اسپاتیفای و گزارش مالی سه‌ماهه‌ سوم؛ افزایش مشترکین پولی و عملکرد فراتر از انتظار

دوشنبه ۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
عملکرد مالی فراتر از انتظار اسپاتیفای در فصل سوم ۲۰۱۹ و افزایش تعداد مشترکین پولی موجب افزایش ۱۲ درصدی ارزش سهام اسپاتیفای شده است.
تبلیغات

اسپاتیفای به‌عنوان پرکاربر‌ترین پلتفرم استریم موسیقی با انتشار گزارش مالی خود از میزان درآمد‌هایش در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ و با عبور از پیش‌بینی وال‌استریت، نه‌تنها درآمد بیشتری کسب‌ کرده، بلکه توانسته بر تعداد مشترکین پولی سرویس خود بیافزاید؛ اتفاقی که در نهایت موجب شده تا ارزش سهام این شرکت سوئدی با رشد ۱۲ درصدی رو‌به‌رو شود.

اسپاتیفای، رقیب قدرتمند اپل موزیک، در گزارش خود به میزان مشترکین پولی نیز اشاره کرده است. طبق ادعای سوئدی‌ها، درطول سال‌ گذشته اسپاتیفای با افزایش ۲۶ میلیونی تعداد مشترکین پولی خود توانسته تا پایان ماه سپتامبر تعداد این دسته‌ از کاربرانش را مجموعا به ۱۱۳ میلیون نفر برساند.

دفتر کار اسپاتیفای

نیکلاس هایت، تحلیلگر مؤسسه Hargreaves Lansdown می‌گوید:

واقعیت این است که رسیدن به چنین رشدی در زمینه‌ی فوق‌رقابتی [همچون حوزه‌ی استریم موسیقی] واقعا چشمگیر است؛ به‌خصوص اگر رقبای شما شرکت‌هایی همچون اپل و آمازون باشند.

در نامه‌ای که اسپاتیفای به سهام‌داران اصلی خود ارسال کرده، این شرکت مدعی شده که درمقایسه‌با اپل، اسپاتیفای تا دوبرابر مشترکین بیشتری را به سرویس خود اضافه کرده است.

این اتفاق با‌توجه‌به رشد کمتر از انتظار مشترکین پولی در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹ بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا فصل مالی گذشته این ذهنیت را به‌وجود آورده بود که رقبای محلی و سرویس‌های قدرتمندی چون اپل موزیک بالأخره توانسته‌اند چالشی برای اسپاتیفای ایجاد کنند.

اسپاتیفای

جیمز کوردول از مؤسسه‌ Atlantic Equities در‌ همین‌باره می‌گوید:

سرمایه‌گذاران نگران بودند که نکند رقابت در بازار استریم موسیقی باعث شده تا شاهد آغاز تأثیرات [منفی] روی اسپاتیفای باشیم؛ اما عملکرد سه‌ماهه‌ی جاری موقتا این نگرانی را برطرف کرده است.

اسپاتیفای که بیش‌از یک دهه از شکل‌گیری آن زمان می‌گذرد، توانسته از زمان تأسیس خود با غلبه‌ بر مقاومت‌های دیده‌شده ازسوی شرکت‌های بزرگ موسیقی و برخی هنرمندان مطرح، عادت شنیداری مردم جهان را دست‌خوش تغییر کند.

طبق پیش‌بینی این شرکت، سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۹ تعداد مشترکین اسپاتیفای بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ میلیون نفر خواهد بود که با پیش‌بینی ۱۲۲/۶ میلیونی تحلیل‌گران همسو است. افزون‌بر این، اسپاتیفای پیش‌بینی کرده که تعداد کل کاربران (عادی و پولی) بین ۲۵۵ تا ۲۷۰ میلیون نفر باشد.

جدا از مسائل بالا، در فصل مالی موردبحث سود خالص قابل انتساب به سهام‌داران به ۲۴۱ میلیون یورو (۲۶۷/۳۴ میلیون دلار) رسیده است؛ به‌ بیانی دیگر، در هر سهم ۳۶ سنت اعمال می‌شود؛ این رقم نسبت‌به ۲۳ سنت در سال قبل پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. پیش‌تر تحلیلگران انتظار کاهش ۲۹ سنتی را داشتند.

با‌این‌حال، درآمد شرکت در سه‌ماهه‌ی منتهی به ۳۰ سپتامبر با رشد ۲۸ درصدی به ۱/۷۳ میلیون یورو رسیده است که بالاتر از پیش‌بینی ۱/۷۲ میلیارد یورویی تحلیلگران قرار می‌گیرد. 

نکته‌ی مهم اینکه در ماه ژانویه، مدیر ارشد مالی اسپاتیفای جای خود را پاول وُگل خواهد داد که پیش‌تر معاون بخش برنامه‌ریزی مالی بود. 

هم‌اکنون در معاملات پیش‌فروش ارزش سهام اسپاتیفای با افزایش ۹ درصدی به ۱۳۱/۱۵ دلار رسیده است.

دیدگاه خود را در‌ این‌باره با ما و دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارید..

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات