رشد مثبت درآمد هواوی با وجود تحریم‌های سختگیرانه ایالات متحده

سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش میزان درآمد هواوی در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰، میزان حاشیه‌ی سود خالص آن کاهش یافته است.
تبلیغات

هواوی گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ خود را منتشر کرده است. این گزارش نشان می‌دهد با وجود تحریم‌های ایالات متحده، هواوی همچنان با رشد مثبت درآمد همراه بوده است. این در حالی است که تحریم‌های ایالات متحده مانع از فروش محصولات جدید هواوی در آمریکا و همکاری شرکت‌های آمریکایی با هواوی می‌شود.

شیوع بیماری کرونا نیز تأثیر منفی زیادی روی اقتصاد نه‌تنها هواوی، بلکه دیگر شرکت‌های سازنده محصولات مختلف ازجمله گجت‌های حمل‌شدنی گذاشته است. مقام‌های شرکت هواوی اعلام کرده‌اند درآمد این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ با رشد ۱ درصدی همراه بوده و به ۱۸۲/۲ میلیارد یوآن (۲۵/۷۲ میلیارد دلار) رسیده است.

جالب است بدانید میزان افزایش درآمد هواوی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۱۹ درمقایسه‌با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۸ برابر ۳۹ درصد بوده است. حاشیه سود خالص هواوی نیز در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ درمقایسه‌با همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۹، از ۸ درصد به ۷/۳ درصد رسیده است که نشان می‌دهد میزان حاشیه‌ی سود خالص این شرکت با وجود افزایش درآمد، با کاهش مواجه شده است.

هواوی در‌حال‌حاضر سومین شرکت بزرگ سازنده‌ی گوشی هوشمند در جهان است. ویکتور ژآنگ، یکی از مقام‌های بلندپایه‌ی هواوی، بیانیه‌ای برای رسانه‌ها فرستاده و در آن گفته است:

رشد درآمد شرکت هواوی درمقایسه‌با گذشته بسیار کندتر شده است؛ اما باید گفت در اوضاع‌واحوالی که با گسترش بیماری کرونا و تحریم‌های ایالات متحده مواجه شده‌ایم، عملکردی ستودنی به‌نمایش گذاشته‌ایم.

دولت آمریکا مه ۲۰۱۹ هواوی را در فهرست سیاه خود قرار داد؛ زیرا مقام‌های این کشور مدعی شدند هواوی در سرقت اطلاعات شهروندان آمریکایی و تحویل این اطلاعات به دولت چین نقش دارد. همین امر نیز باعث شد هواوی در سال ۲۰۱۹ درمقایسه‌با سه سال گذشته کمترین میزان درآمد سالانه خود را تجربه کند.

ژانگ همچنین درباره‌ی تأثیر بیماری کرونا روی اقتصاد شرکت هواوی گفت مشکل اصلی در تشخیص اثرگذاری بیماری کرونا در بازه‌های زمانی مختلف روی روند فعالیت هواوی بود و مقام‌های این شرکت در حال بررسی تأثیر کوتاه‌مدت و بلند‌مدت بیماری کرونا روی تولید محصولات و فروش آن‌ها بودند.

متأسفانه هواوی اطلاعاتی از آمار گوشی‌های هوشمند فروخته‌شده در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ اعلام نکرده است. ژانگ درباره‌ی انتقادات به نحوه‌ی اهدای ماسک نیز واکنش نشان داد و گفت هواوی انگیزه‌ای در پشت اهدای میلیون‌ها ماسک صورت به کشورهای اروپایی درگیر با بیماری کرونا نداشته و این اقدام، تنها جنبه‌ی بشردوستانه داشته است.

منتقدان به اقدامات هواوی معتقد هستند هواوی برای جلب توجه مقام‌های کشورهای اروپایی میلیون‌ها ماسک اهدا کرده است و گویا هدف از این کار نیز بستن قراردادهایی پرسود برای تأمین تجهیزات موردنیاز برای زیرساخت‌های فناوری 5G بوده است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد تجهیزات مرتبط با فناوری 5G به مشکلات امنیتی دچار است؛ اما سران شرکت هواوی این موضوع را رد کرده‌اند.

انتظار می‌رود سال ۲۰۲۰ یکی از سخت‌ترین دوره‌های شرکت هواوی باشد؛ زیرا ایالات متحده به‌دنبال دشوارترکردن معاملات با این شرکت است و بسیاری از شرکت‌های آمریکایی نیز به انتهای بازه زمانی امکان همکاری با هواوی رسیده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات