دراگون؛ پهپادی که حین پرواز تغییر شکل می‌دهد

شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو موفق به ساخت پهپاد و ربات پرنده‌ایی به نام DRAGON شده که می‌تواند حین پرواز خود را تغییر شکل دهد.
تبلیغات

DRAGON نام پهپاد و ربات پرنده‌ای است که توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه توکیو طراحی و ساخته شده است. دراگون می‌تواند به شکل عجیب و بسیار جالبی، حین پرواز خود را تغییر شکل دهد و تقریبا خود را به هر شکلی درآورد. 

تیم تحقیقاتی آزمایشگاه JSK دانشگاه توکیو، پهپادی با اتصالات چندگانه طراحی کرده است که توانایی پرواز و تغییر شکل دادن خود در حین پرواز از حالت ماری شکل به اشکال هندسی مختلف از جمله مربع و ... در آورد. دراگون برای پرواز در فضای بسته طراحی شده است و برای عبور از موانع مختلف از جمله در، دیوار، پنجره، افراد حاضر در محل و وسایل موجود در فضای داخلی و ... خود را تغییر شکل می‌دهد تا به این موانع برخورد نکند و بتواند از آنها عبور کند و به پرواز خود ادامه دهد. دراگون بر اساس فضایی که در آن پرواز می‌کند و با توجه به نیازی که برای تغییر شکل در خود می‌بیند، خودش تصمیم می‌گیرد که به چه شکلی تغییر کند.

دراگون / DRAGON

به گزارش موسسه IEEE، نام پهپاد و ربات پرنده موسوم به DRAGON از ابتدای کلمات این عبارت اقتباس شده است : «Dual-rotor embedded multilink Robot with the Ability of multi-deGree-of-freedom aerial transformatiON»و به معنی «ربات با اتصال چند گانه امبدد و روتور دوگانه با توانایی تغییر شکل در هوا» است. در طراحی دراگون از بادبادک‌های اژدها (دراگون) الگوبرداری شده است و قسمت دم آن را نیز بادباد‌ک‌های کوچکتری شکل می‌دهند که از داخل با هم در ارتباط هستند. DRAGON از طریق پروانه‌هایی که داخل داک‌ تعبیه شده است و در سراسر بدنه‌ی ماری‌شکل دراگون قرارداده شده است، می‌تواند به‌راحتی پرواز کند و با کمک تنظیم و کنترل محور حرکت‌ خود، تغییر جهت بدهد. پک باتری دراگون، روی ستون فقرات و سراسر بدنه‌ی ماری‌شکل قرار گرفته است و اجازه می‌دهد پهپاد رباتیکی حداکثر سه دقیقه پرواز کند.

یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دراگون معتقد است: 

دراگون از نظر طراحی سخت افزاری، پیشرفت‌های خوبی را به نمایش می‌گذارد و توانسته است که به شیوه‌ای زیبا، بازوی تغییر شکل دهنده‌ای را در قالب یک ربات پرنده مجهز به پروانه‌های داخل داکت به نمایش بگذارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات