فاکسکان در Byton، شرکت تولیدکننده خودرو الکتریکی، سرمایه‌گذاری کرد

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
فاکسکان به‌تازگی سرمایه‌گذاری عظیمی در Byton، تولیدکننده‌ی خودرو الکتریکی، انجام داده است تا در این صنعت جدی‌تر حضور یابد.
تبلیغات

فاکسکان (Foxconn) شرکت بزرگ تایوانی حوزه‌ی تجهیزات الکترونیکی که با عقد قراردادهایی ویژه محصولات شرکت‌هایی نظیر اپل را تولید می‌کند، بخش عمده‌ی سهام بایتون (Byton) را خریده است. براساس گزارش وب‌سایت اتوکار، بایتون استارتاپی است که در صنعت خودروهای الکتریکی فعالیت می‌کند و در ماه‌های گذشته با مشکلات مالی مواجه شده است. در چند وقت اخیر، شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری توجه ویژه‌تری به صنعت خودروهای الکتریکی نشان داده‌اند و تصاحب سهام بایتون، جدیدترین نمونه از همین اتفاق است.

بایتون شرکتی چینی است که سال ۲۰۱۷ بنیان‌گذاری شد و از آن زمان تاکنون، چندین خودرو مفهومی به‌نمایش گذاشته است. بایتون مدت‌ها است روی خودرو شاسی‌بلند M-Byte کار می‌کند تا آن را به مرحله‌ی تولید کند. این شرکت پیش‌تر اعلام کرده است که می‌خواهد خودرو مذکور را در چین و اروپا روانه‌ی بازار کند. البته ژوئن ۲۰۲۰ (خرداد و تیر ۱۳۹۹) فعالیت‌های بایتون به‌حالت تعلیق درآمد؛ زیرا دنیاگیری ویروس کرونا باعث شد بایتون ازلحاظ مالی با مشکلاتی جدی مواجه شود. 

براساس اطلاعیه‌ی مطبوعاتی، فاکسکان ازطریق شرکت مادر خود، یعنی Hon Hai Precision Industry و به‌کمک Nanjing Economic و Technological Development Zone با بایتون بر سر «همکاری استراتژیک» به‌توافق رسیده است. بلومبرگ در گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابع آگاه می‌نویسد ارزش قرارداد امضاشده‌ی بین فاکسکان و بایتون تقریبا دویست‌میلیون دلار است. به‌عنوان بخشی از این قرارداد، فاکسکان قصد دارد فناوری‌های تولیدی و تجربه ‌و‌ تخصص نیروهایش را در‌دسترس بایتون قرار دهد و به این شرکت کمک کند به زنجیره‌ی تأمین گسترده‌ی فاکسکان دسترسی پیدا کند.

این جدیدترین اقدام فاکسکان برای ورود به صنعت خودروهای الکتریکی است. سال گذشته‌ی میلادی، فاکسکان توافق‌نامه‌ای امضا کرد تا به‌طورمشترک با گروه فیات کرایسلر (Fiat Chrysler Automobiles) روی صنعت خودروهای الکتریکی سرمایه‌گذاری کند. فاکسکان گفته است قصد دارد تا سال ۲۰۲۴، باتری حالت جامد مخصوص خودروهای الکتریکی تولید کند. 

اکتبر سال گذشته‌ی میلادی (مهر و آبان ۱۳۹۹)، فاکسکان از پلتفرم ویژه‌ای با عنوان MIH Open Platform پرده‌برداری کرد. MIH Open Platform معماری ویژه‌ و پلتفرمی نرم‌افزاری برای خودروهای الکتریکی است. در همان زمان، فاکسکان از شرکت‌های مختلف دعوت ‌به همکاری کرد و از آن‌ها خواست خودروهایی برپایه‌ی پلتفرم یادشده تولید کنند. فاکسکان ادعا می‌کند پلتفرم MIH را می‌توان در خودروهای سدان و خودورهای شاسی‌بلند استفاده کرد. به‌گفته‌ی فاکسکان، قصد دارد MIH را به اندروید دنیای خودروهای الکتریکی تبدیل کند. 

طبق تخمین‌ها، فاکسکان امروزه حدودا ۴۰ درصد از تمامی قطعات الکترونیکی مصرفی دنیا را تولید می‌کند و همین موضوع نشان می‌دهد این شرکت از اهمیت زیادی در صنایع مختلف برخوردار است. فاکسکان پیش‌تر توانسته است محصولات متعددی برای اپل، سونی، نینتندو، مایکروسافت، نوکیا و بلک‌بری بسازد. فاکسکان می‌خواهد در بازارهای متنوع‌تری ورود کند و درآمدهای خود را ازطریق آن‌ها افزایش دهد تا کمتر به اپل متکی باشد. در همین زمینه، فاکسکان تمایل زیادی به حضور در صنعت خودروهای الکتریکی نشان داده است. فاکسکان سابقه‌ی تولید برخی از قطعات خودروهای تسلا را دارد. 

کارستون برایت‌فیلد، یکی از هم‌بنیان‌گذاران بایتون، قبلا به‌عنوان رئیس برند BMW i، از زیرشاخه‌های بی‌ام‌و، فعالیت می‌کرد. برایت‌فیلد سال گذشته برایتون را ترک کرد و اکنون در استارتاپ Faraday Future فعاالیت می‌کند. این استارتاپ نیز مربوط به صنعت خودروهای الکتریکی است. 

Faraday Future نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری یکی از شرکت‌های خوشه‌ای بزرگ چین با نام تنسنت (Tencent) است و شرکت‌های دیگری نیز نظیر فاکسکان در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند. First Auto Works، قدیمی‌ترین خودروساز دولتی چین، در سال ۲۰۱۸ بخش مهمی از سهام Faraday Future را خرید. علاقه‌ی جدی‌تر فاکسکان به خودروهای الکتریکی در حالی رسانه‌ای می‌شود که در چند وقت اخیر، گزارش‌های زیادی درباره‌ی تمایل اپل به تولید خودرو الکتریکی شنید‌ه‌ایم. بر‌اساس گزارش‌های تأییدنشده، اپل تا سال ۲۰۲۴ نخستین خودرو الکتریکی خود را می‌سازد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات