اپل در سال آینده نخستین فروشگاه فیزیکی خود را در هند بازگشایی می‌کند

شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیم کوک به‌تازگی اعلام کرده است که اپل برای حذف واسطه‌های فروش آیفون در هند و پایین آوردن قیمت محصولاتش برای کاربران هندی قصد راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی در خاک این کشور دارد.
تبلیغات

اپل تاکنون برای فروش محصولات خود در هند به فروشگاه‌های ثالث اکتفا کرده است. به‌نظر می‌رسد این وضعیت در آینده‌ی نزدیک تغییر خواهد کرد. تیم کوک، مدیرعامل اپل، روز چهارشنبه در جریان مجمع سالانه‌ی سهام‌داران این شرکت اعلام کرد که اپل در سال میلادی جاری فروشگاه آنلاین خود را در هند راه‌اندازی می‌کند و در سال آینده نخستین فروشگاه فیزیکی خود موسوم به اپل استور را در این کشور بازگشایی خواهد کرد.

بازار هند در حال حاضر پس از چین دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان به حساب می‌آید. این بازار همچنان روند رو به رشدی را تجربه می‌کند؛ اما اکثر مردم این کشور توانایی مالی خرید محصولات اپل را ندارند. درواقع به گزارش مؤسسه‌ی آماری کانترپوینت، بخش عمده‌ای از گوشی‌های هوشمند فروخته شده در این کشور برچسب قیمتی ۱۵۰ دلاری یا کمتر دارند. در حال حاضر ۹۹ درصد بازار گوشی‌های هوشمند در هند در اختیار گوشی‌های اندرویدی قرار دارد و دو برند شیائومی و سامسونگ توانسته‌اند با گوشی‌های میان‌رده‌ی متنوع خود بازار این کشور را قبضه کنند.

چالش دیگری که سد راه نفوذ اپل در بازار هند شده، تعرفه‌های وارداتی بالایی است که از سوی دولت هند برای تجهیزات الکترونیکی وضع شده است. این وضعیت باعث تحمیل هزینه‌های بیشتر به کاربران هندی شده است.

اپل تلاش‌های زیادی برای کاهش هزینه‌ی تمام‌شده‌ی محصولات خود برای کاربران هندی کرده است. کوپرتینویی‌ها از مدت‌ها پیش با رایزنی با مسئولان این کشور در تلاش بوده‌اند تا به معافیت‌های مالیاتی دست پیدا کنند. به نتیجه نرسیدن این تلاش‌ها باعث شد اپل نیز همان راه شرکت‌های چینی را در پی بگیرد و گوشی‌های هوشمند خود را به‌صورت محلی مونتاژ کند.

دولت هند برای شرکت‌های سازنده‌ی لوازم الکترونیکی که محصولات خود را به‌صورت محلی مونتاژ می‌کنند مشوق‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. اکنون پس از گذشت دو سال از تصمیم اپل برای مونتاژ محصولاتش در خاک هند، دو شریک اپل در ساخت آیفون‌های این شرکت، یعنی فاکسکان و ویسترون تعدادی از مدل‌های آیفون را در این کشور مونتاژ می‌کنند. بدین ترتیب قیمت این محصولات برای مصرف‌کنندگان نهایی در این کشور پایین‌تر آمده است.

این اقدامات نتایج مثبتی برای اپل به‌همراه داشته‌اند. به تخمین مؤسسه‌ی آماری کانالیس، اپل در سه‌ماهه‌ی انتهایی سال گذشته موفق به فروش حدود ۹۲۵ هزار عدد گوشی آیفون در کشور هند شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل از افزایش ۲۰۰ درصدی فروش آیفون حکایت دارد. به‌گفته‌ی این مؤسسه‌ی تحقیقاتی، کوپرتینونشین‌ها در سال گذشته بهترین سال خود را در بازار هند تجربه کردند.

اکنون با اظهارات جدید تیم کوک، به‌نظر می‌رسد اپل قصد دارد باتوجه به روند افزایشی فروش گوشی‌های خود در هند، با راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی، زنجیره‌ی تأمین محصولاتش را در این کشور تکمیل کند و با حذف واسطه‌ها قیمت محصولاتش را بیش‌ازپیش برای مصرف‌کنندگان هندی پایین بیاورد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات