چرا اپل و گوگل باید از آمازون بترسند؟

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸
مطالعه 3 دقیقه
شاید یادتان نیاید اما در دنیای رایانه از قدیم الایام گفته‌اند «هرکس که کنترل سخت افزار را در دست دارد، کنترل پلتفرم را نیز در دست می‌گیرد و هرکه پلتفرم را تحت کنترل خود داشته باشد، پیروز میدان خواهد شد!» این لب مطلب است، در دنیایی که آینده آن تنها از آن ابزارها و گجت‌های همراه خواهد بود، هیچ شرکتی دوست ندارد از غافله عقب بماند چراکه عقب افتادگی و عقب ماندگی همانا و مرگ دردناک و حتمی همان!
تبلیغات

برای نمونه اگر با دقت بیشتری به گوشی تلفن همراه آیفون نگاهی بیاندازیم در خواهیم یافت که تنها 150 میلیارد دلار از درآمدهای کمپانی اپل در پنج سال گذشته را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر گوگل رقمی در حدود 12.5 میلیارد دلار خرج کرد تا شرکت موتورولا را از آن خود کند. این در حالی است که مایکروسافت و نوکیا نیز بالاخره برای تولید گوشی های مبتنی بر ویندوز به توافق دست یافتند.

حال کتاب فروشی آمازون، شرکتی است که همگان باید مراقب حرکت‌های لاکپشتی اما خطرناکش باشند. آن‌ها که در سال 2007 با عرضه ی کتابخان الکترونیکی کیندل به معدن طلا رسیدند، حال به‌دنبال رقابت با بزرگانی چون اپل و گوکل در عرصه ی تبلت ها است. به همین خاطر آن‌ها تبلت کیندل فایر 7 اینچ 200 دلاری خود را روانه بازار کردند.

اما هفته پیش رقابت نفس‌گیرتر هم شد، چراکه پنجشنبه گذشته آمازونی‌ها تبلت کیندل فایر HD با صفحه‌نمایش 8.9 اینچی که سخت افزار و گرافیک آن به روز شده و با قیمت منطقی ۲۹۹ دلار عرضه می‌شود را به انتخاب طلایی کاربران بدل ساخته‌اند. به اعتقاد برخی این محصول می‌تواند به خوبی به جنگ تبلت نکسوس 7 گوکل رفته و با آن دست‌وپنجه نرم کند. از اینها گذشته اخباری به گوش می‌رسد مبنی بر آنکه آمازونی ها در فکر تهیه گوشی تلفن همراه نیز هستند.

اما حقیقتاً چرا آمازون خود را وارد بازی بزرگان کرده است؟ پاسخ این پرسش را باید از جف بزوس مدیر عامل آمازون پرسید. او معتقد است:

هر کس که سخت افزار تولید می‌کند اوست که پلتفرم را تعیین می‌کند و هر کس که پلتفرم را تحت کنترل خود بگیرد، اوست که پیروز رقابت است.

به‌طور نمونه کتاب‌های الکترونیکی هر روز جایگاه مهمتری را در تجارت و کسب‌و‌کار آمازون به خود اختصاص می‌دهند، اما آمازون در این عرصه ناچار به طبعیت از قوانین و چهارچوب های گوگل یا اپل است، چراکه کتاب‌ها را برای این پلتفرم‌ها آماده می‌کند. به همین خاطر هر زمان که قرار است از سامانه‌های داخلی این ابزارها کتاب بفروشد به ناچار 30 درصد از سود خود را باید به آن‌ها بپردازد.

درحالی‌که روی تبلت‌های کیندل و کتاب‌خوان‌ها (e-reader)، آمازون خود قاعده بازی را وضع کرده و تمامی سود حاصله را به جیب می زند. از این گذشته آن‌ها می‌توانند کنترل خوبی روی رفتارهای کاربران داشته باشند و به‌سادگی هرچه تمام تر محصولات چندرسانه و کتاب های الکترونیکی خود را به بفروشند.

به همین خاطر است که جف بزوس نمی‌خواهد عرصه بازار موبایل را بر اپل، گوگل و مایکروسافت خالی کند و این بازار استراتژیک را مفت ببازد! آن‌ها همچنین بیانیه های جالب توجهی پیرامون بازار تبلت ها ایراد کرده‌اند. از این گذشته با بهره از استراتژی قیمت گذاری هوشمندانه و بهره از شبکه توزیع در سطح وسیع، مطمئن باشید به‌زودی میلیون‌ها نفر در اقصی نقاط جهان خریدار تبلت‌های آمازون خواهند بود چون هیچ کدام از رقبای آمازون، فروشگاه آنلاین و سیستم توزیع کالای آمازون را ندارند.

این رویدادی است که تقریباً اجتناب ناپذیر می‌کند و با استناد به کاربرد روز افزون گوشی‌های هوشمند مدیر عامل شرکت آمازون امیدوار است تا خود را استیو جابز دیگری در تاریخ کتابفروشی معرفی کند. وی به درستی می‌داند که گوشی‌های هوشمند یک نیاز جدی برای تثبیت رشد و سود آوری هرچه بیشتر در بازار فروش کتاب الکترونیکی و نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای محسوب می‌شوند.

اگر آمازون بتواند موفق شود گوشی هوشمندی با بهره از ابزارهای متعدد کلاد و دسترسی به محتوای آمازون را با تخفیف‌های ویژه برای کاربران خود فراهم آورد، بی‌شک برنده بزرگ این بازار پر رقابت اوست. شاید از دور وضعیت آمازون مانند لاک پشت معروف داستان خرگوش و لاک پشت باشد، اما مطمئناً خرگوش ها باید این بار حواسشان را جمع تر کنند!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات