گوگل برای خنک‌سازی دیتاسنترهای خود از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد

یک‌شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل در یکی از مراکز داده خود برای تسریع و بهبود عملکرد سیستم خنک‌کننده، از هوش مصنوعی استفاده کرده است.
تبلیغات

گوگل یکی از شرکت‌های بزرگ فناوری است که در سال‌های اخیر به مقوله‌ی هوش‌ مصنوعی توجه بسیاری کرده و از آن در محصولات مختلف خود بهره می‌برد.

حال این شرکتِ ساکنِ مانتین‌ویو روز گذشته در قالب مطلبی مستقل عنوان کرد که آن‌ها برای مدیریت خنک‌کننده‌ها از سیستمی مبتنی بر هوش‌مصنوعی استفاده می‌کنند که توسط یکی از مراکز زیر مجموعه این شرکت در بریتانیا و با استفاده از پلتفرم دیپ‌مایند توسعه یافته است. طبق ادعای گوگل، سیستم یاددشده برای نخستین‌بار به‌صورت کاملاً خودمختار فعالیت می‌کند و انسان هیچگونه دخل و تصرفی در آن ندارد.

دن فوئنفینگر، یکی از متصدیان مراکز داده‌ی گوگل می‌گوید:

ما می‌خواستیم با هزینه کمتر برای اپراتورها در ذخیره‌ی انرژی صرفه‌جویی کنیم. [توسعه‌ی] سیستم خودکار ما را قادر ساخت تا اقدامات جزئی‌تر را در بسامد بیشتر پیاده‌سازی کنیم؛ در حالی که خطای کمتری صورت پذیرد.

حال سؤال این است که این سیستم به چه شکل فعالیت می‌کند؟

در هر ۵ دقیقه، هوش مصنوعی گوگل داده‌هایی نظیر دما، میزان توان برق و غیره را از طریق هزاران سنسور دریافت می‌کند و آن‌ها را شبکه‌ی عصبی عمیق تغذیه می‌کند. پس از آن، وظیفه‌ی این شبکه‌ی عصبی این است که مصرفی انرژی را رصد کند و با در نظر گرفتنِ محدودیت‌های ایمنی، تصمیم نهایی را اتخاذ کند.

نمودار مصرف انرژی مراکز داده گوگل

نمودار فوق میزان صرفه‌جویی در مخارج توسط هوش مصنوعی را نشان می‌دهد

طبق گفته‌ی گوگل، هوش مصنوعی برای پیش‌بینی و رسیدن به نتایج مطلوب، در هر پنج دقیقه میلیاردها عملیات احتمالی را در نظر می‌گیرد. برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات اشتباه گاه‌به‌گاهِ ناشی از لغزش، سیستم یادشده دستورالعمل‌ها را براساس فهرستی از محدودیت‌های مشخص‌شده توسط اپراتورهای انسانی تعیین می‌کند. با این وجود، برای احتیاط بیشتر، گوگل این سیستم‌ را به‌گونه‌ای توسعه داده که همواره ایمنی و قابلیت اعتماد را در اولویت بالاتر نسبت به عملکرد و صرفه‌جویی هزینه قرار دهد.

در حال حاضر، این سیستم به دستاوردهای چشمگیری دست پیدا کرده است. در بازه‌ی ۹ ماهه، کارایی مراکز داده‌ گوگل از ۱۲ درصد به ۳۰ درصد ارتقاء پیدا کرده که این مهم به‌سبب یادگیری ترفندهای جدید برای مدیریت بهتر سیستم‌ خنک‌سازی اتفاق افتاده است. به‌عنوان نمونه در فصل زمستان، هوش مصنوعی از هوای سرد برای تولید آبی سردتر از حالت عادی استفاده کرد که انرژی لازم برای خنک‌سازی مرکز داده را به‌طور قابل‌توجهی کاهش داد.

جو کاوا، نایب رئیس بخش مراکز داده در گوگل در مصاحبه‌ای که اخیراً انجام داده، از صرفه‌جویی میلیون‌ها دلار در مصرف انرژی صحبت کرده است. به‌گفته‌ی وی، متد جدید آن‌ها گاز کربن کمتری را از خود منتشر می‌کند و از این رو، به‌سلامت زمین کمک می‌شود.

گوگل در این باره می‌گوید:

ما از عملکرد سیستم مدیریت هوش مصنوعی خود هیجان‌زده هستیم؛ زیرا این سیستم به‌صورت ایمن و قابل‌اطمینان کار خود را انجام می‌دهد و به‌صورت مداوم در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. با این حال، مراکز داده تازه نخستین قدم است. در برنامه‌ی بلند مدت، ما به استفاده از این تکنولوژی در دیگر زمینه‌های صنعت فکر کردیم تا در مقایسی بزرگتر با تغییرات اقلیمی مقابله کنیم.

این نخستین باری نیست که اهالی مانتین‌ویو از هوش مصنوعی در مراکز داده‌ی خود استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۱۶ نیز این شرکت سیستمی را با استفاده از پلتفرم دیپ‌مایند توسعه داد تا به ناظران انسانی، توصیه‌های لازم را ارائه دهد. طبق داده‌های آن زمان، سیستم یادشده مؤفق شد تا به میزان ۴۰ درصد در انرژی خنک‌کننده‌ها و ۱۵ درصد در اثربخشی انرژی صرفه‌جویی کند.

با توجه به اینکه ۳ درصد از الکتریسیته‌ی مصرفی کره‌ی زمین صرف مراکز داده می‌شود، بی‌شک استفاده از هوش مصنوعی در آن‌ها می‌تواند نقش مثبتی را در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ایفا کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات