خالق بازی ماریو: بازیها هنوز میتوانند بدون فضای ابری جذاب باشند
بازی بر بستر فضای ابری (کلود گیمینگ) درحال تبدیلشدن به بخشی از نسل بعدی کنسولها و سایر پلتفرمهای بازی است. بااینحال، شیگرو میاموتو، سازنده بازی ماریو و کهنهسرباز نینتندو، میگوید که شرکتش به این زودی به عرصه کلود گیمینگ نخواهد پیوست.
میاموتو و سایر عوامل اجرایی نینتتدو، در گفتوگویی با سهامداران در اجلاس عمومی سالیانه این شرکت، به طرح مسائل مختلفی پرداختند و دراینمیان از نداشتن عجله برای پیوستن به کلود گیمینگ صحبت کردند؛ مسئلهای که به عقیده بعضیها، بهمنزله شکست در همراهی با وضعیت صنعت گیمینگ خواهد بود. سونی و مایکروسافت، قرار است با گوگل، انویدیا و سایر بازیگران حوزه استریم بازی، به رقابت بپردازند؛ اما نینتندو هیچ برنامه خاصی برای پیوستن به این فناوری جدید و قدرتمند ندارد. بنابر گزارش وبسایت GamesIndustry، میاموتو با ابراز بیتفاوتی نسبت به این موضوع، بیان کرده است:
ما عقیده داریم که باید از محیطهای فنی گوناگون استفاده کنیم تا سرگرمی منحصربهفردی بسازیم که تنها توسط نینتندو میتواند خلق شود. ما در زمینه واقعیت مجازی یا سرویسهای شبکهای عقب نماندهایم؛ اما چون تا تشخیص محصول مناسب، آنها را اعلام نمیکنیم، ممکن است آنگونه بهنظر برسد که از سایرین عقب ماندهایم.
اگرچه اظهارات میاموتو این سرنخ را به ما میدهد که نینتندو درحال کار روی کلود گیمینگ است؛ اما وی اهمیت گیمینگ ابری را انکار میکند:
به نظر من کلود گیمینگ در آینده بیشتر فراگیر میشود؛ اما شکی ندارم که حضور بازیهای سرگرمکنندهای که بهصورت محلی و بدون نیاز به فضای ابری اجرا میشوند، ادامه خواهد داشت.
تمرکز نینتندو بر بازیهای چندنفره محلی و بازیهای تکنفره کاملا آفلاین، از نکات اصلی اظهارات میاموتو بهشمار میرود. اگرچه نینتندو در بهکارگیری جدیدترین ترندهای دنیای گیمینگ آهسته عمل کرده است؛ اما ثابت کرده که میتواند بدون نیاز به آنها، مسیر خود را ادامه دهد. برای مثال، موفقیت نینتندو در بازی Splatoon 2 میتواند شاهدی بر این مدعا باشد. شونتارو فوروکاوا، مدیرعامل نینتندو، بیان کرده است که شاهد تکامل صنعت گیمینگ بوده و همراهشدن با این تغییرات را مهم میشمارد؛ اما او نیز همچون میاموتو، از برنامه مشخصی برای ارائه محصولی جدید سخنی بهمیان نیاورده است؛ اما بهعقیده او، هرچند که نینتندو در کلود گیمینگ شرکت نکند، از فواید آن بهره خواهد برد. او در ادامه بیان میکند:
اگر این تغییرات، جمعیت گیمینگ را در جهان افزایش دهد، فرصتهای بیشتری برای رویکرد توسعه یکپارچه سختافزار و نرمافزار ما فراهم میکند تا سرگرمی منحصربهفرد نینتندو را به سراسر دنیا ارائه دهیم.
بهعبارت دیگر، اگر پیشرفتی حاصل شود، همه از آن سود خواهند برد. شایعاتی که پس از رویداد E3 مطرح شدند، حاکی از معرفی یک یا چند کنسول سوئیچ جدید توسط نینتندو هستند؛ اما فوکوراوا به این شایعات بیاعتنایی کرد و درباره آن اظهارنظر نکرد. او در ادامه افزود: «این شایعات و گمانهزنیها، جذابیت و غافلگیری را برای کاربران کاهش میدهند و برضد منابع سهامداران ما هستند؛ بنابراین، از هرگونه بحث در اینباره خودداری میکنیم.»
«البته که کنسول سوئیچ جدید در راه است!»؛ این تنها تأییدی است که فوروکاوا یا سایر عوامل اجرایی نینتندو میتوانند ارائه دهند؛ حتی اگر این محصول جدید قرار باشد فردا معرفی شود. اما آنگونه که معلوم است، نینتندو احتمالا محصول جدید خود را در تعطیلات کریسمس معرفی میکند تا قبل از معرفی کنسولهای نسل بعد سونی و مایکروسافت، عرض اندام کند.
نظرات