حمایت هواوی، کوالکام و سامسونگ از کدک MPEG-5 EVC

یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی، کوالکام و سامسونگ سه شرکت نام‌آشنای حوزه‌ی فناوری هستند که به‌تازگی حمایت کامل خود را از کدک MPEG-5 EVC برای محتوای 8K اعلام کرده‌اند.
تبلیغات

HEVC (کدگذاری ویدئویی پربازده) یکی از کدک‌هایی است که طی چند وقت اخیر به‌دفعات موردتوجه قرار گرفته. این کدک با هدف کاهش حجم فایل‌های ویدئویی در عین بالا بردن کیفیت نهایی توسعه داده شده است و در دو معیار یادشده عملکردی بهتر نسبت‌به کدک‌های ویدئویی فعلی دارد که به‌صورت گسترده در بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی مورداستفاده قرار می‌گیرند. کدک HEVC به‌دلیل توانایی‌اش برای بالا بردن کیفیت و کاهش حجم در گوشی‌ موبایل و البته حوزه‌ی استریم با وضوح بالا اهمیتی ویژه پیدا می‌کند. هرچه می‌گذرد وضوح 4K بیشتر در بین مردم جا می‌افتد و کم‌کم در حال ورود جدی 8K در قالب محصولاتی نظیر تلویزیون‌های هوشمند و فیلم‌برداری گوشی‌ها به بازار هستیم. 

پیش‌تر شماری از گوشی‌های هوشمند با کدک HEVC روانه‌ی بازار شده‌اند. بااین‌حال به‌تازگی شرکت‌های هواوی، کوالکام و سامسونگ در بیانیه‌ای مشترک به حمایت از کدکی ویژه پرداخته‌اند که به‌نوعی جایگزین HEVC به‌حساب می‌آید و از آن با نام MPEG-5 EVC یاد می‌شود؛ عبارت EVC در بخش نهایی نام این کدک به‌معنی کدگذاری ویدئویی اساسی است. ظاهرا کدک جدید MPEG-5 EVC قرار است برای محتوای 8K ،4K، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و موارد مشابه مورداستفاده قرار گیرد. دلیل اصلی حمایت هواوی، کوالکام و سامسونگ از این کدک جدید چیست؟

آن‌طور که گزارش‌های اخیر می‌گویند کدک MPEG-5 EVC می‌تواند محتوای بصری را با همان کیفیت HEVC به‌نمایش بگذارد؛ بااین‌حال محتوای بصری به‌نمایش‌درآمده به‌طور میانگین حدودا ۲۶ درصد نرخ بیت (بیت‌ریت) پایین‌تری دارند. این موضوع به‌زبان ساده نشان می‌دهد اگر از سرویسی که از کدک MPEG-5 EVC پشتیبانی می‌کند به استریم محتوا بپردازید، پهنای باند کمتری مصرف می‌شود. به‌علاوه ارائه‌ی ۲۶ درصد نرخ بیت پایین‌تر از لحاظ تئوری باعث می‌شود فایل‌های ویدئویی که ضبط می‌کنید حجم کمتری داشته باشند و همان کیفیت HEVC را ارائه دهند.

بااین‌حال گزارشی دیگر اعلام می‌کند بزرگ‌ترین ضعف کدک HEVC مشکلاتی است که در زمینه‌ی صدور مجوز استفاده از آن در جلوی شرکت‌ها قرار می‌گیرند. در نسل‌های اولیه‌ی استانداردهای کدگذاری ویدئویی MPEG تنها با گرفتن یک مجوز خاص می‌شد به‌صورت گسترده از کدک بهره گرفت. همچنین شرایط صدور مجوز به‌صورت عمومی به اطلاع همه رسانده شده بود؛ اما مباحث یادشده برای HEVC صدق نمی‌کنند. آن‌طور که گزارشی جدید می‌گوید، کسب مجوز برای استفاده از HEVC پیچیدگی زیادی دارد و مشکلاتی متعدد پیش‌روی شرکت‌ها قرار می‌دهد. 

اسکرین‌شات زیر تا حدی میزان پیچیده‌بودن شرایط صدور مجوز برای کدک HEVC را نشان می‌دهد. در کنار این موضوع بد نیست بدانید نتایج یک نظرسنجی به‌نسبت بزرگ مربوط به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد تنها ۱۲ درصد از سرویس‌های ویدئویی OTT به استفاده از کدک HEVC روی آورده‌اند. 

کدک HEVC

ساده‌شدن روند صدور مجوز MPEG-5 EVC به این معنی است که احتمالا به‌میزان بسیار بیشتر از HEVC شاهد استقبال از کدک موردبحث خواهیم بود. البته در نظر داشته باشید که MPEG-5 EVC تنها رقیب جدی HEVC به‌حساب نمی‌آید؛ از AV1 نیز به‌عنوان یکی دیگر از کدک‌های بسیار مهم یاد می‌شود. کدک‌های موردبحث درنهایت تجربه‌ی تماشای استریم‌ها را لذت‌بخش‌تر از قبل می‌کنند و به کاهش حجم فایل‌های ویدئویی منتهی می‌شوند. 

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات