گوگل پروژه‌ انتشار ۱۰۰ هزار تصویر اشعه ایکس را به‌خاطر مسائل حریم خصوصی متوقف کرد

دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل پروژه‌ای در حوزه‌ی هوش مصنوعی داشت که به با انتشار ۱۰۰ هزار تصویر پزشکی پیگیری می‌شد. پروژه‌ی مذکور به‌خاطر چالش‌های حریم خصوصی متوقف شد.
تبلیغات

گوگل یکی از پروژه‌های مهم هوش مصنوعی خود را چند روز پیش از انتشار نهایی متوقف کرد. پروژه‌ی مذکور نیازمند انتشار ۱۰۰ هزار تصویر اشعه‌ی ایکس از سینه‌ی انسان بود که پس از مشخص شدن چالش‌های حریم خصوصی و وجود داشتن اطلاعات شخصی در تصاویر، لغو شد.

جمع‌آوری تصاویر اشعه‌ی ایکس، در سال ۲۰۱۷ و با همکاری سازمان ملی سلامت (NIH) شروع شد. اخبار پیرامون رویکرد گوگل در عدم انتشار تصاویر، دقیقا زمانی منتشر شد که اخبار مشابهی مبنی بر جمع‌آوری مخفیانه‌ی داده‌های سلامت توسط این شرکت، به رسانه‌ها رسید. با افزایش جمع‌آوری اطلاعات حساس بیشتر توسط غول موتور جست‌وجو، نگرانی‌ها درباره‌ی اعتماد به گوگل و پروژه‌های آن‌ها، بیشتر می‌شود.

واشنگتن پست اولین رسانه‌ای بود که داستان پروژ‌ه‌ی لغوشده‌ی گوگل را منتشر کرد. در گزارش مذکور، به ایمیل‌ها و مصاحبه‌ای با یک منبع ناشناس اشاره می‌شود. در این گزارش می‌خوانیم که با وجود تلاش گوگل و NIH برای حذف اطلاعات شخصی از عکس‌های اشعه‌ی ایکس، گوگل عجله‌ی زیادی برای اجرای پروژه داشت و اهمیت زیادی به اولویت‌بندی حذف اطلاعات نمی‌داد.

برنامه‌ی اصلی پروژه‌ی انتشار تصاویر اشعه‌ی ایکس، نشان دادن ظرفیت ابزارهای هوش مصنوعی و خدمات ابری گوگل بود. دیتاست‌های این‌چنینی که توسط سازمان‌های بزرگی همچون NIH جمع‌آوری شده‌اند، برای ساخت ابزارهای تشخیصی جدید مبتنی بر یادگیری ماشین، حیاتی هستند. گوگل تاکنون پروژه‌های متعدد تحقیقاتی مشابه اجرا کرده است؛ پروژه‌هایی که با استفاده از دیتاهای مشابه، وظایفی همچون پیش‌بینی ریسک بیماری قلبی با بررسی اسکن چشم و شناسایی سرطان سینه با اسکن بیوپسی را انجام می‌دادند.

گوگل امروز تنها می‌داند که تصاویر اشعه‌ی ایکس شامل اطلاعا شخصی بوده‌اند. این رخداد پس از اطلاع‌رسانی NIH به غول موتور جست‌وجو، اتفاق افتاد. براساس گزارش واشنگتن پست، تصاویر شامل اطلاعاتی همچون تاریخ ثبت و جواهرآلات شخصی بوده‌اند که بیماران در زمان ثبت تصویر به تن داشتند.

اشعه ایکس

یک سخنگوی گوگل در واکنش به انتشار گزارش در واشنگتن پست، گفت:

ما فعالیت‌های جدی برای حفاظت از داده‌های بیماران انجام می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که اطلاعات شخصی، امن و خصوصی بمانند.ما درنتیجه‌ی دریافت یک هشدار جدی و در مسیر حفظ حریم خصوصی،‌ تصمیم به عدم نگه‌داری از دیتاست NIH گرفتیم. تمامی تصاویر از سیستم‌های داخلی حذف شدند و هیچ همکاری دیگری با NIH انجام نمی‌شود.

رخداد مذکور، اولین حرکت اشتباه گوگل در کار با داده‌های پزشکی نیست. در سال ۲۰۱۷، زیرمجموعه‌ی این شرکت در بریتانیا، دیپ‌مایند، در پروژه‌ای دخیل بود که در فرایند نگه‌داری از گزارش‌های بیمارستانی،‌چند قانون را زیر پا گذاشت. به‌علاوه اکنون غول موتور جست‌وجو به‌خاطر دسترسی ناصحیح به داده‌های پزشکی مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو نیز در فرایندی قانونی متهم شده است.

وال استریت ژرونال، هفته‌ی گذشته از پروژه‌های به‌نام Nightingale در گوگل پرده‌برداری کرد که داده‌های میلیون‌ها بیمار آمریکایی را در ۲۱ ایالت آمریکا جمع‌آوری کرده بود. جمع‌آوری اطلاعات، در جریان پروژه‌های مشترک با گروه پزشکی Ascension انجام شده بود. اخبار منتشرشده باعث شدند تا سازمان‌های دولتی متعدد، بررسی عمیقی را روی قرارداد گوگل با شرکت مذکور شروع کنند تا هرگونه نقض قوانین احتمالی از سوی آن‌ها، مشخص شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات