فریم ورک DirectX 12 Ultimate مایکروسافت معرفی شد

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت روز گذشته به‌صورت رسمی فریم‌ورکی جدید را با نام DirectX 12 Ultimate معرفی کرد تا از طریق آن، فناوری رهگیری پرتو را به بازی‌های بیشتری بیاورد.
تبلیغات

دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت (Microsoft DirectX 12 Ultimate) فریم‌ورکی جدید به‌شمار می‌آید که در راستای تلاش‌های مایکروسافت برای آوردن فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) به شمار بیشتری از بازی‌های ویدئویی معرفی شده است. مایکروسافت می‌گوید فریم‌ورک DirectX 12 Ultimate باعث می‌شود رهگیری پرتو و دیگر جلوه‌های بصری اعمال‌شده در بازی‌ها کارایی بیشتری پیدا کنند و منعطف‌تر باشند. در این فریم‌ورک از نوعی تکنیک جدید برای رهگیری پرتو بهره گرفته می‌شود که کنترل بیشتری را در اختیار توسعه‌دهندگان برای اعمال جلوه‌های نوری در صحنه‌های مختلف، قرار می‌دهد. این نوع جلوه‌های نوری به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که در هر بازی، متناسب شرایط محیط باشند و واقع‌گرایانه‌تر به‌نظر برسند.

افزون بر موارد یادشده، در فریم‌ورک جدید مایکروسافت جلوه‌های سایه‌زنیِ (Shader) مربوط به پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) می‌توانند بدون مراجعه به پردازنده‌ی مرکزی (CPU) و به‌شکلی مستقل به بهره‌گیری از رهگیری پرتو روی بیاورند. در ضمن هنگام پرسه زدن در محیط‌های مختلف داخل هر بازی، موتورهای استریمینگ به‌لطف دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت می‌توانند به‌شکلی مؤثرتر سایه‌زنی‌های مربوط به رهگیری پرتو را بارگذاری کنند. به‌عبارتی دیگر، بازی‌هایی که با بهره‌گیری از فریم‌ورک جدید ساخته می‌شوند، در مقایسه با بازی‌های قبلی، منابع کمتری از سیستم شما را در زمانی مشخص، اشغال می‌کنند.

دیگر تکنیک‌های به‌کارگرفته‌شده در دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت ممکن است همچون تکنیک‌های یادشده چندان قابل‌رؤیت نباشند؛ با این حال هر یک از آن‌ها می‌توانند به‌نوبه‌ی خودشان تأثیرات بسیار مهمی روی بهتر شدن عملکرد بازی‌ها داشته باشند. فناوری سایه‌زنی با نرخ متغیر (Variable Rate Shading) در فریم‌ورک جدید می‌تواند میزان سایه‌زنی‌های اعمال‌شده در جلوه‌های بصری را دست‌خوش تغییر کند تا بدین طریق بسته به بازی‌های مختلف، بیشتر یا کمتر از آن‌ها بهره بگیرد. تمامی این موارد دست‌ به دست هم می‌دهند تا در نهایت جلوه‌های بصری جذابیت بیشتری داشته باشند و واقعی‌تر به‌نظر به‌چشم بیایند.

از طرفی بخش سایه‌زن‌های اَشکال اولیه‌ی هندسی (Mesh Shader) به‌لطف فریم‌ورک جدید می‌تواند جزئیات بیشتری را به محیط بازی‌های بزرگ تزریق کند. علاوه بر موارد یادشده، فناوری Sampler Feedback باعث می‌شود بافت‌های محیط‌های داخل بازی فقط در مواقع موردنیاز، بارگذاری شوند؛ موضوعی که در نهایت بهتر شدن عملکرد بازی‌ها را در پی دارد. 

از زمان معرفی فریم‌ورک جدید مایکروسافت، بسیاری از کاربران نگران سازگاری بازی‌های ساخته‌شده از طریق این فریم‌ورک با دیگر پلتفرم‌ها بودند. مایکروسافت می‌گوید نگرانی خاصی دراین‌زمینه وجود ندارد؛ به‌عبارتی بازی‌هایی که توسط دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت ساخته می‌شوند را می‌توان روی سخت‌افزارهای دیگر نیز اجرا کرد، اما تمامی بهبودهای بصری اعمال‌شده از طریق فریم‌ورک موردبحث، برای این سخت‌افزارها  به‌نمایش درنمی‌آیند. دو شرکت AMD و انویدیا ضمن اعلام پشتیبانی خود از دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت گفته‌اند که تمامی تلاش‌شان را به‌کار می‌گیرند تا میزان اثربخشی این فریم‌ورک افزایش یابد. این دو شرکت با انتشار ویدئوهایی به بیان توضیحاتی در رابطه با فریم‌ورک موردبحث پرداخته‌اند که به‌ترتیب از این صفحه و این صفحه قابل‌مشاهده هستند. 

فریم‌ورک جدید مایکروسافت استودیوهای بازی‌سازی را ترغیب می‌کند تا بیشتر از قبل به استفاده از جلوه‌هایی نظیر رهگیری پرتو روی بیاورند؛ فناوری جالبی که جزو ابزارهای معمول برای ساخت بازی‌های ویندوز و البته کنسول ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X) به‌شمار می‌آید. به‌لطف فریم‌ورک جدید، سازندگان می‌توانند جلو‌ه‌های موردبحث را برای یک پلتفرم بسازند و به‌راحتی آن را به پلتفرم‌های دیگر بیاورند. دایرکت‌ایکس ۱۲ آلتیمیت به‌طور کلی جلوه‌های بصری بیشتری را به بازی‌های ویدئویی می‌آورد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات