چین در صورت تحریم هواوی در هند، اقدام متقابل انجام می‌دهد

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
مطالعه 6 دقیقه
شاید دولت هند بر اثر فشارهای بین‌المللی، محدودیت‌هایی را برای شرکت چینی هواوی ایجاد کند. چینی‌ها هند را به اقدام متقابل تهدید کرده‌اند.
تبلیغات

چین به هند هشدار داد که شرکت هواوی را از فعالیت در کشورش منع نکند. مقامات چین در پی انتشار اخبار احتمال محدویت فعالیت برای هواوی به هند هشدار دادند که در صورت اتخاذ چنین تصمیم‌هایی، رویکرد آن‌ها عواقبی در پی خواهد داشت. عواقبی که طبق ادعای منابع خبری نزدیک به طرفین، شرکت‌های هندی شاغل در چین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

راوی شانکار پراساد، وزیر مخابرات هند در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورش در ماه‌های آتی نصب تجهیزات مخابراتی برای نسل جدید اینترنت همراه یعنی 5G را شروع خواهد کرد. البته او می‌گوید که دعوت از شرکت‌های چینی برای نصب تجهیزات و انجام پروژه‌های اجرایی هنوز مشخص نیست. هواوی به‌عنوان یکی از رهبران بازار تجهیزات مخابراتی از ماه‌ها پیش در مرکز دعواهای تجاری دو کشور آمریکا و چین قرار دارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه مه شرکت مذکور را در فهرست سیاه قرار داد و مسائل مربوط با امنیت ملی را به‌عنوان دلیل اقدام خود بیان کرد. هرچند برخی از محدودیت‌ها در هفته‌های گذشته کاهش یافتند، اما شرایط هنوز برای غول مخابراتی چین مناسب نیست. آمریکا متحدان خود را نیز به اقدام‌هایی مشابه علیه هواوی تشویق کرده است و شرکت مذکور را به جاسوسی برای دولت چین متهم می‌کند.

یک منبع خبری آگاه در دهلی نو اعلام کرد که ویکرام مصری، سفیر هند در پکن روز دهم ژوئیه به وزارت امور خارجه‌ی چین فراخوانده شد. دلیل دعوت از سفیر هند، اعلام نگرانی چینی‌ها پیرامون موضوع هواوی، تحریم‌های آمریکا و فناوری 5G به دولت دهلی نو بود. چینی‌ها در جریان ملاقات با سفیر هند به‌صورت روشن از عبارت «تحریم‌های متقابل» استفاده کردند. آن‌ها می‌گویند که اگر دهلی نو بر اثر فشارها از واشنگتن اقدامی برای تحریم هواوی انجام دهد، آن‌ها هم شرکت‌های هندی حاضر در چین را تحت فشار قرار می‌دهند. رویترز برای روشن شدن موضوع تماسی با وزارت امور خارجه‌ی چین داشت. آن‌ها امیدوار هستند که هند تصمیمی مستقل پیرامون پیمانکارهای 5G خود داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی رویترز در بیانیه‌ای پیرامون جلسه با سفیر هند و موضوع هواوی گفت:

هواوی از مدت‌ها پیش پروژه‌‌هایی را در هند اجرا می‌کند. آن‌ها نقش مشارکتی مهمی در توسعه‌ی جامعه‌ی هندی و اقتصاد آن‌ها داشته‌اند که بر همه روشن است. درباره‌ی موضوع همکاری شرکت‌های چینی در توسعه‌ی فناوری 5G هند، امیدوار هستیم که طرف هندی تصمیمی مستقل بگیرد. به‌علاوه انتظار داریم فضایی عادلانه و بدون تبعیض از لحاظ تجاری برای عملیات و سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی ایجاد شود که درنهایت به منافع مشترک خواهد انجامید.
چین و آمریکا

رویترز با وزارت امور خارجه‌ی هند هم تماسی برقرار کرد که پاسخی از سوی آن‌ها منتشر نشد.

پس از انتشار گزارش اولیه از سوی رویترز، جیم بانکس، عضو جمهوری‌خواه کنگره‌ی آمریکا از منطقه‌ی ایندیانا به حزب کمونیست چین حمله کرد. او در توییتی ادعا کرد که حزب مذکور کشورهای دیگر را با اجبار به فرایند نظارت و جاسوسی وارد می‌کند:

چین در موضوع استفاده از محصولات هواوی در زیرساخت 5G رویکرد نامناسبی پیش گرفته است. آن‌ها هیچ مرز عملیاتی ندارند. حزب کمونیست چین به سمت زورگویی به کشورها پیش می‌رود تا خود را در معرض نظارت و جاسوسی آن‌ها قرار دهند.

درگیری‌های تجاری

حضور شرکت‌های هندی در چین کمتر از اقتصادهای بزرگ دیگر است. با این حال شرکت‌هایی همچون Infosys, TCS, Dr Reddy's Laboratories Reliance Industries و Mahindra & Mahindra حضور تأثیرگذاری در صنایع ساخت‌وتولید، سلامت، خدمات مالی و برون‌سپاری در چین دارند.

شرکت‌های هندی محدودی در چین فعالیت تجاری جدی دارند

چین و هند از سال‌ها پیش تلاش می‌کند تا درگیری‌های تاریخی خود را کاهش دهند؛ درگیری‌هایی که پیرامون موضوعات متنوع و تصاحب مناطق جغرافیایی بین آن‌ها وجود دارد. موضوع جدید و تحریم احتمالی هواوی شاید شرایط را برای دو کشور بزرگ و پرجمعیت آسیایی بسیار دشوار کند.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در ماه اکتبر میزبان ژی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین خواهد بود. دیدار آن‌ها در شهر بنارس، حوزه‌ی انتخابیه‌ی مودی در مجلس برگزار می‌شود که در شمال هند قرار دارد. موضوع اصلی ملاقات، چالش‌های تجاری چین و هند خواهد بود. یکی از چالش‌های احتمالی تجاری، خسارت ۵۳ میلیارد دلاری برای هندی‌ها به‌همراه دارد.

5g

کارشناسان اعتقاد دارند حزب راست‌گرای هند (که اکنون با نخست‌وزیری مودی به‌عنوان حزب حاکم شناخته می‌شوند) نقش اصلی را در افزایش نگرانی‌ها از شرکت چینی هواوی داشته‌اند. اشوانی ماهاجان، رئیس حزب اقتصادی هندی-ملی‌گرا و راست‌گرای Rashtriya Swayamsevak Sangh هفته‌ی گذشته نامه‌ای به مودی نوشت و نگرانی‌های خود را از فعالیت هواوی در هند اعلام کرد. در بخشی از نامه‌ی او می‌خوانیم:

کشور ما هنوز در ارتباط با وابستگی و اعتماد کامل به هواوی مطمئن نیست. شرکت‌های چینی همچون هواوی در سطح بین‌المللی تحت انتقادهای جدی و اتهام قیمت‌های بسیار پایین در مناقصه‌ها قرار دارند. به‌علاوه آن‌ها متهم هستند که پایه‌های اصلی خود را در چین تأسیس می‌کنند تا ابزارهای لازم برای جاسوسی و امکان قطع سرویس‌ها را در صورت نیاز داشته باشند.

کاهش نگرانی‌های امنیتی

پراساد به مجلس هند اعلام کرد که تاکنون ۶ طرح پیشنهادی برای پیمانکاری نصب تجهیزات 5G دریافت شده است که هواوی هم در بین آن‌ها قرار دارد. او نام شرکت‌های دیگر را اعلام نکرد. البته شرکت سوئدی اریکسون، شرکت فنلاندی نوکیا و شرکت کره‌ای سامسونگ به احتمال زیاد در فهرست پیشنهاددهنده‌ها قرار دارند.

هواوی

مقامات قانونی و مشاوران متعددی قبول یا رد پیشنهاد هواوی را بررسی می‌کنند. از میان آن‌ها می‌توان به کی ویجای راگاون، مشاور ارشد علمی دولت هند اشاره کرد. به‌علاوه نماینده‌هایی از وزارت‌خانه‌های مخابرات، اطلاعات و فناوری و حتی سرویس‌های اطلاعاتی در گروه بررسی پیشنهاد حضور دارند. گروه مذکور هیچ اثباتی بر استفاده‌ی هواوی از برنامه‌های در پشتی یا بدافزارهای دیگر در پروژه‌های کنونی شرکت در هند کشف نکرد. به‌علاوه مسئولان وزارت مخابرات هند می‌گویند که وزارت داخلی کشور (مسئول بررسی امنیت زیرساخت) هیچ برنامه یا دستوری برای مقابله با ورود هواوی به برنامه‌های توسعه‌ی 5G ندارد. آن‌ها می‌گویند نمی‌توان هواوی را تنها به‌خاطر چینی بودن از ورود به پروژه‌ها منع کرد.

متخصصان فناوری که به‌عنوان مشاور در کنار دولت هند قرار دارند، پیشنهاد قابل‌توجهی برای کاهش نگرانی‌های امنیتی بیان کرده‌اند. گروه مشاوران به‌نام National Security Advisory Board یا NSAB می‌گویند که برای حصول اطمینان از امنیت پروژه‌های 5G نباید سخت‌افزار و نرم‌افزار را به‌صورت مشترک از هواوی خریداری کرد. آن‌ها می‌گویند دولت باید اپراتورهای مخابراتی را ملزم به استفاده از نرم‌افزارهای ساخت هند در ترکیب با سخت‌افزارهای شرکت‌های دیگر همچون هواوی کند.

درنهایت هنوز نمی‌توان اظهارنظری قطعی پیرامون آینده‌ی چین و هواوی در هند داشت. ازطرفی هندی‌ها بهانه‌ی امنیتی برای عدم همکاری با هواوی ندارند و ازطرفی فشارهای بین‌المللی را هم احساس می‌کنند. به‌ هر حال مقام‌های هندی اکنون در انتخاب بین ادامه‌ی همکاری با هواوی یا خروج تجاری کامل از چین گرفتار شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات