پژوهشگران موفق به ساخت باتری لیتیوم یون غیرقابل‌ اشتعال شدند

پنج‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه راچستر باتری‌های لیتیوم-یون جدیدی را طراحی کرده‌اند که گفته می‌شود هرگز آتش نمی‌گیرند. جزئیات بیشتر را می‌توانید در ادامه‌ی مطلب زومیت بخوانید.
تبلیغات

باتری‌های لیتیوم-یون امروزه در محصولات بسیار زیادی از جمله گوشی‌های هوشمند، ماشین‌های الکتریکی و حتی مریخ‌نورد کنجکاوی مورد استفاده قرار می‌گیرند و متاسفانه بسیار ناپایدارند؛ این باتری‌ها درصورت آسیب‌دیدن، می‌توانند موجب موجب سوختگی، آتش‌گرفتن خانه و حتی سقوط هواپیما شوند. خوشبختانه به‌تازگی محققان ادعا کرده‌اند که موفق به ساخت نوعی باتری لیتیوم-یون جدید شده‌اند که این مشکلات بزرگ را به فراموشی می‌سپارد.

در یک باتری لیتیوم-یون معمولی، دو الکترود داخلی به‌وسیله‌ی یک قطعه پلاستیک نازک از هم جدا می‌شوند؛ اگر این صفحه‌ی نازک از بین برود، الکترودهای منفی و مثبت با هم برخورد می‌کنند و در نتیجه‌ی این امر، جرقه و آتش‌سوزی رخ می‌دهد.

محققانی که روی باتری‌ها کار می‌کنند، اخیرا روش جدیدی را پیشنهاد داده بودند؛ این محققان می‌گفتند که برای امنیت بیشتر، بهتر است صفحه‌ی جداکننده‌ی دو الکترود از جنس ماده‌ای جامد باشد. مشکلی که در این بین وجود دارد این است که وارد کردن چنین باتری‌هایی به بازار، کار بسیار نادرستی است؛ چرا که این کار هم هزینه‌بر است و هم نیازمند تغییری اساسی در فرآیندهای امروزی تولید باتری است.

به‌تازگی تیمی متشکل از محققان دانشگاه راچستر نیویورک و آزمایشگاه ملی اوک ریج، راهی ارزان و عملی را برای امن‌تر کردن باتری‌های لیتیوم-یون معرفی کرده‌اند. این روش جدید طبق گفته‌ی محققان، از ماده‌ای به‌نام اوبلک (Oobleck) الهام گرفته شده است؛ اوبلک در حقیقت ترکیبی از نشاسته‌ی ذرت و آب است که در حالت عادی، حالتی مایع‌مانند دارد؛ اما اگر ضربه‌ای به آن وارد شود، به‌حالت جامد درمی‌آید. پس از اتمام ضربه و فشارِ وارده، این ماده دوباره شکلی مایع به‌خود می‌گیرد.

باتری

محققان یادشده توانسته‌اند ماده‌ای از جنس سیلیس با عملکردی مشابه اوبلک خلق کنند که می‌تواند جایگزین صفحه‌ی نازک پلاستیکی بین دو الکترود موجود در باتری‌های lithium-ion معمولی بشود. بدین‌صورت که اگر ضربه‌ای به آن وارد شود، به حالت جامد درمی‌آید و از برقراری ارتباط میان الکترودها جلوگیری می‌کند و نهایتا امکان آتش گرفتن به صفر می‌رسد.

این ماده‌ی جدید، قیمتی ارزان دارد و برای وارد کردن آن به خط تولید باتری‌ها، اعمال تغییرات جزئی در آن‌ها کافی به‌نظر می‌رسد. طبق گفته‌های رهبر این پروژه، باتری‌های جدید احتمالا نخستین‌بار در محصولاتی نظیر باتری‌های پهپادها استفاده خواهند شد و بعدها به‌مرور زمان، در بازار خودروها نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. 

تیم خالق این باتری حتی پا را از این هم فراتر گذاشته و قصد دارد مدلی در ابعاد بزرگ را برای ارتش و به‌طور دقیق‌تر، برای سربازانی که مجبورند در میدان جنگ، زره‌های سنگین را برای محافظت از خود حمل کنند، بسازد. سازندگان می‌گویند که «این باتری می‌تواند در نقش زره‌ی سربازان قرار گیرد و نسبت به زره‌ی معمولی آن‌ها، ۲۰ پوند (۹ کیلوگرم) وزن کمتری دارد.»

گلکسی نوت ۷ سامسونگ یکی از جنجالی‌ترین نمونه‌های انفجار باتری در میان گوشی‌های هوشمند است؛ انفجارات فاجعه‌باری که نهایتا این شرکت کره‌ای را مجبور کرد که تولید این گوشی را برای همیشه متوقف کند. حال با ساخت باتری‌های جدید و ورود آن‌ها به اسمارت‌فون‌ها، می‌توان امیدوار بود که دیگر شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

دیدگاه شما کاربران محترم زومیت در باره‌ی این باتری‌های جدید چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات