هند تجهیزات هواوی را از زیرساخت شبکه خود حذف می‌کند

سه‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا شرکت‌های چینی علاوه بر ایالات متحده باید در جبهه‌ی دیگری با دولت هند رقابت کنند. هندی‌ها تجهیزات هواوی را به‌مرور از شبکه‌های خود حذف می‌کنند.
تبلیغات

درگیری دولت‌های هند و چین سابقه‌ای بسیار طولانی دارد. آن‌ها بر سر منطقه‌ی جغرافیایی هیمالایا گالوان با هم اختلاف نظر دارند که تأثیر خود را بر صنایع گوناگون هردو کشور ازجمله فناوری نشان می‌دهد. دولت هند، امروز نگرانی زیادی هم بابت سرمایه‌گذاری چینی‌ها در زیرساخت‌های شبکه‌ای دارد. گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که مقام‌های دولتی و فعالان صنعت فناوری در هند، به‌دنبال راه‌های هرچه بیشتری برای کاهش تأثیر و نفوذ چین هستند.

هند بر خلاف ایالات متحده، مسیر ممنوعیت یا محدودیت را برای هواوی در پیش نمی‌گیرد. در عوض دولت این کشور تصمیم دارد تا تجهیزات هواوی را به‌مرور از زیرساخت شبکه‌ی خود حذف کند. یکی از مقام‌های ارشد دولت هند می‌گوید آن‌ها خصوصا در قراردادهای بزرگ مرتبط با خدمات عمومی و زیرساخت‌های بحرانی، کار کردن با شرکت‌هایی به‌جز شرکت‌های چینی را ترجیح می‌دهند. او همچنین می‌گوید ترجیح دولت به کسب‌وکارهای خصوصی هند هم ابلاغ شده است.

شرکت‌های متعدد هندی در مسیری جدی برای توسعه‌ی زیرساخت نسل جدید شبکه‌های مخابراتی قرار دارند. از میان بزرگ‌ترین‌ فعالان 5G در هند می‌توان به Reliance Jio اشاره کرد که تجهیزات اختصاصی خود را طراحی و تولید می‌کند. Bharti Airtel یکی دیگر از فعالان است که همکاری‌هایی جدی هم با شرکت سوئدی اریکسون دارد. BSNL نیز که تحت مالکیت دولت فعالیت می‌کند، به‌مرور تولیدکننده‌ها و تأمین‌کننده‌های چینی را از زنجیر‌ه‌ی خود خارج خواهد کرد. نکته‌ی مهم اینکه شرکت‌های هندی قبلا همکاری‌هایی جدی با هواوی داشتند. به‌عنوان مثال Vodafone India لایه‌های پایه‌ای شبکه‌ی 5G را با کمک هواوی راه‌اندازی کرد.

اولین گزارش‌ها پیرامون تصمیم جدید دولت هند، چند هفته پیش منتشر شد. رسانه‌ها ادعا می‌کردند که هواوی و ZTE به‌مرور از پروژه‌های توسعه‌ی 5G در هند کنار گذاشته خواهند شد. اخبار جدید با تأیید گزارش‌های پیشین، تیره‌تر شدن روابط بین هند و چین را تأیید می‌کنند. به‌هرحال هیچ‌یک از شرکت‌هایی که در اخبار جدید به نام آن‌ها اشاره شده است، واکنشی به گزارش‌ها نداشته‌اند. دولت هند نیز هیچ بیانیه‌ای درباره‌ی این موضوع منتشر نکرد. صرف‌نظر از تأیید رسمی اخبار کنونی، باتوجه به برنامه‌های قبلی دولت هند همچون ممنوعیت چندین اپلیکیشن چینی، می‌توان صحت ادعاها را تا حد زیادی تأیید کرد. درنهایت ظاهرا هواوی و دیگر شرکت‌های چینی به‌مرور بازار بزرگ دیگری را هم در مسیر از دست رفتن می‌بینند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات