بررسی دلایل عدم توسعه‌ اینترنت ثابت در نوزدهمین نمایشگاه تلکام

شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اصلاح تعرفه‌گذاری در بخش تلفن و اینترنت ثابت و همچنین دلایل عدم توسعه‌ی اینترنت کشور، امروز در حاشیه‌ی نوزدهمین نمایشگاه تلکام مورد بررسی قرار گرفتند.
تبلیغات

امروز در حاشیه‌ی نوزدهمین نمایشگاه تلکام، پنلی با هدف بررسی دلایل عدم توسعه‌ی اینترنت ثابت در کشور برگزار شد. در این پنل شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان نمایندگان وزارت ارتباطات در کنار فعالان بخش خصوصی یعنی شرکت‌های دارای پروانه‌ی ارتباطات ثابت (FCP) حضور داشتند.

به گزارش پیوست، مجدید صدری، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد تعرفه‌گذاری باید در بخش تلفن ثابت و اینترنت ثابت اصلاح شود. او گفت:

در حال حاضر قیمت دیتای موبایل تفاوت زیادی با اینترنت ثابت ندارد و همین اختلاف کم باعث ضربه زدن به توسعه‌ی اینترنت ثابت کشور شده است.

او در ادامه و با تأکید روی لزوم برنامه‌ریزی مشخص سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) برای اصلاح افزود:

یکی از عواملی که به مخابرات کمک می‌کند که هم در بخش تلفن و هم اینترنت توسعه داشته باشد، تعامل با دارندگان پروانه‌ی FCP است و در دور جدید، شرکت مخابرات آماده‌ی همکاری با تمام فعالانی است که می‌توانند به ما کمک کنند.
internet

محمد حسن شانه‌ساز زاده، رئیس هیئت مدیره‌ی گروه شرکت‌های شاتل نیز از کاهش مصرف اینترنت به‌دنبال افزایش فیلترینگ در کشور خبر داد و گفت:

شرکت‌های دارنده‌ی پروانه‌ی FCP تا جایی که امکان دارد، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه‌ی شبکه‌ی خود را به‌کار می‌گیرند. اما برخی مشکلات باعث شده که درآمدی از این هزینه سرمایه‌گذاری نداشته باشیم. در حال حاضر درآمد شرکت‌های FCP به‌شدت روبه کاهش است و با افزایش بی‌رویه‌ی فیلترینگ این کاهش درآمد بیشتر هم شده است. برای نمونه ۲۵ تا ۳۰ درصد میزان مصرف اینترنت شرکت‌های اینترنتی مربوط به تلگرام و اینستاگرام بود که حالا با فیلتر تلگرام میزان مصرف کاهش قابل توجهی داشته و حالا هم که زمزمه‌هایی در خصوص فیلتر شدن اینستاگرام شنیده می‌شود.

او تنها راه افزایش مصرف اینترنت در کشور که افزایش درآمد شرکت‌های اینترنتی را به دنبال دارد، تولید محتوای داخلی می‌داند و گفته است:

در دنیا ۶۰ درصد میزان مصرف اینترنت کشور به محتوای ویدئویی اختصاص پیدا کرده؛ اما در ایران به‌دلیل عدم فراهم شدن شرایط لازم برای رفتن به سمت تکنولوژی‌های جدید مانند VDSL، چنین اتفاقی رخ نداده است.

او همچنین یکی دیگر از دلایل عدم حرکت شرکت‌های اینترنتی به‌سمت توسعه‌ی شبکه‌ی خود را بر مبنای تکنولوژی‌هایی مانند VDSL نوسانات، نرخ ارز می‌داند.

محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک، یکی دیگر از افراد حاضر در این پنل بود. او عدم اجرای مصوبات رگولاتوری در بخش اینترنت  و تعرفه‌گذاری اشتباه در بخش خدمات اینترنت ثابت و دیتای موبایل را از دلایل اصلی عدم توسعه‌ی اینترنت ثابت در کشور می‌داند. او همچنین اظهار داشت تا زمانی که تعرفه‌گذاری خدمات ارتباطی اصلاح نشده و مصوبات پیشین رگولاتوری در بخش اینترنت به درستی اجرا نشود، نمی‌توان انتظار داشت چالش‌های توسعه‌ی اینترنت ثابت در کشور حل شود.

internet

اما حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری، نظر متفاوتی با سایرین داشت. او معتقد است تا زمانی که مخابرات نتواند شبکه‌ی مخابراتی کشور را از طریق درآمدهای خود توسعه دهد، مشکل عدم توسعه‌ی اینترنت ثابت در کشور تنها با تغییر تعرفه‌های حوزه‌ی ارتباط حل نمی‌شود. فلاح گفت:

شاید بخشی از مشکلات بر سر توسعه‌ی اینترنت ثابت به تعرفه‌گذاری در این حوزه بازگردد؛ اما مشکلات دیگری هم وجود دارد که شاید مهم‌ترین آن‌ها، نبود محتوای قوی باشد. از سوی دیگر، هنوز شرکت‌های ما به سمت افزایش کیفیت خدمات خود نرفته‌اند که این افزایش کیفیت باید با کمک گرفتن از فناوری‌های نوین در توسعه‌ی شبکه‌ی این شرکت‌ها اتفاق بیفتد.

او روی این موضوع تأکید کرد که نمی‌توان تعرفه‌ها را به یکباره افزایش داد ؛زیرا رگولاتوری علاوه‌بر اپراتورهای ارتباطی، حامی حقوقی کاربران و حاکمیت است و گفت:

مخابرات ایران ۴۰ سال است که از مردم هزینه‌ی آبونمان دریافت می‌کند، اما به یکباره با یک قانون دستور به حذف این هزینه‌ی مخابرات داده می‌شود. قانونی که درنهایت نه تنها به شرکت مخابرات، که به دیگر فعالان اینترنتی کشور نیز صدمه می‌زند؛ چرا که با کاهش درآمد شرکت مخابرات، این شرکت نمی‌تواند اقدام به توسعه‌ی شبکه‌ی خود کند.

فلاح در ادامه و در راستای دامپینگ اپراتورهای موبایل با کاهش قیمت دیتا و جبران آن با سرویس صوت گفت:

اپراتورهای تلفن همراه نزدیک به هشت میلیارد دلار برای توسعه‌ی شبکه‌ی خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و هم‌اکنون ۷۰ درصد درآمد اپراتورهای تلفن همراه از دیتا و ۳۰ درصد از صوت است. بنابراین اگر شرایط بازار به همین صورت ادامه پیدا کند، مطمئن باشید اگر دامپی از سوی آن‌ها رخ داده باشد تا چند ماه دیگر آن‌ها هم با مشکل دارندگان FCP مواجه خواهند شد.

صادق عباسی شاهکوه، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، یکی دیگر از افراد حاضر در این پنل بوده و اعتقاد دارد که یکی از مشکلات عدم توسعه‌ی اینترنت ثابت در کشور مشکلات زیرساختی است که تا حدودی حل شده است. او گفت:

در پنج سال گذشته، شبکه‌ی ارتباطات زیرساخت و میزان پهنای باند کشور به شکل قابل‌توجهی توسعه پیدا کرده است. هرچند که جا برای افزایش این توسعه باز هم وجود دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات