌های رقیب اتریوم ۱

رتبه‌بندی ارزش کل قفل‌شده (TVL) در قراردادهای هوشمند (منبع : defillama.com)

همان‌گونه که در شکل بالا نشان داده شده است، شبکه‌ی اتریوم به‌طورگسترده بر دپ‌ها (اپلیکیشن‌های نامتمرکز) تسلط دارد. با بررسی تعداد آدرس‌های فعال، به‌دلیل هزینه‌ی کارمزد گس چشمگیر اتریوم این شبکه‌ی درمقایسه‌با رقیبانش در وضع نامساعدی قرار دارد. در هفته‌ی گذشته، NFT تاپ شات NBA روی بلاک‌چین فلو (Flow) بیش از ۸۰ هزار آدرس فعال داشته است که پنج برابر بیشتر از بازار NFT ریربل (Rarible) روش اتریوم و حتی بیشتر از سوشی سواپ است؛ بنابراین، اولین داده برای تحلیل تعداد آدرس‌های فعال روزانه در چندین بلاک‌چین است.

بلوک‌چین‌های رقیب اتریوم ۲

آدرس‌های فعال روزانه (منبع: coinmetric.io)

هرچند این معیار می‌تواند ناشی از حباب باشد، نمودار بالا نشان می‌دهد ترون (TRX) از‌نظر آدرس‌های فعال روزانه از اتریوم پیشی گرفته است. کارمزد شبکه‌ی ترون برای تراکنش‌های ساده صفر است که مقایسه را ناعادلانه می‌سازد. با اندازه‌گرفتن تراکنش‌ها و انتقال‌های مؤثر، به این امر پی می‌بریم که درنظرنگرفتن آدرس‌های نامرتبط با شبکه آسان‌تر است.

بلوک‌چین‌های رقیب اتریوم ۳

تراکنش‌ها و انتقال‌ها برمبنای دلار آمریکا (منبع: coinmetrics.io)

با این مقایسه می‌فهمیم ترون حتی به اعداد اتریوم نزدیک نمی‌شود، هرچند رشد اخیر قیمت کاردانو (ADA) باعث ارتباطی مجازی بین آن دو شده است. عجیب است شبکه‌ی ترون با بیش از ۱۴/۵ میلیارد تتر (USDT) در گردش باید باعث بهبود این معیار شبکه شود. کاردانو درمقایسه‌با اتریوم ۹۰ درصد آدرس فعال روزانه‌ی کمتری دارد؛ بااین‌حال هر دو شبکه از مقدار انتقال و تراکنش یکسانی بهره می‌برند. این قضیه از این لحاظ مشکل‌ساز است که اتریوم با بیش از ۲۰ میلیارد توکن تتر تعامل دارد و تمام تراکنش‌های چین‌لینک (LINK)، یو‌اس‌دی کوین (USDC)، رپد اتریوم (WETH) و بسیاری دیگر را مدیریت می‌کند.

بلوک‌چین‌های رقیب اتریوم ۴

ارزش بازار NEM ،ETH ،ADA ،NEM و TRX براساس میلیون دلار آمریکا (منبع: cointrader.pro)

این داده حداقل باید در ارزش بازار خود را نشان دهد؛ بنابراین از این لحاظ شبکه‌ی دیگری به برتری اتریوم بر اپلیکیشن‌های نامتمرکز نمی‌رسد. بااین‌حال هنگام بررسی ارزش انتقال و تراکنش‌ها، بدون درنظرگرفتن اعداد بحث‌شده‌ی کاردانو اتریوم ۵۰ برابر جلوتر از بقیه قرار دارد. در‌حال‌حاضر، داده‌ها نشان می‌دهد احتمال کمی دارد که ۴ «اتریوم کُش» بررسی‌شده در بالا به این زودی ورق را برای اتریوم برگردانند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، خود تصمیم نهایی را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات