ایالات متحده از اعمال محدودیت بر نرم‌افزارهای هوش مصنوعی خبر داد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
ایالات متحده محدودیت‌های تازه‌ای برای استفاده از ابزار تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در خارج از کشور وضع کرد.
تبلیغات

ایالات متحده، محدودیت‌های جدیدی را بر صدور برخی برنامه‌های هوش مصنوعی به آن سوی مرزها به‌ویژه رقیب خود، چین در نظر گرفته است. محدودیت یادشده که دیروز اجرایی شدند، اولین محدودیت از مصوبه‌ی اصلاح کنترل صادرات یا ECRA هستند که در سال ۲۰۱۸ تصویب شدند. به این ترتیب دولت باید در جهت امنیت ایالات متحده، صادرات فناوری‌های نوظهور را به‌ویژه در حوزه‌ی هوش مصنوعی تحت کنترل درآورد. این خبر ابتدا توسط رویترز گزارش شد.

با معرفی ECRA در سال ۲۰۱۸، بعضی شرکت‌های فناوری از آسیب‌های احتمالی این قانون به هوش مصنوعی نگران شدند؛ زیرا هوش مصنوعی به‌شدت به مبادله‌ی پژوهش و برنامه‌های تجاری برون مرزی وابسته است. اگرچه ایالات متحده در زمینه‌ی هوش مصنوعی در کل جهان پیشتاز بوده، اما چین هم رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داده و به‌سرعت در حال پیشرفت است.

 نرم‌افزار مجهز به هوش مصنوعی Descartes Labs به‌صورت خودکار می‌تواند اشیا و نواحی ذی‌نفع را برچسب‌گذاری کند

از طرفی قانون جدید صادرات به‌شدت محدود است و صرفا شامل نرم‌افزارهایی می‌شود که از شبکه‌های عصبی (مؤلفه‌ی کلیدی یادگیری ماشین) برای کشف نقاط موردنظر مثل خانه‌ها یا وسایل نقلیه در تصاویر جغرافیایی استفاده می‌کنند. به نقل از دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا، محدودیت فوق تنها بر نرم‌افزارهای مجهز به‌واسطه‌ی کاربری گرافیکی اعمال می‌شود (قابلیتی که استفاده از برنامه برای کاربران غیرحرفه‌ای را آسان‌تر می‌سازد). به گزارش رویترز، شرکت‌ها برای فروش نرم‌افزار به کشورهای دیگر (به‌غیر از کانادا) باید درخواست لایسنس دهند.

ایالات متحده در گذشته هم محدودیت‌های تجاری دیگری را بر دنیای هوش مصنوعی اعمال کرده بود. یکی از این موارد، اعمال محدودیت بر سازمان‌های آمریکایی است که با شرکت‌های چینی تولیدکننده‌ی نرم‌افزار و سخت‌افزار تجسس هوش مصنوعی به همکاری می‌پردازند. استفاده از یادگیری ماشین برای پردازش تصاویر جغرافیایی، عمل رایجی است. ماهواره‌هایی که از فضا به عکس‌برداری از زمین می‌پردازند، انبوهی از داده‌ها را تولید می‌کنند. با فناوری یادگیری ماشین می‌توان به‌سرعت به پرچم‌گذاری تصاویر موردنظر برای ناظران انسانی پرداخت.

برنامه‌های هوش مصنوعی برای طیف گسترده‌ای از کاربران سودمند هستند. فعالان محیط زیست می‌توانند از این فناوری برای نظارت بر گسترش آتش‌سوزی استفاده کنند، تحلیلگران مالی می‌توانند از آن برای ردیابی حرکت کشتی‌های باربری از بندر و ایجاد معیاری برای حجم معاملات استفاده کنند.

از طرفی نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای هوش نظامی هم اهمیت زیادی دارند. برای مثال، ایالات متحده درحال توسعه‌ی ابزار تحلیلی هوش مصنوعی به‌نام سنتینل است که ناهنجاری‌های موجود در تصاویر ماهواره‌ای را مشخص می‌کند؛ همچنین حرکت‌های موشکی و ارتش پیاده را پرچم‌گذاری می‌کند یا مناطق پیشنهادی تحلیگرهای انسانی را بادقت بررسی می‌کند.

صرف‌نظر از اهمیت نرم‌افزارهای یادشده، بعید است محدودیت‌های ایالات متحده تأثیر چندانی بر چین یا دیگر رقبای توسعه‌دهنده‌ی این ابزارها داشته باشد. اگرچه برنامه‌های مشخصی محدود می‌شوند، دسترسی آنلاین و آزاد به منابع پژوهشی در سراسر وب امکان‌پذیر خواهد بود و مهندسان می‌توانند از این منابع برای بازسازی هر نوع نرم‌افزاری استفاده کنند.

به نقل از رویترز، گرچه اعمال محدودیت می‌تواند بر صادرات ایالات متحده تأثیر بگذارد، مقام‌های آمریکایی می‌توانند دیگر کشورها را به دنباله‌روی از این قانون تشویق کنند که نمونه‌ی آن اعمال محدودیت بر فناوری 5G شرکت هواوی بود. قوانین محدودکننده‌ی آینده می‌تواند بر انواع بیشتری از نرم‌افزارهای هوش مصنوعی تأثیر بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات