دولت انگلستان تصمیم دارد از فروش آرم به انویدیا جلوگیری کند

پنج‌شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
آرم به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین شرکت‌های در دنیای تراشه‌ها شناخته می‌شود و در اقتصاد انگلستان نقش مهمی ایفا می‌کند، از این‌رو به نظر می‌رسد دولت بریتانیا در پی ممانعت از فروش این شرکت به انویدیا است.
تبلیغات

حدود یک ماه پیش، خبرهایی در رسانه‌ها منتشر شدند مبنی‌بر اینکه انویدیا قصد دارد شرکت آرم را از سافت‌بانک به مبلغ ۴۰ میلیارد دلار بخرد؛ اما به نظر می‌رسد مقامات انگلستان نگران پیامدهای فروش این شرکت بریتانیایی شده‌اند.

گزارش‌های هفته‌ی اخیر حاکی از آن است که وزارت دیجیتال، فرهنگ، رسانه و ورزش انگلستان از سازمان رقابت و بازار این کشور (CMA) درخواست کرده تا فروش آرم به غول پردازنده‌ی گرافیکی را بررسی کند و بر این اساس، احتمال دارد مقامات انگلستان از اجرای این قرارداد پیشگیری ‌کنند.

سخنگوی دولت انگلستان درباره‌ی دلیل مخالفت با فروش آرم توضیح داد:‌

شرکت آرم بخش مهمی از فناوری انگلستان به شمار می‌رود و به اقتصاد این کشور کمک زیادی می‌کند. خرید این شرکت در درجه‌ی اول برای بحث بازاریابی دوطرف اهمیت دارد؛ اما دولت به‌طور دقیق این موضوع را بررسی می‌کند و درصورتی‌که اجرای آن منافع انگلستان را تهدید کند، بدون شک اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

نگرانی مقامات دولتی روی این موضوع است که احتمالا با فروش آرم مشاغل زیادی در انگلستان از بین برود و به موفقیت جهانی این شرکت لطمه وارد شود. اکنون، شرکت آرم ۶،۵۰۰ کارمند در سراسر جهان دارد که ۳،۰۰۰ نفر از میان آن‌ها در انگلستان فعالیت می‌کنند.

پیتر ماندلسون، سیاستمدار و معاون نخست‌وزیر سابق انگلستان گفت:

تعداد کمی قهرمان فناوری در این کشور وجود دارد. با این حال، به نظر می‌رسد دولت دست‌ روی دست می‌گذارد تا انویدیا اساسا مدل کسب‌وکار آرم را تغییر دهد و توانایی‌های آن را برای تأمین بازار کنترل کند.

انویدیا درباره‌ی قرارداد خرید ۴۰ میلیارد دلاری گفت که دفتر مرکزی آرم در کمبریج را نگه می‌دارد و این شرکت به مدل مجوز باز خود ادامه می‌دهد و بی‌طرف‌بودن در انتخاب مشتری را حفظ می‌کند.

اجرای قرارداد به شرایط عمومی ازجمله دریافت تاییدیه‌ی رگولاتوری انگلستان، چین، اتحادیه‌ی اروپا و آمریکا بستگی دارد که احتمالا تا حداکثر ۱۸ ماه زمان می‌برد.

ماه گذشته، سافت‌بانک، مالک ژاپنی آرم برای فروش این شرکت با انویدیا به توافق رسید و درصورت اجرایی شدن این قرارداد، مالکیت معنوی و فرایندهای عملیاتی آرم به انویدیا منتقل می‌شود. این نشان می‌دهد همکاری آرم با رقبای شرکت آمریکایی انویدیا کاهش می‌یابد و احتمالا انویدیا سعی می‌کند عملیات کلیدی آن را از انگلستان خارج کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات