ایالات متحده تحریم‌های صادرات فناوری علیه بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه در چین اعمال کرد

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت ایالات متحده تصمیم دارد تحریم‌هایی شبیه به تحریم هواوی علیه SMIC، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین اعمال کند که واکنش‌های شدیدی در پی داشته است.
تبلیغات

ظاهرا درگیری‌های ایالات متحده و چین پایانی ندارد و شرکت‌های فعال در دنیای فناوری، بیش از سایر فعالان تجاری از آن ضربه می‌خورند. اطلاعات جدید نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برنامه‌هایی جدی برای تحریم شرکت SMIC دارند. SMIC یا Semiconductor Manufacturing International Corporation بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین محسوب می‌شود. این شرکت از تأمین‌کننده‌های اصلی تراشه برای کوالکام، برودکام و تگزاس اینسترومنتس است.

سهام شرکت SMIC اکنون در دو بازار شانگهای و هنگ‌کنگ مبادله می‌شود. آن‌ها در سال ۲۰۱۹ به‌خاطر فشارهای سیاسی مجبور به خروج از بازار سهام نیویورک شدند. پنج کارخانه‌ی تولید تراشه در چین، قلب تپنده‌ی تولید SMIC هستند. آن‌ها پیش از عرضه‌ی عمومی سهام در بازار شانگهای در جولای ۲۰۲۰، اسنادی از ظرفیت‌های تولیدی خود دراختیار رسانه‌ها قرار دادند. شرکت چینی ادعا می‌کند که ماهانه ظرفیت تولید نیم میلیون ویفر تراشه را دارد. ویفرهای تراشه‌ی تولیدی SMIC با روش‌های ۰/۳۵ میکرومتر تا ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند. شرکت SMIC توانایی تولید تراشه‌های مخصوص SoC موبایلی را دارد. آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که توانایی توسعه و تولید فناوری‌های logic, mixed-signal/RF CMOS, high voltage, flash, EEPROM, CIS و LCoS micro-display technology را نیز دارند.

همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه در چین، محصولات خود را برای شرکت‌هایی همچون کوالکام و برودکام و تگزاس اینسترومنتس ارسال می‌کند. درنتیجه می‌توان ادعا کرد که محصولات SMIC در محصولات شرکت‌های پیش‌گام دنیای الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شرکت SMIC در سال ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد و رشد بسیار سریعی را تجربه کرد. این شرکت یکی از ستون‌های اصلی چین در توسعه‌ی توانایی داخلی در تولید تراشه محسوب می‌شود. چینی‌ها تصمیم دارند در تولید تراشه به خودکفایی برسند تا علاوه بر رفع نیازهای داخلی، قراردادهایی حرفه‌ای نیز با کسب‌وکارهای بین‌المللی منعقد کنند.

وزارت دفاع ایالات متحده در جدیدترین بیانیه خود‌ نوشت: «ما اکنون مشغول بررسی‌های همه‌جانبه روی فعالیت‌های SMIC هستیم. ما باید بررسی کنیم که آیا تضمینی بر فعالیت‌های این شرکت وجود دارد تا بتوان آن را در فهرست مجاز وزارت بازرگانی قرار داد یا خیر. چنین اقدامی یعنی بررسی‌های موشکافانه‌ی عمیق‌تری روی فعالیت‌ها و صادرات به شرکت SMIC می‌شود».

دولت ترامپ مدتی پیش فهرستی را به‌نام Entity List معرفی کرد که شرکت‌های چینی را از استفاده از فناوری‌های آمریکایی بدون دریافت مجوز، منع می‌کند. آن‌ها اعتقاد دارند شرکت‌های چینی تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده هستند. ادعاهای ترامپ با استناد به تأثیر دولت چین بر شرکت‌های فعال در آن کشور مطرح می‌شود. همچنین دولت او احتمال می‌دهد که شرکت‌ها، در جاسوسی‌های سازمانی نیز نقش داشته باشند. تاکنون مجوزهای محدودی برای برخی از شرکت‌های چینی صادر شده‌اند. ازطرفی فعالان بزرگی همچون هواوی هنوز درگیر مسائل گوناگون هستند تا شاید موفق به اخذ مجوز و تهیه‌ی قطعات مورد نیاز شوند.

اگر SMIC به فهرست ممنوعه‌ی ایالات متحده وارد شده و صادرکننده‌های فناوری تراشه در آمریکا از ارسال تجهیزات منع شوند، شرکت چینی با مشکلات بزرگی در تولیدهای آتی روبه‌رو خواهد شد.

SMIC در جدیدترین بیانیه‌ی خود هرگونه ارتباط با نیروهای نظامی و دولت چین را تکذیب کرد. آن‌ها همچنین تأکید می‌کنند که همیشه تابع قوانین کشورهای محل فعالیت بوده‌ و خواهند بود. در بخشی از بیانیه هم گفته می‌شود که شرکت از تصمیم جدید آمریکایی‌ها شوکه بوده و آماده‌ی هرگونه همکاری و مکالمه‌ی شفاف برای رفع سوءتفاهم‌ها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات