هفتهی گذشته، روابطعمومی اپل به فشارهای مربوط به انحصارطلبی در حال افزایش علیه خود پاسخ داد. این پاسخ بازطراحی کامل صفحهی اصلی اپاستور را شامل میشود. در طراحی جدید این صفحه، بخش جدیدی قرار داده شده است که مزایای استفاده از اپاستور برای توسعهدهندگان را شرح میدهد. همچنین، بخش ارسال پیام نونوار شده و برنامهی جدیدی برای توسعهدهندگان اپلیکیشنهای استریم ویدئو تعبیه شده است.
پاسخ به این فشارها در صفحهی اصلی وبسایت رسمی اپل شروع میشود؛ جایی که بنر بزرگی طراحی شده و بازدیدکنندگان را به صفحهی اپاستور جدید هدایت میکند. شعار نوشته شده روی بنر چنین است: «اپلیکیشنهای دلخواهتان از محلی که به آن اعتماد دارید.» درادامه صفحهی اصلی اپاستور، به مزایای استفاده از اپاستور برای مصرفکنندگان تأکید میشود. در متن پیام کمپین روابطعمومی اپل چنین آمده است:
صفحهی جدید مخصوص توسعهدهندگان نیز حامل پیامی بلندبالایی برای توسعهدهندگان است که با این عنوان شروع میشود: «درکنار هم اپلیکیشنها را به فرصت تبدیل میکنیم»:
درادامه، اپل پیامی با محوریت تأکید بر حریم شخصی و امنیت منتشر کرده است. در این پیام، اپل میگوید از ابتدای راهاندازی اپاستور تاکنون توانسته است شرایط رشد ۵۰۰ اپلیکیشن را فراهم کند و بهطور متوسط آنها را به ارزش ۱٫۸ میلیون دلار برساند. همچنین، کمپین نوین روابطعمومی اپل در این پیامها از ابزاری گفته است که دراختیار توسعهدهندگان میگذارد تا ایدههای خود را عملی کنند. علاوهبراین، برخی از آمارها در این صفحات منتشر شدند که از ردشدن بیش از یکمیلیون اپلیکیشن بهدلیل محتوای ناشایسته حکایت میکند. افزونبراین فقط در سال گذشته، بیش از ۱۵۰ هزار اپلیکیشن بهدلیل برآوردهنکردن الزامات حریم شخصی مدنظر اپل مجوز انتشار دریافت نکردند.
یکی دیگر از اتهامهای واردشده به اپل این است که برخلاف ادعای اپل، با تمام توسعهدهندگان بهصورت برابر رفتار نمیکند. شواهدی منتشر شده است که نشان میدهد اپل به توسعهدهندگان بزرگ قراردادهای اختصاصی ارائه میکند تا بتواند برنامههایشان را حتما در اپاستور داشته باشد. برای مثال، اطلاعات قرارداد خصوصی امضاشده بین جف بزوس و ادی کیو حاکی از آن است که اپلیکیشن Amazon Prime Video نصف کمیسیون معمولی اپاستور را میپردازد، اطلاعات این قرارداد ماه جولای ۲۰۲۰ افشا شد.
همچنین، اتهام دیگری علیه اپل طرح شده است که این شرکت قوانین دلخواهی برای برخی اپلیکیشنها وضع میکند تا رضایت برخی شرکتهای بزرگ نظیر نتفلیکس را جلب کند. طبق این اتهام، اپل از سال ۲۰۱۶ تاکنون برنامهای اختصاصی برای استفادهی اپلیکیشنهای استریم ویدئو ارائه کرده است؛ اما اکنون نخستینبار رسما این سرویس را با فرم جدید و با نام Video Partner Program تبلیغ میکند. در بیانیهی روابطعمومی اپل دربارهی این ادعا چنین آمده است:
پاسخ اپل بهدلیل اتحاد بین چندین توسعهدهندهی بزرگ برای ایجاد ائتلاف با هدف مبارزه علیه انحصارطلبیهای اپاستور منتشر شده است. درهرصورت، هنوز اتهامها رفع نشدهاند و اپل برای برخی از ایرادهای واردشده باید پاسخ مناسبی ارائه کند؛ هرچند پاسخگویی کمپین روابطعمومی اپل تا حدی از فشارها میکاهد. امکان ارسال پیام بهبودیافته میتواند سبب دلگرمی بیشتر توسعهدهندگان جزئی شود؛ اما ظاهرا اپل قصد ندارد درآمد خود از توسعهدهندگان را کاهش دهد.
دیدگاه شما کاربران زومیت دربارهی اتهامهای و پاسخهای اپل چیست؟
نظرات