ژاپن تحقیقات ضد انحصار را علیه آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل آغاز می‌کند

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ژاپن در تدوین قوانین برای محدود کردن رفتار ضد رقابت چهار غول فناوری یعنی آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل، به کشورهای دیگر می‌پیوندد.
تبلیغات

ژاپن برای قانون‌گذاری و مبارزه با رفتار ضد رقابت آمازون، اپل، فیسبوک و گوگل به کشورهای دیگر ازجمله ایالات متحده و اروپا می‌پیوندند. غول‌های فناوری مورد بررسی رفتار انحصارطلبانه از طرف مقامات کشورهای غربی هستند.

کازویوکی فورویا، رئیس کمسیون تجارت عادلانه‌ ژاپن (Fair Trade Commission)، عنوان کرد که این کشور برای واکنش علیه رفتار انحصارطلبانه‌ی شرکت‌های GAFA (گوگل، آمازون، فیسبوک و اپل) آمادگی دارد. او در گفت‌وگو با رویترز با بیان اینکه بررسی‌های رگولاتورها روی گستردگی شرکت‌های یادشده معطوف می‌شود، گفت:

در صورت گستردگی ادغام یا پیوندهای تجاری، می‌توانیم تحقیقات ضد انحصار را در مورد فرایند خرید استارتاپ‌های دیگر توسط این غول‌های فناوری مانند تصاحب فیت‌بیت توسط گوگل آغاز کنیم؛ چیزی که در اروپا شاهد توسعه‌ی آن هستیم.  

درواقع هفته‌ی گذشته، اتحادیه‌ی اروپا اپل را در فهرست شرکت‌های فناوری قرار داد تا با توجه‌ به سهم هر شرکت در بازار، قوانین سختگیرانه‌تری علیه آن اعمال کند. رئیس کمیسیون ژاپن گفت درصورت سوءاستفاده‌ی غول‌های فناوری از قدرت‌شان علیه مشتریان، سازمان یادشده آمادگی لازم برای شروع تحقیقاتش روی این شرکت‌ها را دارد.

به گفته‌ی فورویا، شرکت‌های GAFA کسب‌وکار مشابهی در سراسر دنیا دارند و همین موضوع، هماهنگی جهانی را پراهمیت می‌کند. او تحقیقات این مقامات را با جدیت دنبال می‌کند و در تلاش است راهکارهای جدید برای محدود کردن این غول‌های فناوری در سوءاستفاده از قدرتشان در بازار ارائه دهد. فورویا گفت این سازمان برای ایجاد و افزایش رقابت، تحقیقاتش را در بازار گوشی‌ موبایل در ژاپن آغاز می‌کند.

مقامات چند کشور برای محدود کردن قدرت غول‌های فناوری قوانینی تدوین خواهند کرد

هر چهار شرکت یادشده به دلیل استفاده‌ از قدرتشان در بازار برای کنار زدن رقبای دیگر، مورد تحقیقات ضد انحصار قانون‌گذاران کشورهای مختلف قرار گرفته‌اند.

اکنون ژاپن برای ایجاد قانون بازدارنده‌ی رفتار ضد رقابت کسب‌وکارهای یادشده تلاش می‌کند. به گفته‌ی فورویا، ژاپن برای مقابله با رفتارهای ضد رقابت با کشورهای آمریکا و اروپا همکاری تنگاتنگی خواهد داشت و این کشورها در صورت اثبات رفتار غیر رقابتی، اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

درحال‌حاضر مقامات تحقیقاتشان را در مورد فروشگاه آنلاین آمازون، سرویس تبلیغات و موتور جست‌وجوی گوگل، اپلیکیشن‌ها و سیاست‌های فیسبوک و اپ استور اپل انجام می‌دهند. همچنین مقامات اروپا و آمریکا در حال انجام بررسی‌هایی هستند تا در صورت لزوم، قوانینی برای کنترل قدرت غول‌های فناوری تنظیم کنند. ۲۹ جولای (۸ مرداد)، مدیران عامل آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل در جلسه‌‌ی کنگره‌ی آمریکا احضار شدند تا به سؤالات نمایندگان درباره‌ی رفتار ضد رقابت پاسخ دهند.

به گزارش فایننشال تایمز و به نقل از منبعی ناشناس، در توصیف آمازون، گوگل، فیسبوک و اپل می‌توان گفت این شرکت‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که فعالیت‌های ضد انحصار را نادیده می‌گیرند و بدون لطمه ‌زدن به کسب‌وکارشان می‌توانند در قبال قانون‌شکنی جریمه‌ پرداخت کنند. پس بهترین مجازات برای این غول‌های فناوری، محدود کردن قلمرو‌ و مجزا کردن بخش‌هایی از آن‌ها است؛ مثلا می‌توان اپل را وادار کرد تا اپ استور از آن مستقل شود و به‌عنوان یک کسب‌وکار مجزا فعالیت کند.

اپل به دلیل سیاست‌های اپ استور و اعتراض توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ بازی مورد تحقیقات ضد انحصار کشورهای مختلف از جمله آمریکا، فرانسه، انگلستان، آلمان، استرالیا و آمریکای جنوبی قرار گرفته و اکنون ژاپن نیز علیه کوپرتینویی‌ها به این کشورها ملحق شده است. این توسعه‌دهندگان به سیاست‌های پشتیبانی، فرایند تأیید و ارتباطات ضعیف این پلتفرم واکنش نشان داده‌اند.

آن‌ها به روابط غیر شفاف با تیم‌های پشتیبانی اپل بیشتر از کارمزد ۳۰ درصدی اپ استور معترض بودند. حتی پروتون میل (ProtonMail) در واکنشی تند، اپل را به مافیا شباهت داد. این توسعه‌دهنده درباره‌ی دریافت کارمزد برای اپلیکیشن‌های پولی شهادت داد. به گفته‌ی پروتون میل، دو سال پیش اپل با فعالیت این اپلیکیشن‌ بدون پرداخت کارمزد موافقت کرده‌ بود؛ حال زمانی‌که به مشتریان پروتون میل درباره‌ی کارمزد اپ استور اطلاع‌رسانی شد، اپل توسعه‌دهنده‌ی آن را به حذف اپلیکیشن و مسدود‌ کردن به‌روزرسانی‌ها تهدید کرد.

با گسترش موج‌های مخالف علیه کوپرتینویی‌ها، مدیر سابق اپ استور به کنگره گفت اپل از قوانین به‌عنوان سلاحی علیه رقبا استفاده می‌کند. همچنین کمیته‌ی فرعی در مجلس نمایندگان ایالات متحده که روی قوانین ضد انحصار فعالیت می‌کند، اعلام کرد اپل از قدرت انحصاری در برابر اپلیکیشن‌های آی‌اواس سوءاستفاده می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات