روسیه ارتباط خود را با اینترنت جهانی به‌صورت آزمایشی قطع کرد

سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دولت روسیه پس از آزمایش‌های مختلف موفق به قطع اینترنت این کشور از اینترنت بین‌المللی شد.
تبلیغات

دولت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که سرانجام با انجام یک سری آزمایش موفق به قطع اینترنت روسیه از اینترنت بین‌المللی شده است. این آزمایش‌ها از هفته‌ی گذشته آغاز شده و در طول چند روز با مشارکت سازمان‌های دولتی روسیه، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت محلی و شرکت‌های اینترنتی محلی روسی انجام شد.

هدف از این آزمایش بررسی امکان زیرساخت مستقل اینترنت ملی روسیه موسوم به RuNet بوده است که می‌تواند بدون اتصال به سیستم جهانی DNS و اینترنت بین‌المللی عمل کند. در این آزمایش، ترافیک اینترنت به شبکه‌های داخلی کشور تغییر مسیر داده و به‌طور  عملی شبکه‌ی RuNet روسیه را به بزرگ‌ترین اینترانت جهان تبدیل کرده است.

دولت روسیه جزئیات فنی این آزمایش و اینکه دقیقاً شامل چه مواردی می‌شده را فاش نکرده است. روسیه تنها بیان کرده که چندین سناریوی قطع اینترنت از جمله حمله‌ی سایبری از جانب کشورهای بیگانه را شبیه‌سازی کرده است. دولت روسیه امروز در کنفرانسی مطبوعاتی خبر از موفقیت‌آمیز بودن این آزمایش داد. الکسی سوکولوف، معاون رئیس توسعه‌ی وزارت دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی به نقل از آژانس‌های خبری متعدد روسی گفت:

مشخص شد که به‌طور کلی مقامات دولتی و اپراتورهای مخابراتی آماده هستند تا به‌طور مؤثر به خطرات و تهدیدات احتمالی پاسخ دهند و از عملکرد اینترنت و شبکه‌ی مخابراتی یکپارچه در روسیه اطمینان حاصل کنند.

سوکولوف اضافه کرد که نتایج آزمایش یاد شده تا سال آینده به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارائه خواهد شد.

Russia successfully disconnected from the internet

آزمایش‌های بلندمدت برنامه‌ریزی شده

قطع اینترنت روسیه از اینترنت بین‌الملل، نتیجه‌ی سال‌ها تلاش، برنامه‌ریزی، قانون‌گذاری از طرف دولت روسیه و تغییرات سخت‌افزاری در زیرساخت‌های اینترنت محلی این کشور بوده است. روسیه ابتدا قصد داشت این آزمایش‌ها را در ماه آوریل سال جاری اجرا کند، اما آن‌ها به‌دلیل زمان دادن به کرملین برای تصویب قانون مرتبط به تعویق افتادند. این قانون با نام حاکمیت اینترنت (Internet Sovereignty) به دولت روسیه مجوز می‌دهد تا اینترنت این کشور را از اینترنت بین‌المللی به دلایل «امنیت ملی» قطع کند.

قانون مقرر می‌دارد که کلیه‌ی ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت محلی روسیه، ترافیک اینترنت را تغییر داده و آن را از نقاط تحت نظارت وزارت ارتباطات روسیه عبور دهند. باوجود این نقاط، دولت روسیه می‌تواند قطع گسترده‌ی اینترنت بین‌المللی را عملی کند. همچنین، همان‌طور که بسیاری از طرفداران حفظ حریم خصوصی خاطرنشان کردند، می‌توان از چنین قابلیتی به‌صورت دستگاه نظارتی اینترنت شبیه به فایروال بزرگ چین برای نظارت بر کاربران استفاده کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات