روس‌ها در تکاپو برای ساخت تبلت‌های نظامی

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نیروی نظامی‌ روسیه در حال آماده سازی تبلت‌هایی نظامی‌ بر پایه سیستم عامل‌ اندروید است که البته فاقد امکان جمع آوری اطلاعات خواهد بود. بدین‌ ترتیب می‌توان مدعی شد که تبلت‌ها تنها ابزاری برای بازی و سرگرمی‌ نبوده و می‌توانند برای مقاصد جدی‌تری نیز کاربرد داشته باشند.
تبلیغات

چندی پیش ارتش ایالات متحده امریکا از طرحی پرده برداری کرد که طی آن سربازان به تلفن‌های همراه‌ اندرویدی ویژه‌ای مجهز می‌شوند. حال روس‌ها می‌کوشند تا با بهره از سیستم عامل تولیدی گوگل، تبلت‌های ویژه ای را برای نیروهای خود تدارک ببینند.

قرار است این تبلت که RoMOS نام دارد برای بهره برداری نیروهای عملیاتی در وزارت دفاع روسیه آماده شود. از سویی دیگر دست‌اندرکاران امر اذعان کرده‌اند که نسخه‌های دیگری از این تبلت را نیز برای مقاصد و استفاده‌های عمومی‌ روانه بازار مصرف خواهند کرد.

آندری استاریکفسکی، یکی از محققان این پروژه فناوری اطلاعاتی-نظامی، ابراز می‌دارد که سیستم عامل این تبلت از تمامی‌قابلیت‌های‌ اندروید بهره خواهد برد، اما در عین حال قادر به بهره از اطلاعات شخصی نبوده و می‌توان بدون دغدغه‌های معمول پیرامون حریم خصوصی که کاربران گوگل با آن مواجه هستند، آن را در عملیات‌های نظامی‌ و غیره به کار بست.

استاریکفسکی در مصاحبه‌ای با ایتارتاس، خبرگزاری رسمی‌ روسیه اعلام کرده که:

برای رفع مشکلات امنیتی، ناچار شدیم تا برنامه گوگل مارکت را از ساختار این سیستم جدا کنیم.

علی رغم وارد کردن قطعات بسیاری از خارج از کشور، قرار است این تبلت در خاک روسیه ساخته شود. با تخمینی که تولید کنندگان این گجت زده‌اند، آنها قیمت ۱۵۰۰۰ روبلی (واحد پول روسیه) معادل با ۴۶۵ دلار امریکا را برای آن در نظر گرفته‌اند.

کاربران به کمک این دست ساخته روس‌ها می‌توانند از مارکت ویژه‌ای که برای آن تدارک دیده شده برنامه دانلود و نصب کنند. این در حالی است که قرار است نمونه نظامی‌آن دارای قابلیت‌ها و خصوصیات خاصی چون بدنه ضد ضربه و ضد آب باشد. پیش بینی می‌شود این تبلت تا پایان سال جاری میلادی روانه بازار روسیه شود.

پس از به‌کارگیری تبلت‌ها در خطوط هوایی و جایگزینی آن با راهنمای پرواز خلبانان، استفاده‌های نظامی‌ و تحقیقاتی و سایر کاربردهایی از این دست، آیا می‌توان این دست گجت‌ها را جدی‌تر گرفت؟ نظر شما در این باره چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات