پاول دوروف اپل را به برعهده نگرفتن مسئولیت حذف محتوای تلگرام متهم می‌کند

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مدیرعامل تلگرام اخیرا فاش کرد که اپل این شرکت را برای حذف محتوایی از این اپلیکیشن تحت فشار گذاشته؛ اما نقش خود در انجام این کار را از کاربران تلگرام مخفی کرده است.
تبلیغات

اخیرا پاول دوروف، مدیرعامل اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام، با انتشار پیامی در پلتفرمش فاش کرد که این شرکت از سوی اپل برای سانسور کردن برخی محتوای این پیام‌رسان تحت فشار بوده است. به گفته‌ی دوروف، اپل از این پیام‌رسان خواسته‌ است سه کانال مربوط به مقامات بلاروس را حذف کند. به گفته‌ی کوپرتینویی‌ها، افشای این اطلاعات می‌تواند باعث ایجاد خشونت و آشفتگی شود.

دوروف در اعتراض به درخواست اخیر اپل گفت این کانال‌ها برای افشا کردن مقامات دولتی ایجاد شده بود؛ اما دلیل او اپل را متقاعد نکرد و این شرکت تلگرام را تهدید کرد که اپلیکیشنش را در سیستم‌عامل آی‌او‌اس مسدود می‌کند.

آنچه بیشتر باعث آزردگی مدیرعامل تلگرام شد، درخواست اپل برای حذف سه‌ کانال به دلیل «محتوای غیر مرتبط» بود و اینکه کاربران تلگرام نباید درباره‌ی انجام این کار از سوی کوپرتینویی‌ها مطلع شوند.

دوروف در این باره توضیح داد:‌

پیش از این، در حذف پست‌های تلگرام به درخواست اپل، به کاربران اطلاع می‌دادیم که به دلیل قوانین اپل محدودیت‌هایی برای کاربران آی‌اواس وجود دارد و این محتوا نشان داده نمی‌شود. چندی پیش، کوپرتینویی‌ها از ما خواستند این اطلاعیه‌ را به کاربران نشان ندهیم.اپل با پنهان ‌کردن درخواست‌هایش با زبانی مبهم تلاش می‌کند تا مسئولیت اجرای قوانینش را برعهده نگیرد و این موضوع منطقی است؛ چراکه طبق نظرسنجی انجام‌شده، کاربران بلاروس معتقدند کانال‌هایی که باعث نگرانی اپل می‌شوند، نباید حذف شوند.

همچنین، مدیرعامل تلگرام به حذف پیام اطلاع‌رسانی فیسبوک به دلیل غیر مرتبط ‌بودن محتوا اشاره کرد که در آن کاربران را از دریافت کارمزد ۳۰ درصدی اپل از برگزارکنندگان رویدادهای مجازی این پلتفرم مطلع می‌کرد. دوروف معتقد است اپل از همین زبان مبهم «غیر مرتبط ‌بودن محتوا» استفاده می‌کند تا اجرای قوانینش را برای کاربران مخفی ‌کند. او با اشاره به اینکه با دلیل ‌آوردن اپل مبنی ‌بر «غیر مرتبط بودن محتوا» بسیار مخالف است گفت حذف محتوای مد نظر این شرکت یا کارمزد ۳۰ درصدی به غیر مرتبط بودن محتوا ربطی ندارد.

دوروف در پایان گفت:

اپل می‌تواند حریص و رسمی باشد (یا نباشد. این بستگی به تصمیم دادگاه و رگولاتورها دارد)؛ اما باید مسئولیت حذف محتوای مد نظرش را از پلتفرم‌های دیگر برعهده گیرد و آن را از کاربرانش پنهان نکند. کاربران باید دلیل اصلی محتوای حذف‌شده را بدانند.

اعتراض‌های اخیر شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان به انحصارطلبی اپل، بسیاری از قوانین سختگیرانه‌ی این شرکت را آشکار کرده است؛ از جمله اینکه توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های پولی در اپ‌استور باید کارمزد ۳۰ درصدی به این شرکت پرداخت کنند. این کار اپل برای این شرکت درآمدزایی دارد و می‌تواند قراردادهای ویژه‌ای با سایر شرکت‌ها ببندد؛ کاری که اپل ادعا کرد هیچ‌وقت انجام نداده است. اپل تلاش می‌کند با پنهان‌کاری، همچنان محبوبیت و شهرتش را بین کاربرانی که محدودیت‌های این سیستم‌عامل برای آن‌ها اعمال می‌شود، حفظ کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات