هوش مصنوعی MIT حرکات انسان را از پشت دیوار ردیابی می‌کند

جمعه ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گروهی از پژوهشگران MIT موفق به توسعه‌ی هوش مصنوعی جدیدی شده‌اند که با استفاده از فرکانس‌ رادیویی، می‌تواند حرکات انسان را از پشت دیوار ردیابی کند.
تبلیغات

از این پس برای تشخیص حرکات افراد در پشت دیوار نیازی به رادارهای عجیب و غریب، تجهیزات مادون قرمز یا توسعه‌ی شبکه‌های توری نخواهیم داشت و تنها به  سیگنال بی‌سیم با امکان ردیابی آسان و هوش مصنوعی نیازمند خواهیم بود. پژوهشگران آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی ام‌آی‌تی، سیستمی به نام RF-Pose توسعه داده‌اند که با بهره‌گیری از شبکه‌ی عصبی به دستگاه‌های مجهز به فرکانس رادیویی یاد می‌دهد حرکات افراد و وضعیت آن‌ها را در پشت موانع شناسایی کنند. این تیم با نشان دادن مثال‌هایی از دو حالت حرکت در حال ضبط با دوربین و سیگنال‌های منعکس‌شده از بدن افراد، هوش مصنوعی خود را به‌منظور شناسایی حرکات انسانی در فرکانس رادیویی آموزش داد و به آن کمک کرد چگونگی همبستگی انعکاسات با یک وضعیت مشخص را درک کند. با این ترفند هوش مصنوعی می‌تواند به‌تنهایی با بهره‌گیری از سیگنال‌های بی‌سیم، حرکات یک نفر را تخمین بزند و او را به‌صورت یک آدمک‌ خطی نمایش دهد.

دانشمندان نوآوری خود را بیش از همه در حوزه‌ی مراقبت‌های پزشکی سودمند می‌دانند؛ جایی که این فناوری می‌تواند برای ردیابی توسعه‌ی بیماری‌هایی نظیر ام‌اس و پارکینسون به‌ کار گرفته شود. این نوآوری همچنین می‌تواند به برخی از افراد سالخورده هشدار بدهد که در صورت بیرون رفتن، ممکن است به زمین بخورند یا به هر شکل با مشکل روبرو شوند. علاوه بر این، از آنجایی که این فناوری در شناسایی افراد در گروه‌های بزرگ (به اندازه‌ی ۱۰۰ نفر) تا ۸۳ درصد قابل اطمینان است، می‌تواند در عملیات جستجو و نجات سودمند باشد. با تکامل این فناوری می‌توان تصاویری سه‌بعدی ساخت که حتی حرکات جزئی نظیر تکان دادن دست را نیز نشان می‌دهند.

با این حال، این نوآوری به‌صورت بالقوه نگرانی‌هایی درباره‌ی حریم شخصی به همراه دارد. از نظر تئوری با استفاده از این فناوری می‌توان به جاسوسی از افراد در ساختمان‌های مجاور پرداخت یا افراد را حتی در صورت مخفی شدن در پشت موانع، تا رسیدن به مقصد تعقیب کرد. اما سازندگان این هوش مصنوعی برای حل این مشکل راه‌ حلی در سر دارند. آن‌ها بدین منظور «مکانیسم رضایتی» توسعه می‌دهند که پیش از شروع ردیابی نیازمند اجرای حرکات مشخصی است. اگر این ویژگی محافظتی در کاربردهای دنیای واقعی جوابگو باشد، دیگر لازم نیست نگران از دست دادن حریم شخصی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات