گوگل ظاهرا با هدف رقابت بیشتر با اپلیکیشن‌های متفرقه، داده‌های اندروید را رصد می‌کند

یک‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل تحت بازرسی‌های جدی سازمان‌های قانون‌گذار ایالات متحده قرار دارد و درصورت صحت گزارش جدید، چالش‌های حقوقی بسیاری خواهد داشت.
تبلیغات

گزارشی جدید ادعا می‌کند که گوگل از سال‌ها پیش، داده‌های استفاده از اپلیکیشن‌ها را از گوشی‌های اندرویدی جمع‌آوری می‌کند. طبق ادعای گزارش، جمع‌آوری داده با هدف بهبود توسعه‌ی اپلیکیشن‌های اختصاصی رقیب در داخل گوگل انجام می‌شود. رسانه‌ی The Information در گزارش خود ادعا می‌کند که جمع‌آوری داده طی پروژه‌ای به‌نام Android Lockbox انجام می‌شود و «داده‌های حساس کاربران اندرویدی را جمع‌آوری می‌کند». این برنامه حداقل از سال ۲۰۱۳ فعال بوده است.

در بخشی از گزارش جدید پیرامون عملکرد جمع‌آوری داده‌ی کاربران اندروید در گوگل، به استفاده‌ی تیم‌های داخلی از داده‌ها اشاره می‌شود. تیم داخلی گوگل که وظیفه‌ی ردگیری کاربری جهانی اپلیکیشن‌های اصلی شرکت را برعهده دارد، با استفاده از داده‌های لاک‌باکس، اپلیکیشن‌های گوگل را با رقبای مشابه مقایسه می‌کند. نتیجه‌ی مقایسه‌های انجام‌شده، برای نشان دادن سطح رقابت اپلیکیشن‌های گوگل با رقبا به مدیران نشان داده می‌شود. در بخشی از پروژه، داده‌های کاربری در هند جمع‌آوری و استفاده شدند تا گوگل، اپلیکیشنی رقیب برای تیک‌تاک در بازار مذکور توسعه دهد.

گوگل به‌نوعی از سلطه‌ی خود بر بازار سیستم‌عامل موبایل سوءاستفاده می‌کند

داده‌های کاربران اندروید ازطریق مجموعه‌ی Google Mobile Services جمع‌آوری می‌شود. این مجموعه شامل اپلیکیشن‌های و APIهایی همچون گوگل، کروم، جی‌میل، گوگل درایو و گوگل مپس می‌شود که اغلب به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های اندرویدی وجود دارند.

گوگل در واکنش به گزارش می‌گوید که به داده‌های کاربری در اپلیکیشن‌های توسعه‌دهنده‌های متفرقه دسترسی دارد. البته آن‌ها می‌گویند که داده‌ها تنها ازطریق یک API دردسترس هستند که از سال ۲۰۱۴ دراختیار توسعه‌دهنده‌های متفرقه هم بوده است. API مذکور، دسترسی به اطلاعات گوشی‌های هوشمندی را برای توسعه‌دهنده ممکن می‌کند که اپلیکیشن خودش روی آن‌ها نصب باشد. دراین‌میان، گوگل به‌خاطر ارائه‌ی اپلیکیشن به مجموعه‌ی عظیمی از کاربران اندروید، داده‌های بسیار بیشتر و کامل‌تری را دراختیار دارد.

سخنگوی اپل به رسانه‌ی منتشرکننده‌ی گزارش اخیر گفت: «رابط برنامه‌نویسی هیچ اطلاعاتی پیرامون فعالیت در داخل اپلیکیشن جمع‌آوری نمی‌کند و جمع‌آوری داده توسط ما، به اطلاع کاربر می‌رسد. آن‌ها همچنین روی این فرایند امکان کنترل دارند». در پاسخ گوگل، هیچ اشاره‌ای به نحوه‌ی استفاده‌ی شرکت از داده‌های جمع‌آوری شده و احتمال بهره‌برداری از آن‌ها با هدف توسعه‌ی اپلیکیشن‌های رقیب نشده است.

گوگل / Google

رویکرد تکراری؟!

اگر ادعاهای گزارش جدید صحیح باشند، مقام‌های مسئول قانون ضد انحصار، قطعا پرسش‌های زیادی پیرامون این رویکرد از گوگل خواهند داشت. قانون ضد انحصار، تنها محدود به مونوپولی شدن یک شرکت (سلطه‌ی کامل بر بازار) نیست. درواقع این قانون بیش از همه به‌دنبال رویکردهایی می‌گردد که در آن، شرکت بزرگ یک بازار، از موقعیت خود برای فعالیت‌های ضد رقابتی سوءاستفاده کند. اگر شرکتی همچون گوگل، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های دنیای فناوری، از قدرت خود به‌نوعی سوءاستفاده کند، قانون‌گذاران قطعا با رویکرد آن‌ها مقابله می‌کنند. به‌هرحال گزارش جدید ادعا می‌کند که اهالی مانتین ویو، با سوءاستفاده از موقعیت خود، رقابت را برای استارتاپ‌های کوچک دشوار می‌کنند؛ استارتاپ‌هایی که شاید روزی بزرگ‌تر شده و به رقیب جدی گوگل تبدیل شوند.

چهار شرکت بزرگ فناوری ایالات متحده، آلفابت (هلدینگ مالک گوگل)، آمازون، اپل و فیسبوک اکنون تحت نظارت و موشکافی دقیق مقام‌های ایالتی، فدرال و بین‌المللی قرار دارند. تمامی بررسی‌ها نیز برای پیدا کردن هرگونه عملکرد انحصارگرایانه انجام می‌شود. قانون‌گذاران به‌دنبال شواهدی هستند که نشان دهد شرکت‌های مذکور، با رویکردهای غیرقانونی و غیرمنصفانه به قدرت کنونی رسیده‌اند.

قبلا فیسبوک هم به عملکردی مشابه گوگل متهم شده بود. برخی ادعا می‌کردند که غول شبکه‌های اجتماعی با سوءاستفاده از داده‌های دردسترس، رقابت را برای شرکت‌های دیگر دشوار و حتی غیرممکن می‌کند. فیسبوک ظاهرا با سوءاستفاده از یک ابزار تغییر IP تحت مالکیتش به‌نام Onavo، ترافیک کاربران را از سمت سرورهای خود منتقل می‌کرده است تا از آن‌ها گزارش و تحلیل استخراج کند. داده‌های استخراج‌شده به فیسبوک امکان می‌دهد تا افزایش محبوبیت اپلیکیشن‌های رقیب را شناسایی کند. آن‌ها سپس یا استارتاپ جدید را می‌خریدند یا سرویسی برای رقابت با آن معرفی می‌کردند.

یکی از رقبای فیسبوک که هدف رویکرد غیرمنصفانه قرار گرفت، اسنپ‌چت نام دارد. سال گذشته گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اسنپ‌چت از مدت‌ها پیش درحال جمع‌آوری اطلاعات و شواهد مبنی بر رویکردهای غیرمنصفانه‌ی فیسبوک بوده است. اسنپ‌چت در این پرونده که Project Voldemort نام داشت، تمامی اطلاعات پیرامون تلاش فیسبوک برای خریدن سرویس اسنپ‌چت و بعدا (پس از عدم موفقیت در خرید) تلاش برای کپی کردن قابلیت‌های کلیدی را فاش می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، بررسی‌های موشکافانه‌ی مقام‌های قانون‌گذار در ایالات متحده، اپل را هم هدف قرار می‌دهد. آن‌ها به‌دنبال شواهدی هستند که نشان دهد اپل هم از داده‌های iOS برای کمک به تیم‌های داخلی توسعه‌ی نرم‌افزار خود استفاده می‌کند. اتحادیه‌ی اروپا هم پرونده‌ی بازرسی قطوری علیه اپل دارد تا سوءاستفاده‌ی آن‌ها از اپلیکیشن‌های اختصاصی را بررسی کند. این پرونده پس از شکایت اسپاتیفای از سال گذشته به جریان افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات