کالبدشکافی گلکسی نوت 9 و اطلاعات جالبی از طراحی داخلی این دستگاه

سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وب‌سایت مطرح iFixit طبق سنت همیشگی، این‌بار به‌سراغ گوشی گلکسی نوت ۹ رفته تا با کالبدشکافی آن، اجزای درونی را مورد بررسی قرار دهد.
تبلیغات

در حالی که از منظر فروش، اکثر افراد روی ویژگی‌های ظاهری دستگاه تمرکز دارند؛ اما قسمت‌های داخلی دستگاه‌ها نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند؛ هرچند کهدر مقابل نگاه کاربران قرار ندارد.

وب‌سایت iFixit یکی از فعالان مطرح در کالبدشکافی دستگاه‌های الکترونیکی است. حال آن‌ها طبق سنت همیشگی، به‌سراغ جدیدترین کهکشانی سامسونگ، یعنی گلکسی نوت ۹ رفته‌اند و تصاویری از اجزای درونی این دستگاه را منتشر کرده‌اند.

یکی از جالب‌ترین مواردی که در طی این کالبدشکافی متوجه می‌شویم، باتری عظیم‌الجثه و نحوه‌ی قرارگیری آن در بدنه‌ی گلکسی نوت ۹ است. همانطور که احتمالاً مطلع هستید، معمولاً برای افزایش حجم باتری، اندازه‌ی بدنه‌ نیز باید به‌نسبت افزایش پیدا کند؛ اما مهندسان کره‌ای با هوش و نبوغ خود توانسته‌اند بدون افزایش قابل‌توجه در اندازه‌ی پرچمدار خود، باتری بزرگتری را در دلِ دستگاهشان جای دهند.

در مقام مقایسه، باتری گلکسی نوت ۹ نسبت به گلکسی نوت ۸ و گلکسی نوت ۷، به‌ ترتیب افزایشی ۲۱ و ۱۴ درصدی را در اندازه‌ی خود تجربه کرده است.

کالبدشکافی گلکسی نوت 9

با این حال، این افزایش حجم معایبی را نیز با خود به‌همراه داشته است. با توجه به این موضوع که باتری Galaxy Note 9 توسط چسب، محکم به بدنه‌ی دستگه چسبیده، جایگزینی و جداسازی آن برای تعمیرکاران بسیار سخت‌تر از گذشته شده است.

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر در بخش سخت‌افزار، حضور گسترده‌ی ساخته‌های کوالکام روی برد اصلی است که از شاخص‌ترینِ آن‌ها می‌توان به تراشه‌ی صدا، فرستنده و گیرنده‌ی RF و دو تراشه‌ی مدیریتِ توان اشاره کرد. گذشته از موارد یادشده، ماژول بلوتوث توسط شرکت موراتا توسعه یافته؛ این در حالی است که دیجیتایزر و کنترلر قلم اس پن همگی ساخت شرکت وکوم هستند.

کالبدشکافی گلکسی نوت 9

ماژول USB-C نیز خارج از برد اصلی قرار گرفته و دارای یک برد اختصاصی است که از میکروفون نیز میزبانی می‌کند؛ از آن جهت که درگاه شارژ دستگاه در معرض صدمات بیشتری قرار دارد، احتمال خرابی آن نیز از دیگر قطعات بیشتر است؛ با این حال به‌لطف قرارگیری این بخش در قسمتی جدا از برد اصلی، تعویض آن هزینه‌ی کمتری در بر خواهد داشت و دیگر نیاز به تعویض کلی برد اصلی نخواهد بود.

قلم اس پن نیز شگفتی‌های بسیاری را در دلِ خود جای داده است. قلم گلکسی نوت ۹ به‌جای اینکه توانِ خود را مستقیماً از باتری دریافت کند، آن را به‌واسطه‌ی ابرمخزن سایکو که نقش منبع تغذیه را برای ارتباط بلوتوث ایفا می‌کند، دریافت می‌کند.

کالبدشکافی گلکسی نوت 9

با این وجود، طبق انتظاری که داشتیم، از منظر تعمیرپذیری، جدیدترین پرچمدار سری نوتِ سامسونگ امتیاز بالایی را از iFixit کسب نمی‌کند. این وب‌سایت در بررسی خود مواردی چون تعویضِ دشوارِ باتری، جایگزینیِ طاقت‌فرسایِ صفحه‌نمایش که مستلزم گشودنِ کاملِ دستگاه است و تعویضِ سختِ شیشه‌ی پشتی گلکسی نوت ۹ را جزو نکات منفی محصول یادشده عنوان کرده که امتیازی بهتر از ۴ را برای کهکشانی جدید سامسونگ به همراه نداشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات