باگ‌های سیستم‌عامل iOS که در سال ۲۰۲۰ باید برطرف شوند

جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
سیستم‌عامل iOS از زمان معرفی با مشکلات فراوانی دست به گریبان بوده و به‌روزرسانی‌های متعدد نیز دردی از آن‌ها دوا نکرده است.
تبلیغات

با هر بار به‌روزرسانی سیستم‌عامل iOS، به‌راحتی می‌توان متقاعد شد که پلتفرم مذکور آن‌قدر گسترش یافته که اپل توانایی مدیریتش را ندارد. ویژگی‌های جدید، بیشتر و بیشتر پسرفت می‌کنند، با نگاه خوش‌بینانه پلتفرم iOS باگ‌های بسیاری دارد و توجه کمی به قابلیت کاربردپذیری در این سیستم‌عامل صورت پذیرفته است. درحالی‌که فهرست‎کردن تمامی باگ‌ها و مشکلات سیستم‌عامل iOS 13 زمان بسیاری را می‌طلبد، در ادامه گزیده‌ای از باگ‌ها آورده‌شده که امید می‌رود اپل برای رفع آن‌ها در ماه‌های آینده اولویت قائل شود.

۱- انتخاب متن

ios text selection

زمانی قابلیت انتخاب متن در سیستم‌عامل iOS به خوبی کار می‌کرد. درست است که کاربران گاهی برای انتخاب متن باید دقت بیشتری به عمل می‌آوردند، اما حداقل کار می‌کرد. پس از انتشار iOS 13، اپل نحوه‌ی کار قابلیت یادشده را تغییر داد و تمامی آن خاطرات خوش را از بین برد.

در حال حاضر ویژگی انتخاب متن در بهترین حالت، گاهی کار می‌کند و گاهی خیر؛ اما در بدترین حالت به کلی از کار بازمی‌ایستد. حتی گاهی هرگونه تلاش برای حرکت دادن مکان‌نما، عرشه‌ای از ناامیدی را به تصویر می‌کشد که در نهایت به استیصال و شکست منجر خواهد شد.

۲- مشکلات مربوط به چرخش صفحه

ios rotate bug

گاهی‌اوقات دستگاه‌های آیفون یا آیپد هیچ سرنخی از این ندارند در کدام جهت باید باشند. چنین مشکلی منجر به چرخاندن دیوانه‌وار آن‌ها توسط دارندگانشان، به‌گونه‌ای می‌شود که گویی در حال چرخاندن فرمان در مسابقات اتومبیل‌رانی داخل پیست، در تلاش برای فهماندن جهت درست صفحه به دستگاه‌هایشان هستند. نیمه‌ی پر لیوان آن است که افراد حین انجام چنین کاری، خنده‌دار به‌نظر می‌رسند و اطرافیان از دیدن چنین منظره‌ای مفرح می‌شوند.

۳- مشکلاتی جدی در زمینه‌ی چندوظیفگی

ios BACKGROUND REFRESH bug

نمی‌توان مطمئن بود چه چیزی بر سر iOS 13 آمده، اما به‌دنبال باگ مربوط به حافظه که منجر به ریفرش‌نشدن برنامه‌های پس‌زمینه می‌شد، این حس وجود دارد که مشکل هنوز به‌طور کامل حل نشده است. با اینکه وضعیت به وخامت آن‌چیزی نیست که در iOS 13.2 شاهد بودیم، اما هنوز اپلکیشن‌هایی وجود دارد که هنگام انجام مالتی‌تسکینگ بین دو یا چند برنامه در پس‌زمینه بسته می‌شوند. درحالی‌که می‌توان انگشت اتهام را به‌سمت خود برنامه نشانه رفت و آن را سرزنش کرد، مشکل مذکور پایدار نیست و درنتیجه بیشتر مربوط به سیستم‌عامل iOS است تا اپلکیشن‌های خاص.

۴- مشکلات مربوط به اپلکیشن AirDrop 

airdrop bug

AirDrop زمانی‌که کار می‌کند عملکرد بسیار خوبی دارد، اما زمانی‌که از کار بازمی‌ایستد، ترفندهای ارزشمندی برای کمک به کاربر وجود دارد که باعث ازسرگیری فعالیت این اپلکیشن می‌شوند. AirDrop اپلکیشنی به جهت ارسال فایل‌ها بین محصولات اپل با بهره‌گیری از قابلیت اتصال وای‌فای یا بلوتوث است. هنگامی که یکی از قابلیت‌های وای‌فای یا بلوتوث با اپلکیشن مذکور کار نمی‌کند، کاربران تا زمان حل مشکل از برنامه دیگری برای ارسال فایل‌ها استفاده می‌کنند. البته گاهی نیز آن را به حال خود رها می‌کنند. اما چند هفته بعد، درست زمانی‌که فراموش کرده‌اند اپلکیشن مذکور پیش‌تر آن‌ها ناامید کرده، با مراجعه به AirDrop متوجه می‌شوند که مشکل خودبه‌خود حل شده است.

۵-اپلکیشن Mail

mail

بسیاری از افراد به‌ندرت از اپلکیشن Mail استفاده می‌کنند، اما تعداد بی‌شماری از کاربران گزارش کرده‌اند که استفاده از اپلکیشن مذکور بسیار آزاردهنده است. این نرم‌افزار پر از باگ بوده و از دیدگاه کاربردپذیری، اپلکیشن Mail گاهی نمی‌تواند به یاد آورد که کاربر آخرین بار صندوق ورودی کدام حساب کاربری را چک کرده است. باتوجه به اینکه این روزها استفاده از ایمیل در مرکز کسب‌و‌کار بسیاری از افراد قرار دارد، داشتن چنین باگی برای نرم‌افزار ایمیل توجیه‌پذیر نیست.

۶- اپلکیشن HomeKit

 HomeKit bug

اگر «هرج‌ومرج» می‌توانست یک اپلکیشن باشد، قطعا HomeKit نام می‌گرفت. البته چنین صحبتی چندان هم بی‌دلیل نیست. استفاده از اپلکیشن یادشده به‌عنوان برنامه‌ای که قرار است از آن برای خاموش و روشن‌کردن چراغ‌ها استفاده کرده و سایر دستگاه‌های خودکار داخل خانه را کنترل کنید، بسیار خسته کننده است؛ دقیقاً برعکس آنچه که باید باشد.

۷- ّبخش تنظیمات

ios sittings

این برنامه قرار بود به مثابه کنترل پنل ویندوز برای سیستم‌عامل iOS باشد. بخش تنظیمات در آغاز ساده و بی‌آلایش بوده و به‌عنوان چهارچوبی برای تنظیمات مهم شناخته می‌شد؛ اما با گذر زمان به‌صورت بی‌مهابانه‌ای به یک به‌هم‌ریختگی تلمبارشده تبدیل شده است که در هر نسخه‌ی اصلی از iOS بدتر و بدتر می‌شود. تصمیم اپل برای اضافه‌کردن قسمت جست‌وجو به این برنامه، درواقع سیگنالی از سوی آن دسته از توسعه‌دهندگان بود که در برابر بی‌نظمی حاکم بر تنظیمات سر خم کرده و از تلاش برای بازگرداندن نظم و مفید کردن این برنامه دست برداشته بودند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات